Tanker omkring fødsel?

Spinam

Glad i forumet
Julegavene 2019
Hvilke tanker har dere omkring selve fødselen?
Skal dere skrive Fødebrev eller tar dere det bare som det kommer?
Gruer/gleder?
Innstilling til fødselen?
 
Her hvor jeg skal føde blir man invitert til innskrivningssamtale på fødeavdelingen hvor en skal føde. Dette var ikke et tilbud jeg fikk når jeg gikk med første. Hadde ikke tenkt over noe egentlig, annet en at jeg måtte huske å bevege meg mye. Jeg har denne gangen skrevet stikkord til den samtalen jeg skal ha på sykehuset og håper(har hørt det er slik) de skriver ned mine tanker, følelser og ønsker kring fødsel :) Skal i midten av måneden, så det er jo faktisk veldig snart!
 
Har skrevet fødselsplan med jordmor etter samtale på sykehuset :)

Skal ha mulighet for å bevege meg og få før på kne, med sakkosekk eller henge over mannen

Skal ha tidlig epidural kateter klar (trenger ikke nødvendigvis epidural hvis fødselen går for fort)

Varme kluter som smertelindring

Ingen uerfaren skal komme inn og overta grunnet PTSD som slår ut ved sterke smerter eller tap av kontroll, bruk av høye stemmer eller noen som lener seg over meg.

Få styre mest mulig selv uten innblanding nedentil

Lystgass :)

Hadde en fantastisk jordmor å snakke med. Har to utrolige og veldig kjappe fødsler på under 45 min fra før så jeg har ingen grunn til å grue meg!

Lillemor har også snudd seg i hodeleie endelig!!! :Heartbigred
 
Har skrevet fødebrev, men er åpen for at ønskene endrer seg hvis fødsel ikke har forventet fremdrift. Ønsker å være aktiv i fødsel, helst kun lystgass som medikament og minst mulig styr.
 
Tenker mer og mer på fødsel nå kjenner jeg. Er 33+2 nå så det nærmer seg jo litt.
Kommer til å skrive ned noen stikkord, spesielt med tanke på håndtering hvis det skulle dra litt ut i tid.
Ellers håper jeg på en som er stødig og trygg i jobben sin som gir meg nødvendig veiledning, noe jeg ikke følte helt jeg fikk sist.
Akkurat nå gruer jeg meg litt til fødsel, det kjennes stort ut, men håper jeg kommer over det og begynner å se mer frem til det, slik jeg gjorde før forrige fødsel også. Viktigste er jo at det går sin gang på tryggest mulig måte .
 
Snakket senest i går med mannen om mine ønsker. Og tenkte samtidig på hvor viktig akkurat det er, at mannen er inneforstått med ønskene man har. Jeg vil først være lengst mulig hjemme. Jeg vil prøve i det lengste å unngå epidural. Fikk noen rare nervegreier i foten etter epidural sist. Mannen har fått beskjed om at det er hans oppgave å passe på at ting blir slik jeg ønsker og å videreformidle hvis jeg har tilbakemeldinger til JM. Jeg gleder meg mest til fødsel!
 
Er litt spent på denne fødselen, for forhåpentligvis så skal jeg gå til det starter av seg selv. Sist ba jeg om igangsetting, og selv om de ikke trengte gjøre mer enn å ta vannet (kom inn og var helt moden og avflatet + hadde omtrent 3 cm åpning, ble strippa og utpå kvelden så tok de vannet), og det hadde vært fint å få gjennomgå et "normalt" forløp.

Vet ikke om jeg skriver fødebrev denne gangen, eller bare repeterer forrige. :p De har jo hele historikken der, og viktigste punktene sist var hyppigere sjekk, god informasjonsflyt og at de overvåka mini.

Har født uten epidural to ganger, og skal se om ikke det går denne gangen også. Om det drar voldsomt ut i tid og riene er så tette som de har vært de andre gangene, så skal de få gi meg dopet de har tilgjengelig. :p Ellers skal jeg klare meg med lystgass tenker jeg. Og kalde kluter. De kan bare våge seg å nærme seg med noe varmt igjen. De kom med sånn varm rispose sist, og fy så mye verre den gjorde ting. :p
 
Back
Topp