Tanker om sukker

undrendeigjen

Gift med forumet
Det er myye fokus på sukker for disse små
Jeg er heller ikke noen ivrig fan av å putte i de sukker og venne de på barnetv godt osv
Men synes tiltider hysteriet tar litt av
For...når barna er syke...og ikke spiser.....hvordan i himmelens navn skal de da få i seg sukker og energi
Kroppen trenger faktisk litt sukker, noe den får gjennom næringen, men når de ikke spiser...
Hvordan hadde dere følt dere hvis dere kun hadde tilgang på vann når dere var slappe fra før
Nå tenker jeg på de situasjoner der ungene ikke vil ha melk pga dårlig form
Og når de gjelder sukkerfritt, saker med kunstig søtning.....kan faktisk være verre en sukkerholdig for disse små

Og det rare er dette: etter å ha fulgt en del venner og slektninger og for den del meg selv gjennom årene er dette helt tydelig:
Det er fullstendig sukker hysteri de to første årene, men så plutselig er det MANGE som putter i ungene alt mulig snop som er rent sukker (særlig smågodt) og de flyr rundt med saft på kopp hele tiden, når de er på shopping blir de puttet i kjeks og slik kunne jeg fortsatt...dere skjønner nok hva jeg mener...hvor er "vettet" vårt da....det er jo helst det de spiser fra de er 2 og retsen av livet som skader de en de vesle de får i seg frem til 2....altså..poenget er grunnlag for sundt kosthold er MINST like viktig når de begynner å ha innvirkning selv

Og NEI...ikke rettet mot spesielle her inne....har utspring i diskusjoner og artikler jeg leser rundt om

veldig enig her[:)][:)]
jeg er vel igrunn en større bekjemper mot kunstige søtsnigsstoffer jeg da! enn mot sukker!!
jeg ser heller at gutten min får litt sukkerholdig saft enn fun light som er full av aspartam feks!

ORIGINAL: Sha

veldig enig her[:)][:)]
jeg er vel igrunn en større bekjemper mot kunstige søtsnigsstoffer jeg da! enn mot sukker!!
jeg ser heller at gutten min får litt sukkerholdig saft enn fun light som er full av aspartam feks!

Enige med dere begge.
Jeg er kjempeskeptisk mot alle disse kunstige søtningsstoffene, og vil heller gi en bit sjokolade enn en läkerol (som svigermor alltid gir til småtrollene i familien, får vel ta det opp med henne når r blir så pass stor at han kan få sånt og). Jeg tåler ikke kunstige søtningsstoffer selv, og jeg har en mistanke om at det er dette og kunstige fargestoffer som er en del av årsaken til at mange unger kommer i puberteten allerede i 10-11 års alderen.

Jeg er veldig enig med undrendeigjen.....

Selv er jeg IKKE imot kunstig søtningsmiddel.
Drikker Fun Light fordi jeg liker den best, sukkerfri brus, fordi det er den jeg liker best osv osv...

Men en måteholden vane til sukker tidlig ifra av er viktigst.

Ett sunt forhold til det.
Og det er akkurat det vi prøver og ha.

ENIG!
Jenta mi på 3,5 år er ikke vant til å få mye godteri eller andre søtsaker eller brus på hverdager. Men i helgene blir det som regel litt. Jeg gidder ikke være hysterisk på om hun får ei dropseske til barnetv. Det er ikke hver helg uansett.

Men, når hun er syk, omtrent løper jeg etter henne: "Vil du ha saft, kjeks, is?????"
Hun har vært mye plaga med halsen, og stenger av hele systemet når hun er syk. Kan gå uten noe å spise i 5 dager. Da får hun det hun vil av mat, omtrent.

Må bare legge til: 3.jan hadde sambo bursdag, jeg bakte sjokoladekake, for vi skulle ha gjester.
(OOOOG det har vært ENDEL selskap, snop og div. i jula.) Så sier snuppa, høyt og tydelig: "Ååååeh, mamma. Skal vi ikke snart spise noe sunt?!"[:D]
*hooost*

Hysterisk ovenfor sukker er det vel ingen grunn til å være. MEN, alltid et men... Jeng synes det er unødvendig at barn under et år skal ha i seg så mye sukker. (borsett fra hvis det må til ved sykdom) De vet ikke hva søtsaker er enda og man trenger ikke dytte det på dem.

Hysterisk ovenfor kunstig søtstoff bør man være til barnet er minst 3 år. Man vet ikke hvordan kunstig søtstoff påvirker småfolk og hvor store/små mengder de kan tåle, derfor skal ikke barn under 3 år ha det.

Jeg er ikke så veldig nøye på dette med sukker.. Gir han jo ikke sjokolade og sånne ting i hytt og pine, men hvis vi spiser is så får han smake en skje osv.. Kun smake da..

Jeg tror det kommer til å bli veldig vanskelig å lære han et sunt kosthold fordi vi som foreldre egentlig er helt håpløse på det området. Vi er altfor glad i godteri og feit mat, så det er noe vi er nødt til å jobbe med.. Men jeg vil ikke være hysterisk!

Godt å se at fler tenker som meg
At sukker er bedre en kunstige saker
Og selvfølgelig mener ikke jeg heller at man skal dytte i ungene sukker bare for å gjøre det
Og så er det lettere å styre dette når man har bare en ...for med litt større søsken vil nok smakingen på lørdagssnop bli mer tilgjengelig[:D]

Back
Topp