tanker om permisjon

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
begynner så smått å tenke på foreldrepermisjonen. Sist tok vi 80% dekning og det skal vi ikke nå pga økonomi. Alternativene er å starte på jobb igjen etter min perm (jeg tar fellesperioden). Starter da rett etter jul, mens far tar sine 15 uker. Alt av ordinær permisjon er da brukt opp i midten av mars når han/hun er ca. 1 år. Dilemmaet er da bhg plass. Her i byen er det ikke enkelt å få plass før hovedopptaket og vi kan også risikere å få plass i en bhg 30 min unna jobb og hjem (store avstander). Dagmamma er jeg skeptisk til da dette er en liten by uten mange å velge i.

Så tenker jeg på ulønnet perm, men så er det dette med økonomien da.. med mange utgifter har vi ikke så mye å spare av. Ut i fra det jeg har lest har man ikke rett til å få ulønnet perm ETTER fedrekvoten. eller er det opp til hver arbeidsgiver Da får man hvertfall kontantstøtte de mnd uten min inntekt.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i det enda, og har lite peiling[emoji85] Men her har vi snakket litt om at jeg tar min periode, mannen sin + at han tar det meste av fellesperioden. Det er ikke 100% bestemt, men er det vi tenker. Men ang barnehage plass aner jeg ikke, får først sjekke om det er full barnehage dekning her, og om det kan finnes noe ledig. Bor heldigvis relativt nærme barnehagene her i byen[emoji4]

begynner så smått å tenke på foreldrepermisjonen. Sist tok vi 80% dekning og det skal vi ikke nå pga økonomi. Alternativene er å starte på jobb igjen etter min perm (jeg tar fellesperioden). Starter da rett etter jul, mens far tar sine 15 uker. Alt av ordinær permisjon er da brukt opp i midten av mars når han/hun er ca. 1 år. Dilemmaet er da bhg plass. Her i byen er det ikke enkelt å få plass før hovedopptaket og vi kan også risikere å få plass i en bhg 30 min unna jobb og hjem (store avstander). Dagmamma er jeg skeptisk til da dette er en liten by uten mange å velge i.

Så tenker jeg på ulønnet perm, men så er det dette med økonomien da.. med mange utgifter har vi ikke så mye å spare av. Ut i fra det jeg har lest har man ikke rett til å få ulønnet perm ETTER fedrekvoten. eller er det opp til hver arbeidsgiver Da får man hvertfall kontantstøtte de mnd uten min inntekt.

Du har jo rett på ulønnet perm :)
Alternativet er jo å søke plass mars 2019, og betale for plassen i de månedene plassen er ubrukt..

Har du tatt med ferien for neste år i beregningen da? Hvis ikke får dere jo strukket det enda 10 uker til ;)

Her jobber mannen offshore så vi har tenkt at jeg begynner i jobb igjen litt tidligere enn planlagt for så å ta ut permisjonen litt etter litt de ukene han er borte. Regner med vi klarer å dra det ut noen måneder på den måten. I tillegg er det jo noen uker ferie som skal tas. Mulig jeg må ta noe ulønnet, men det blir uansett bare når han er på sjøen.
Syns det er langt frem i tid, så har ikke satt oss veldig godt inn i det enda

Her jobber mannen offshore så vi har tenkt at jeg begynner i jobb igjen litt tidligere enn planlagt for så å ta ut permisjonen litt etter litt de ukene han er borte. Regner med vi klarer å dra det ut noen måneder på den måten. I tillegg er det jo noen uker ferie som skal tas. Mulig jeg må ta noe ulønnet, men det blir uansett bare når han er på sjøen.
Syns det er langt frem i tid, så har ikke satt oss veldig godt inn i det enda

Dette gjor vi sist, slik at eg jobba i to perioder der han var heime, medan han hadde perm, og slik greidde vi å strekke permisjonen til han var nesten 12 mnd. Fekk plass i bhg frå desember (fødd i slutten av desember), så hadde eg ein dag heime i permisjon fram til midten av juli i dei vekene pappaen var på sjø.

Her går vikariatet mitt ut i januar så tar ekstra uker før for å slippe problem med nav også tar jeg de ukene jeg skal ha. Så ser vi hva som skjer på høsten om jeg får jobb eller ikke

Back
Topp