Tanker om barneoppdragelse: "kolonialisme" vs. "modernisme"

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hører en god del lydbøker om babyer og småbarn for tiden, og hører om "kolonial" oppdragelse som gammeldags og at mor i dag alltid skal høre på barnets behov.

Jeg liker grunnprinsippet, but here's the catch: Jeg nekter å få et barn som ikke takler motgang, harde tider eller kritikk. Kjenner mange som er svært gode på motgang, på å stå i harde tider og som er knallgode på å motta kritikk: de har på ingen måte vokst opp i moderne hjem hvor jeg tror barna ble sett i alle situasjoner osv....

Føler jeg blir forvirret... På den ene siden stemmer det 100% for meg å ikke la et barn ligge og gråte, å forsøke hjelpe barn å sette ord på følelser og å akseptere barnet for det det er: et barn - men samtidig tenker jeg på hva slags effekt det egentlig har når jeg hører f.eks på svigermors ideer om småbarn og hvor fantastisk mannen min tross skrikekurer og gud vet hva har blitt. Jeg sier ikke at jeg derfor vil bruke skrikekur, overhodet ikke, men tankene flyr rundt årsakssammmenhenger og utvikling "nurture vs. genes" osv osv. Blir også småredd for å gjøre noe feil så man får et snøfnuggbarn som ikke tåler motgang og som ikke tåler kjeft.

Noen andre som har tanker om dette? :) Generelt eller spesifikt, jeg synes temaet er interessant og leser gjerne flere betraktninger.

Mine tanker er at man må se an barnet. F eks så hadde jeg aldri lyst til å la hu grine seg i søvn, men så viser det seg at det er hennes prosess for å sovne, enten vi er der eller ikke. Nå for tiden er det mest sutring fordi hu ikke vil.
Det som passer for mitt barn passer kanskje ikke for andres barn, osv.
Skal innrømme at jeg ikke har hørt/lest slike bøker enda, litt fordi jeg har en bestemt måte jeg vil gjøre det på. Også spør jeg om meninger osv dersom jeg trenger det.
Akkurat nå har jeg en mammadalt som bestandig skal være med meg og jeg føler behov for alenetid, da er terskelen lav for å sende mann og frøken ut på en tur, selv om hu har stort behov for mamma :)

Selvfølgelig skal barna møte motgang, både hjemme og ute i den store verden. Og hjemme der lærer man å takle den :)

Så vil jeg også sette et skille mellom å følge barnets behov, da særlig for nærhet og fri barneoppdragelse. Når jeg tenker på å følge barnets behov, så ser jeg på det som en måte å finne ut hva barnet mitt behøver, samtidig som jeg er den voksne. Når det gjelder nærhet er det bare én regel for meg, og det er at man gir baby det baby trenger, eller toddler for den del. En baby opplever nye ting hele tiden. At den er våken akkurat når du skrur på vasken så den hører den lyden for første gang, er noe helt nytt og overveldende og etterpå kan den behøve mammas fang for å roe seg ned. Nyfødte og spedbarn generelt har det første året og iblant lenger ikke evnen til å regulere hva de absorberer. Om det er mye lyd i et rom, vil den nyfødte høre alt sammen på én gang, evnen til å ta inntrykk innover seg og skille ut lyder og synsinntrykk kommer gradvis. Så når babyen er sliten og trenger at du sitter ved sengekanten og stryker på den i time, bysser, bærer, svøper, nynner rolige sanger eller annet - ja, da gjør du det. En skrikekur er en quickfix som er laget for at foreldrene skal få slappe av, men all forskning viser at det ikke er bra for barnet.
Men det betyr ikke at du ikke kan forsøke å roe barnet på en annen måte i blant, og at barnet gråter er ikke farlig. Det er for mange en måte å roe seg ned på, så lenge foreldrene hele tiden er i nærheten.

Jeg synes begrepet om støtte er veldig fint. Vi trenge ulik grad av støtte for å roe oss, vi voksne også, mens babyene trenger mye mer. De kan trenge kroppskontakt, pupp, flaske, smokk, å bli bært, å ha det rolig rundt seg, å roe ned i god tid før de blir overtrøtt osv. Om den 4 måneder gamle babyen har trengt byssing i starten, så gjør man såklart det, og da er dette gjerne babyens sterkeste søvnassosiasjon. Men du kan likevel forsøke å bysse litt mindre for hver gang, legge ned babyen rett før den sovner, svøpe i et teppe i stedet eller noe annet som er en mindre grad av støtte. Det som er viktig å tenke på er at babyene trenger alt slik i mye saktere tempo enn oss voksne. Alt skal læres og tilvendes med babyskritt. Og du vil kjenne når det ikke er rett, når babyen blir for urolig av å forsøke noe nytt. Stort sett er det 2 skritt frem, ett tilbake, 3 frem og 5 tilbake med små barn, og hvis du følger babyens behov for nærhet, støtte og hjelp til å takle hverdagen får man det som regel bedre enn om en kjører 15 min skirk , ett min trøste, 5 min skrik, ett min trøste for å avvende babyen fra å tilkalle deg når den behøver din hjelp til å roe seg ned. For i praksis er det dette en skrikekur gjør. Men om babyen sovner raskt i egen seng npr den er 6mnd eller først når den er 3 er ikke så avgjørende for resten av livet, som at den har fått den nærheten den har behøvd når den har bedt om det.

Men her tenker jeg forskjellen på å følge babyens behov og fri barneoppdragelse kommer inn, for å følge barnet behov for tilstedeværelse og nærhet betyr ikke at du ikke skal oppdra eller veilede barnet til å bli et godt menneske som tåler å møte motgang. Du er voksen og du vet best, vi kan ikke ha is til middag hver dag for eksempel (min mening). Og for en 2åring er dette stor motgang i hverdagen og kan være passe dramatisk. Det er jo i sånne situasjoner du skal lære barnet å takle følelsene som kommer ved Motgang, og det gjøres ved å akseptere barnets følelser. Det skal man alltid gjøre synes jeg. Det er lov å være sinna selv om det ikke er lov å slå eller bite, men et lite barn vet jo ikke engang hvordan en kan forklare sinne eller tristhet. Så de trenger at du beskriver det du ser så de selv kan forstå det. "jeg ser at du blir sint og lei deg når vi Ikke kan ha is til middag. Det forstår jeg"
Også kan man like gjerne vente litt før Mn snakker mer om hvorfor. Barn som er opprørte klarer ikke å ta imot så mye informasjon, men trenger at en voksen er trygg og rolig når det stormer i dem selv. Samtidig trenger man ikke å skulle stå i alt man har sagt. Når er det viktig å holde på sitt og npr kan du se barnets relasjon og si "oi, så lei deg du blir av dette. Kanskje vi kan gjøre ting annerledes?" for eksempel tannpuss, om jeg har sagt "mamma skal pusse først" og barnet blir megahysterisk lei seg fordi han vil pusse først så tenker jeg som så at jeg kan endre menig og si "okei, det er veldig viktig for deg å pusse først. Det er greit. Mamma pusser etterpå"
Men når det gjelder is, så er viktig for meg å vise at jeg synes et sunt kosthold med middag først og dessert eventuelt etterpå og at middag ikke kan vøreen iskrem. Fordi jeg vil lære barnet sunne matvaner, og ikke tror det gagner barnet på sikt å få is til middag. Men jeg anerkjenner barnets følelser i begge situasjoner, likecel tror jeg barn vokser på å se at dere stemme har betydning iblant,som i tannpusseksempelet. En kan ikke stå i å si nei til barnet hele tiden, da blir alle situasjoner en kamp hvor barnet er dømt til å tape. Og det har heller ikke noe for seg. Å være forelder er for meg å lære barnet å vise hverandre gjensidig respekt, samtidig som jeg er voksen og må vise vei. Og det kan ikke alltid være den veien barnet vil gå, men iblant kan det også være det :)
Har jo bare prøvd meg i 2,5 år som mor, så tipper flere utfordringer står i kø etterhvert som barnet blir eldre og kan snakke og diskutere på andre måter, men tror det at man utvikler en gjensidig respekt for hverandre (fremfor en autoritær foreldrestil hvor mine ord er loven uansett) lager et godt grunnlag. Men forelderen er alltid den voksne, det er klart :)

Vet ikke om dette ble så veldig strukturert :p
Men jeg mener det er et stort skille i å følge barnets behov for nærhet og å følge barnet vilje og ønsker på alle generelle områder etterhvert som disse oppstår. Barna trenger jo gode rollemodeller og hver familie må velge hvilke ting som er viktig og ikke for at alle skal trives og ha det bra i huset.

Vil også understreke at barn lærer masse av å se foreldrenes reaksjoner, følelser og hvordan de takler motgang. Så å vise og forklare for barnet hva du selv gjør når du er sint fordi tålmodigheten er brukt opp eller du er lei seg på grunn av noe, gir barna verktøy de kan bruke selv. I dag sa jeg til sønnen min at "nå er jeg så lei, nå blir jeg sint. Jeg må telle til ti for å roe meg litt ned" både fordi jeg holdt på å koke over av grensetesting og fordi jeg vil at han skal få flere verktøy for å takle sinne. En på 2,5 er jo sjelden pro på å takle akkurat det. Nå har jeg bare prøvd dette noen få ganger, så kan ikke si noe om resultatet enda :p men jeg har mer tro på modellering enn tukt og tvang om du forstår. :) ikke at man skal dele alt med barna, men man skal heller ikke skjule alt. Har sett noen eksempler fra andre foreldregrupper at barn med skilte foreldre som deler 50/50 har slitt med å takle motgang, hvorpå foreldrene selv har sagt at de tror det kan komme av at foreldrene skulle være "superforeldre" i uka med barna og helt utladet i "friuka". Altså så barna aldri at de voksne kunne ha det vanskelig eller tung og fikk ingen modeller for hvordan en kan takle det selv.

Last edited:
Å høre på barnets behov betyr ikke at barnet skal få viljen sin. Ofte tvert imot.

For å bruke is til middag eksempelet. Barnet vil ha is til middag, men behovet er god næring fra en ordentlig middag. Mao får ikke barnet viljen sin fordi du ser behovet strider imot.

Anbefaler deg å sjekke om du har muligheten til å gå på cos-kurs (circle of security), der får bedre informasjon om balansen mellom for streng (slem) og for snill (barnet må oppdra seg selv). Handler om å se behovet (roe følelser, gi mulighet til å utforske og å stoppe situasjoner som kan bli farlig).

Anbefaler å melde deg inn i facebookgruppen TIO. Tilknytningsvennlig oppdragelse.

Jeg mener at det er kjempeviktig at du møter barnet og erkjenner følelser. Det er slik barnet lærer om følelsene som er grunnleggende for å kontrollere de. Det betyr ikke at barnet får bestemme.

Eks. Barnet vil ha is.
Mor: jeg skjønner du har lyst på en is, men akkurat nå passer det ikke. En annen gang osv.

Jeg ser du blir lei deg nå, men ...

Tio har reddet meg i mange frustrerte situasjoner . Men dette møter du ofte i eldre alder på barnet.

Podkasten foreldrekoden er også veldig fin, med Hedvig montgommery. Har kjøpt bøkene hennes og :)

Her får ikke barna ligge og gråte, og blir møtt. 4åringen er en tøff og sosial gutt som er en alle i bhg vil leke med, og er en skikkelig ledertype. Har står på videre når han møter motgang isteden for å legge seg ned å gråte. Det kan være mye genetikk her, for det er man dessverre belastet av uansett hvilken retning. Men jeg kan ikke se at han har tatt skade av vår oppdragelsesstil i alle fall :)

Skrikekur har aldri vært aktuelt for meg, men jeg er absolutt ikke av den typen som mener at man aldri skal bruke ordet «nei.» jeg vil også at mine unger skal klare å takle motgang, og ha normal folkeskikk. Jeg jobber på hotell, og jeg ser så mange unger som får løpe/vandre rundt i restauranten mens de venter på mat feks. Garantert de samme foreldrene som hadde klikka om ungen løp på en servitør og fikk en hel suppetallerken over seg. Unger som roter rundt i fellesarealene og kaster søppel rett ned fordi noen må komme å rydde opp, helt uaktuelt i min verden.

jeg heier på normal folkeskikk og respekt for ting, folk og dyr, IG det innebærer noen nei og kamper noen ganger.

Jeg har en stor interesse for barnepsykologi, pedagogikk og spesiell interesse for nature vs nuture debatten :)

Hva er gener, hvor mye har oppdragelsen å si etc.

Nå vet jo vi at selv om 10 barn blir oppdratt likt, vil de klare seg på forskjellige måter. I et trygt og stabilt hjem vil mange som ellers ikke ville klart seg få støtte og kanskje nok selvtillit til å nå lengre enn om de hadde vokst opp i et dårlig hjem.

Jeg føler personlig det er utrolig viktig å forstå forskjell på emosjonell støtte og ingen grenser. Mange blander dette med kjærlighet og grenser, du ser det i barneoppdragelse og du ser det i hundeoppdragelse.
Denne gråtingen av spebarn er et prima eksempel på et emosjonelt utrykk som verken er manipulering eller planlagt men et biologisk instinkt hvor baby søker mat/trøst/nærhet/renhet/alle delene hos primær omsorgsperson. Et spebarn dør uten omsorg, og gråt er med på å fremme overlevelse, og rask respons er viktig. At man nå går tilbake i hva som er forsket på i åresvis på Norges helsestasjoner viser sykdomstegn i vårt samfunn, hvor foreldre oppmuntres til å la sine små gråte da "det ikke gjør skade": Nå vet vet at skrikekur fremmer emosjonelle vansker, og apati hos spebarn. Dette vil selvfølgelig variere fra person til person pga mentale evner.

Jeg er vokst opp i et dysfunksjonelt hjem fullstendig uten kjærlighet med mye psykisk mishandling og vold på toppen om man ikke gav seg. Vi er to søsken som er vokst opp slik, mens sistemann var såpass ung når skilsmissen var faktum at han har hatt andre faktorer igjen.

Min bror som er en sensitiv og god og omsorgsfull gutt responderte på dette med aggresjon, inneslutthet og manglende selvtillitt. Han trengte mange år med 100% oppfølging av besteforeldre for å klare seg (fordi faren "vår"(min stefar) var opptatt med yngstemann)

Jeg kan gi eksempler på emosjonell mishandling:

Jeg ble låst inne i skap som barn. Min stefar måtte forklare min mor at dette ikke er greit.
Følelser som sinne, glede, tristhet ble straffet hardt og nådeløst. Jeg rev av en fingernegl sammen med en god posjon hud som 6-7 åring og ved gråt ble jeg ledd av og hånet. Om jeg var glad og sprudlende ble jeg kjeftet på og kritisert. 11 år gammel fikk jeg skulderen ut av ledd og foretrakk ikke en mine da denne ble satt på plass - fordi jeg hadde lært leksen min.
Det som skjer om man ikke hjelper er en manglende evne til å selv forstå og vite følelsene sine. Man undertrykker dem.
Nå er dette ekstremt, men det går på det samme, fra mild latter av sint barn som ikke får viljen sin for eksempel.

Yngstemann er blitt mishandlet fysisk, psykisk men har hatt knallstyrke og støtte hos far og stemoren sin. Og med enorm oppfølging. Han er sterk, men også sårbar. På tross av støtte, trygghet, rutiner og kjærlighet så sliter han med selvtillitt. på tross av enorm popularitet, ener i klassen, flott gutt, så sliter han. Det er skjult og gjemt men man merker det.

jeg syntes ikke dagens ungdom er noe "snøfnuggbarn" i det hele tatt. barn vokser opp idag helt uten foreldre, med enormt presentasjonspress hvor man når som helst kan bli filmet og avbildet til verden. Ikke bare har man enormt lang skolegang, hvor det egentlig ikke er så mye muligheter lengre, men man skal være sosial, leve i henhold til samfunnets konsumeristiske forventninger og attpåtil ikke ha så mye støtte i foreldre. Foreldre jobber 8 timer, er vekke 9, middager er ofte ikke samlet pga 2-3 aktiviteter og jeg vil anta at dette er med å påvirke. Småbarn og barn trenger emosjonell støtte og hjelp til å utvikle seg.

Syntes dette med is til middag er et fantastisk godt eksempel. De fleste foreldre idag tar ikke denne kampen ,og det ender ofte med barn som er "kresne".

Om jeg kan bruke oss som eksempel så har vi en veldig viljesterk gutt som heller venter til lunsj om han ikke ville ha frokosten sin. Dette er helt greit; men han får ikke annet alternativ til frokost.
Vi har aldri latt han gråte seg til søvn alene, men om han er sinna så er jeg rett ved sengen (og ignorerer).
Han samsov med meg til 8 mnd, så forsøkte vi å flytte over i egen seng men det var for tidlig for han. forsøkte på nytt nå rundt 1 år uten problemer.

Emosjonell støtte er så utrolig viktig. Anerkjenne følelsen - men man kan likevel irettesette adferd. "ja jeg forstår du er sint og ikke ville ha middagen, men du får ikke lov å hive tallerken på gulvet, det er ikke greit." "Jeg forstår du er lei deg fordi du må sove nå, men du må legge deg, eller så blir du så trett imorgen. Men vi kan lese en ekstra bok".

Jeg er nok ekstra var for hvordan vi oppdrar gutten vår, og ville aldri skreket til han, kjeftet, ignorert han (i form av å legge han på rommet å la han gråte seg i søvn) fordi jeg mener det er uakseptabel oppførsel.

Litt OT.

Jeg vet også at jeg har et sterkt bias mtp bakgrunn. Men jeg elsker virkelig barnepsykologi og leser mye forskning på emne, liker også godt bøker som er utgitt for overblikk! :D

Jeg har helt ærlig ikke lest noe om barneoppdragelse. Jeg gjør det jeg mener og føler er riktig.
Ved sinne så setter jeg meg ned på hans nivå, forklarer at jeg skjønner at han er sint pga blabla. Så forklarer jeg hvorfor det er som det er. Også koser vi.
Er han lei seg uansett hva så får han masse trøst og kos.
jeg syns det er viktig at han skjønner at det er greit å føle alle følelsene sine. Det er normalt å bli sint, lei seg, glad. Prøver å lære han hvordan han skal håndtere følelsene sine.

jeg fikk aldri trøst når jeg ble sint osv, fikk bare beskjed om å ta meg sammen og oppføre meg. Og har slitt i mange mange år med å håndtere følelser. Det hender seg jeg sliter enda. Vil ikke at lillegutt skal vokse opp sånn.

syns ikke noe om skrikekurer ved soving. Men litt sutring måtte til her fordi han ikke roet seg med oss i rommet. Etter vi byttet til stor seng så ligger vi i senga Hans til han sovner, set kunne vi aldri gjøre før nå så syns det er veldig fint å endelig bare kunne roe han på den måten.

det viktigste for meg er at han føler seg forstått og lærer seg å håndtere følelsene sine på en OK måte, siden jeg selv vet hvor jævlig det er å være motsatt.

Jeg har helt ærlig ikke lest noe om barneoppdragelse. Jeg gjør det jeg mener og føler er riktig.
Ved sinne så setter jeg meg ned på hans nivå, forklarer at jeg skjønner at han er sint pga blabla. Så forklarer jeg hvorfor det er som det er. Også koser vi.
Er han lei seg uansett hva så får han masse trøst og kos.
jeg syns det er viktig at han skjønner at det er greit å føle alle følelsene sine. Det er normalt å bli sint, lei seg, glad. Prøver å lære han hvordan han skal håndtere følelsene sine.

jeg fikk aldri trøst når jeg ble sint osv, fikk bare beskjed om å ta meg sammen og oppføre meg. Og har slitt i mange mange år med å håndtere følelser. Det hender seg jeg sliter enda. Vil ikke at lillegutt skal vokse opp sånn.

syns ikke noe om skrikekurer ved soving. Men litt sutring måtte til her fordi han ikke roet seg med oss i rommet. Etter vi byttet til stor seng så ligger vi i senga Hans til han sovner, set kunne vi aldri gjøre før nå så syns det er veldig fint å endelig bare kunne roe han på den måten.

det viktigste for meg er at han føler seg forstått og lærer seg å håndtere følelsene sine på en OK måte, siden jeg selv vet hvor jævlig det er å være motsatt.
Enig her.
Jeg har fortsatt følelsen av at følelsene mine ikke er riktige.... foreldrene mine er fremdeles slik mot meg.
Så selv om hu enda er for liten til å forstå det, så øver jeg meg på å si at jeg vet at hu er sint/frustrert/lei seg. For jeg har da ikke noe med hvilke følelser hu har når. Det viktige for meg er at hu føler at hu blir sett og at jeg forstår følelsene hennes. Det er ok å være sint, frustrert, skuffa osv. Jeg prøver å lære hu å håndtere følelser bedre enn det jeg klarer selv. Merker at jeg er roligere med hu enn med alle andre, vil kanskje ikke at mine dårlige sider skal gå i arv :)

Her er det omvendt. Min svigermor så barna og min mann og svogerene er ganske tøffe og tåler mye. Min mor var ikke sånn og to av oss har noen mentale arr som aldri blir borte.
Vi har vel endt opp på en mellomting. Men barna griner aldri seg i søvn. Skrikekur er bare forferdelig.
Vi prøver å behandle barna etter deres personlighet da vi alle kan reagere forskjellig på ting. Ser det veldig på de to eldste i forhold til opplevelse av bhg. Nr 1 elsket bhg fra dag en og hadde aldri noen problemer. Nr 2 har hatet bhg fra dag en og trengte en spesiell ansatt for å bli trygg 2 år etter bhg start. De små gruppene hjalp ogaå veldig så er veldig fan av de kohortene som ble lagd.
Som sagt så er barn for forskjellige til at det blir en fasit.
Føler det viktigste er at barna veit de er trygge og elsket. Men er nok ingen fasit der heller desverre. Jeg sier altid at man skal følge mammahjertet og stole på både seg selv og barna.

Jeg tenker at barn ikke nødvendigvis lærer å takle motgang ved å møte mye motgang. En god del motgang møter barn i det daglige uansett, det er ganske mye nei i løpet av en normal dag for et barn enten man bruker det ordet eller ikke. Det er ganske mye de ikke får lov til, og de opplever motgang når skiva var skjært feil eller noen andre leker med den leken de hadde lyst å leke med. Uansett hvor bagatellmessig det virker for oss.

Jeg tror den beste måten å lære ungene både å takle motgang og følelser og andre ting som alle opplever er å gi de en god selvfølelse. At de føler de er verdt noe, kan noe. Er trygge i seg selv. Da tror jeg de også får tryggheten inni seg til å vite at de mestrer motgang og situasjoner som er vanskelige.

Samtidig som man lar barna tape i Ludo av og til, så erfarer feks ikke nødvendigvis alle barn dødsfall i nær familie før de er voksne. Ikke alt kan øves på, og det er heller ikke nødvendig. Ungene skal ha en mental grunnutrustning som setter de i stand til å takle ulike situasjoner, også de ekstreme situasjonen som de fleste ikke vet hvordan de skal klare.

Så er det jo en siste ting som har mye å si og det er personlighet. Noen barn og senere voksne er dårligere rustet til å takle motgang på grunn av personlighet. De kan være mer sensitive, og de kommer aldri til å bli den tøffeste av alle. Da må vi bare akseptere barnet og senere den voksne slik de er, og heller som forelder prøve å lære de flest mulig måter å takle livet på.

Det å se og følge barnets behov er ikke en motsetning til å sette grenser.

Back
Topp