Tanker om amming og flasker

Her var jeg veldig bestemt på at min lille skulle ta flaske ved siden av puppen, slik at jeg kunne dra f.eks til frisøren eller butikken uten at hun var med meg. Jeg fikk amminga godt til, og hadde mer enn nok melk, både på dagtid og på natterstid, så jeg pumpa meg for å venne henne til litt flaske også og hun tok flaska uten problem. Men så var det en periode at jeg bare amma(kun snakk om noen uker), og når vi prøvde med flaska igjen nekta hun helt å ta den! Så da tok hun ikke flaska før jeg mista melka når hun var 8 mnd. Da var hun pent nødt ;)
Det er endel som skal til for at bebis skal ta begge deler altså, de liker nok aller best puppen og det som hører med da :). Fint å høre om flere bebiser som godtar flaske!

Samboeren min har også sagt at han har lyst til å mate babyen, og det ønsker jeg selvfølgelig at han skal få lov til. Men det får bli etterhvert:)
I det siste har jeg gått rundt å tenkt mye på amming. Er så redd for at jeg ikke skal få det til.. og tenk om jeg ikke har nok mat til babyen:/

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
Forstår at du tenker litt sånn, jeg gjør også det, for det beste er jo om de får i seg morsmelk selvfølgelig :)

Kan også nevne at mange barn faktisk krever litt tillegg(gjerne ikke alle er enige i det) men mine barn blir ikke mette på kveldsmelka, så fra 2måneders alder har jeg supplert med mme på flaske etter amming før lalletid, og de har slukt opptil 100ml. Så tror min kveldsproduksjon er veldig laber, og jeg valgte å gjøre det slik istedenfor å holde på med hylende baby og amming 1gang i timen på natten :)

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️
Samme her;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Samboeren min har også sagt at han har lyst til å mate babyen, og det ønsker jeg selvfølgelig at han skal få lov til. Men det får bli etterhvert:)
I det siste har jeg gått rundt å tenkt mye på amming. Er så redd for at jeg ikke skal få det til.. og tenk om jeg ikke har nok mat til babyen:/

Vet du, det er kjempe viktig at du stoler på deg selv :-) at dette fikser du helt fint :-) viss du har trua på at dette går kjempe bra og ikke tenker negativt om dette så går det veldig fint skal du se :-) det kan gjøre litt vondt i starten..brystvortene kan bli veldig såre.. (her er de det allerede) men da e det viktig å bare fortsette ;-)
Samme tanker om fødsel. Vi er skapt for disse tingene :-) eg er veldig der at eg fikser alt (svangerskap/føsel/amming)..hvorfor skal ikke eg når 10000000 andre Gjør det ;-)
Og skulle det være at man ikke har nok mat er vi så heldige å ha veldig godt erstatning å supplere med ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg hadde dårlig erfaring med amming sist.
På barsel mente de hun hadde fint sugegrep, men jeg fikk nesten brystvorta revet av. Den sprakk i toppen og halve vorta bare hang ned :( Så da lille fikk påvist melkeallergi slik at vi måtte gå over på Nutramigen var jeg så lettet at jeg kan ikke få sagt det.
Det værste er at først nå innser jeg hvor lettet jeg ble fordi det er så stort fokus på amming. Jeg hadde liksom en unnskyldning til ikke å amme uten å få stygge blikk fra ammepolitiet.

Det sagt er jeg innstilt på å få det til denne gangen, men kommer nok og til å bruke flaske etterhvert for jeg har ikke tenkt å bli brukt som smokk 24/7. Så her skal det pumpes så også pappaen kan mate slik at jeg får gjort litt husarbeid, sovet litt eller bare tatt en dusj i ro og fred :)

Jeg hadde dårlig erfaring med amming sist.
På barsel mente de hun hadde fint sugegrep, men jeg fikk nesten brystvorta revet av. Den sprakk i toppen og halve vorta bare hang ned :( Så da lille fikk påvist melkeallergi slik at vi måtte gå over på Nutramigen var jeg så lettet at jeg kan ikke få sagt det.
Det værste er at først nå innser jeg hvor lettet jeg ble fordi det er så stort fokus på amming. Jeg hadde liksom en unnskyldning til ikke å amme uten å få stygge blikk fra ammepolitiet.

Det sagt er jeg innstilt på å få det til denne gangen, men kommer nok og til å bruke flaske etterhvert for jeg har ikke tenkt å bli brukt som smokk 24/7. Så her skal det pumpes så også pappaen kan mate slik at jeg får gjort litt husarbeid, sovet litt eller bare tatt en dusj i ro og fred :)
Man lærer så lenge man lever, og jo eldre vi blir jo mindre bryr vi oss om hva andre mener. Det at pappaen kan få ta en del av matingen dersom mulig, er jo helt fantastisk med tanke på søvn og dusj og slike ting ja. Ønsker deg lykke til, ikke føl deg presset av ammepolitiet:Heartred

Et tips jeg fikk i går av venninner med barn; gjør det enklest mulig for deg selv. Apparater som sterilisator, pumpe og at far får ta en del av mating dersom mulig, er gull verdt. Det ligger jo uansett inne i enhver mor at barnet skal ha det best mulig, så det er ikke snakk om å ta snarveier, bare gjøre det så enkelt som mulig:)

Det er selvfølgelig viktig å finne en løsning som passer dere best! Alle babyer er forskjellige og alle familier har forskjellige behov. Jeg tror det er viktig å ikke legge opp et løp på forhånd, men heller være litt åpne og se hva som fungerer for dere underveis. Dere er mange som ikke kan amme av forskjellige grunner, og det er viktig å vite at det også er helt greit! Og absolutt ikke bry seg om hva noen andre mener!

Det er stort ammepress, men det er faktisk ikke bare å legge barnet til. For veldig mange må det legges ned en liten innsats for å få det til. Jeg fikk ikke ordentlig melk før etter 4 dager. Vi valgte da å gi flaske, men jeg ser i ettertid at dette gjorde ammingen enda vanskeligere. Han ville plutselig ikke ha pupp mer, og vi slet noe voldsomt med å få i gang ammingen. Det var en periode jeg blødde fra brystvortene og alt var bare helt forferdelig! Jeg er derimot ekstremt sta, og til slutt fikk vi det til.
Men jeg vet veldig godt at jeg denne gangen skal holde flaska langt unna frem til ammingen er ordentlig godt i gang.

Jeg har to barn og to helt ulike amme-opplevelser. Med førstefødte strevde jeg med ammingen fra dag èn. Jeg hadde aldri nok melk, jenta vår ble aldri fornøyd, og etter at vi begynte å supplere med tillegg, ble puppen mindre og mindre interessant. Jeg husker denne tida som utrolig slitsom- først og fremst fordi ammepolitiet om og om igjen gav meg beskjed om å for all del ikke gi opp ammingen. Det ble mange tårer og mye frustrasjon før jeg endelig (da jenta vår var 4 1/2 mnd) møtte ei helsesøster som var tydelig i sin beskjed: Du har slitt nok, og jenta har fått morsmelk i nesten 5 mndr. Kutt ut ammingen, gi mme med god samvittighet og kos dere!" Hele familien fikk en helt annen livskvalitet etter dette , kjentes det som.. :) Med nr 2 var jeg innstilt på å amme hvis det gikk greit, men å kutte ammingen tidlig hvis samme problematikken skulle oppstå. Da han kom, gikk ammingen som en lek fra første stund, og jeg ammet ham til han var halvannet år. Jeg tenker at amming er vel og bra- men ikke for enhver pris! Man skal kose seg i barseltida! :)

Vet du, det er kjempe viktig at du stoler på deg selv :-) at dette fikser du helt fint :-) viss du har trua på at dette går kjempe bra og ikke tenker negativt om dette så går det veldig fint skal du se :-) det kan gjøre litt vondt i starten..brystvortene kan bli veldig såre.. (her er de det allerede) men da e det viktig å bare fortsette ;-)
Samme tanker om fødsel. Vi er skapt for disse tingene :-) eg er veldig der at eg fikser alt (svangerskap/føsel/amming)..hvorfor skal ikke eg når 10000000 andre Gjør det ;-)
Og skulle det være at man ikke har nok mat er vi så heldige å ha veldig godt erstatning å supplere med ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Sant det, prøver å tenke slik :) Men bekymringene dukker opp av og til likevel :p

Back
Topp