Tandoori-kylling

lenemor

Forumet er livet
Som lovet kommer oppskriften på vår "indiske aften"

Forberedelsene starter dagen før, for kyllingen skal marineres i ett døgn (i alle fall over natten);
1ss ingefær/hvitløk
1ss garam masala (jeg har bare tandoori masala og det funker fint)
1ss sitronsaft
1ss safranvann (jeg slenger litt safran i posen, og en skvett med vann)
La dette marineres i en halv time (jeg blander altså alt i en brødpose og slenger kyllingfiletene oppi, for da kan jeg kna og knøde litt sånn at alt er dekket)

1 beger yoghurt naturell røres inn, marineres over natten (jeg pleier å kjøpe et stort beger yoghurt naturell jeg, og så bruker jeg ca 2 dl i marinaden)

Kyllingen has i ildfast form (løft filetene ut av posen - ikke tørk av dem, men ikke hell marinaden oppi forma) og stekes på full varme, øverste hylle, i ca 15 minutter

Til dette serverer jeg

*kokt ris; jeg bruker basmati - 1 del ris, to deler vann, litt gurkemeie for fin farge, og en liten klype salt. Småkokes under lokk i 15 minutter, så tar jeg kjelen bort fra varmen og lar den stå og dampe ferdig til middagen er klar (minst 5-10 minutter)
*saus; kjøper en eller annen tandoori-saus i butikken. Freser først litt løk og hvitløk i en panne (løken skjærer jeg i ganske store båter), før jeg tilsetter sausen, så lar jeg den stå og boble til oljen pipler frem på overflaten, da er den klar
*nan-brød; kjøp slike som er pakket i plast. Smelt smør, pensle brødene på begge sider, og sleng inn i ovnen (rett på rista ved siden av den ildfaste formen med kyllingfiletene) - de skal steke to-tre minutter på hver side
*Yoghurt naturell has i en skål. Riv slangeagurk og klem ut mesteparten av vannet før du rører agurken sammen med yoghurten
*Pickles... valgfritt, men det finnes litt gode pickles som smaker godt til (mixed, garlic, el.l.). Ikke noe must - jeg står gjerne over, men G elsker det

Smaker best med iskald pils til, men farris, vin eller brus funker fint

Nam, dette hørtes godt ut! Må prøves en dag, vi bruker bare den ferdigmixen fra Toro, men jeg vet jo at ting gjerne smaker bedre om man lager det selv! Takk for oppskrift!

så spennende!! dette må testes.. vi har også bare brukt den ferdiggreia til toro.. men det er jo fordi jeg er helt grønnpå kjøkkenet[8D] men..................... med en oppskrift og en ny innvandrerbutikk her i kommunene.. såååå........................................................... blir det shopping etterpå [:D][:D]

Back
Topp