Tampong etter fødsel?

Godisbjørn

Flørter med forumet
Mensen har meldt sin ankomst og jeg sverger foreløpig til bind.. Jeg fikk grad 2 rift under fødsel og måtte sy ganske mye både innvendig og utvendig og kan fortsatt kjenne meg litt øm nedentil. Noen med samme problem? Gruer meg til å prøve tamponger, men er jo fryktelig ubehagelig med bind når man blør kan du si.. Noen som måtte sy som har prøvd tampong? Gikk det fint?
 
Jeg har ikke prøvd enda, men tror vel det sikkert hadde gått greit. Kan kanskje være greit å ta på glidemiddel første gangene hvis man er nervøs?

Jeg lurer på hvilken grad min rift var og hvorfor alle får oppgitt grad uten meg. :p
 
Jeg har ikke prøvd enda, men tror vel det sikkert hadde gått greit. Kan kanskje være greit å ta på glidemiddel første gangene hvis man er nervøs?

Jeg lurer på hvilken grad min rift var og hvorfor alle får oppgitt grad uten meg. :p

Står det ikke i epikrisen din? Der står det i min hvertfall [emoji848]
 
Står det ikke i epikrisen din? Der står det i min hvertfall [emoji848]
Tror jeg fikk bare epikrisen til babyen med meg. Hadde grundig gjennomgang av partogrammet, men det ble aldri nevnt noen grad.
 
Jeg begynte med tampong etter fem uker. Det gikk helt fint :p Jeg husker også at jeg var litt stresset over at det ville være vondt fordi det fortsatt Ikke føltes helt normalt, men jeg merket ikke noe til det. Sydde et par sting.
 
Jeg fant, jeg fant.

Dette er graderingen av rifter:

Grad 1:
Overfladisk rift i kjønnsleppene, hud, vagina og/eller mellomkjøttet (området mellom vagina og anus). Disse ligner ofte på skrubbsår og trenger ikke alltid å sys.

Grad 2:
Disse riftene går litt dypere enn grad 1, og involverer også musklene i mellomkjøttet. Rifter fra grad 2-4 krever at den sys etter fødselen.

Grad 3:
Disse riftene involverer alle lag nevnt over, men i tillegg også endetarmens lukkemuskel (anal sfinkter). Det vil si at også anus blir skadet. Grad 3 deles inn i tre underkategorier:

a) Mindre enn halvparten av lukkemuskelen har blitt skadet
b) Mer enn halvparten av lukkemuskelen har blitt skadet

Grad 4:
I tillegg til det som kjennetegner grad 3, er også slimhinnene i endetarmen blitt skadet.

Tipper jeg er en grad 2 jeg også da.
 
Jeg fikk rift grad 3a med første og var veldig øm ganske lenge. Det gikk en stund før jeg fikk mensen tilbake da, men når den kom brukte jeg tampong og det gikk helt fint:)
 
Jeg fikk rift grad 3a med første og var veldig øm ganske lenge. Det gikk en stund før jeg fikk mensen tilbake da, men når den kom brukte jeg tampong og det gikk helt fint:)

Uff, høres ikke godt ut [emoji17] Husker du hvor lenge du var øm? Nå er det snart 9 uker siden min fødsel og jeg er fortsatt øm faktisk. Men turte til slutt å prøve tampong og det gikk fint. Litt ubehagelig men det går seg vel til [emoji2]
 
Jeg fant, jeg fant.

Dette er graderingen av rifter:

Grad 1:
Overfladisk rift i kjønnsleppene, hud, vagina og/eller mellomkjøttet (området mellom vagina og anus). Disse ligner ofte på skrubbsår og trenger ikke alltid å sys.

Grad 2:
Disse riftene går litt dypere enn grad 1, og involverer også musklene i mellomkjøttet. Rifter fra grad 2-4 krever at den sys etter fødselen.

Grad 3:
Disse riftene involverer alle lag nevnt over, men i tillegg også endetarmens lukkemuskel (anal sfinkter). Det vil si at også anus blir skadet. Grad 3 deles inn i tre underkategorier:

a) Mindre enn halvparten av lukkemuskelen har blitt skadet
b) Mer enn halvparten av lukkemuskelen har blitt skadet

Grad 4:
I tillegg til det som kjennetegner grad 3, er også slimhinnene i endetarmen blitt skadet.

Tipper jeg er en grad 2 jeg også da.

Uff, får helt vondt av å lese [emoji23] Hvordan går det med deg nå? Jeg er fortsatt ganske øm og sår. Vil så gjerne at det skal gå over snart [emoji849][emoji85]
 
Uff, får helt vondt av å lese [emoji23] Hvordan går det med deg nå? Jeg er fortsatt ganske øm og sår. Vil så gjerne at det skal gå over snart [emoji849][emoji85]
Det går ganske greit, men kjenner liksom underlivet hele tida. For hvert skritt jeg går, så er det "du har et underliv, du har et underliv" og hver gang jeg setter meg eller skal på do, så er det "underliiiiiiv". Er liksom ubehagelig nesten konstant.

Forresten mulig det var en 3a, legen styrte iallfall på baki der mens/etter hun sydde. :hilarious: :p :bored:
 
Det går ganske greit, men kjenner liksom underlivet hele tida. For hvert skritt jeg går, så er det "du har et underliv, du har et underliv" og hver gang jeg setter meg eller skal på do, så er det "underliiiiiiv". Er liksom ubehagelig nesten konstant.

Forresten mulig det var en 3a, legen styrte iallfall på baki der mens/etter hun sydde. :hilarious: :p :bored:

Sånn er det for meg også! Ikke hyggelig å høre at du har det sånn, men er godt å vite at jeg ikke er alene [emoji85]
Kan godt være det er en 3a da ja..
Krysser fingrene for at vi blir bra snart begge to! [emoji16]
 
Uff, høres ikke godt ut [emoji17] Husker du hvor lenge du var øm? Nå er det snart 9 uker siden min fødsel og jeg er fortsatt øm faktisk. Men turte til slutt å prøve tampong og det gikk fint. Litt ubehagelig men det går seg vel til [emoji2]

Har liksom prøvd å fortære den tiden nå, så husker ikke hvor lenge det var ømt:p men vet det tok sin tid. Så bra du turte å prøve, det er nok bare det å kaste seg i det og prøve så går det seg nok til ja ;)
 
Back
Topp