"Takke nei" til første mulighet for igangsetting?

LilleMy123

Flørter med forumet
Flere her som står i fare for å bli igangsatt pga overtid, men vurderer å takke nei til første mulighet?

Jeg hadde termin på mandag, og er temmelig lei av å gå å vente nå. Skal på overtidskontroll i morra, og vet at jeg får tilbud om å bli igangsatt på mandag. Men hvis alt står bra til med både meg og knøttet skal det ikke være noen risiko forbundet med å gi det litt flere dager, for å se om fødselen starter av seg selv. Jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre! En del av meg har lyst til å bli igangsatt så fort som mulig og bli ferdig, men en annen del vil mye heller at ting skal starte av seg selv..

Det er visstnok ofte at en igangsatt fødsel både er mye mer langdryg (spesielt hvis man ikke engang er moden), og at smertene oppleves mer intens enn hvis ting starter av seg selv. I tillegg blir det tang/vakum i flere tilfeller ved igangsatt fødsel.

Hvis jeg takker nei til igangsetting på mandag vet jeg at jeg får tilbud om modningsakupunktur mandag, samt ultralyd og alt som hører med for sjekk at alt står bra til.. Hører med til historien at en eventull igangsetting skjer på et sykehus 2-3 timer unna hjemstedet, så blir ikke mulighet for å fra hjem og slappe av mens jeg venter på at ting skal sette i gang..


Alle innspill tas i mot med takk!

 
Hmm... Den er vanskelig, synes jeg.

Er ikke selv på overtid - men kan jo fort bli det. Har ikke tatt stilling til det egentlig. Jeg forstår jo at det er veldig kjedelig å gå på overtid. Men det er, som du sier, en risiko for at fødselen drar ut.

Jeg tenker sånn: Hvis du drøfter det med lege/jordmor og kommer fram til at du vil vente, så kan du jo bare forsikre deg om at du får tett oppfølging om det skulle være slik at du kjenner på at avgjørelsen var feil eller at det føles utrygt. 

De vil jo uansett ikke la deg gå så mye over at det er farlig - vil jeg tro ;) Lykke til uansett hva du måtte velge!!
 
Oida - et vanskelig valg. Tror selv jeg ville hørt med legen hva den mente var best. Dersom det er vanlig at fødslene blir langdryge og ender med vakum/ tang vil de jo være oppmerksom på det og du kan få epidural. Men, så er det jo mulig å vente noen dager til. Kanskje mageboeren kommer før mandag til og med ;)
 
Hei! Jeg sniker fra septemberforumet. Jeg gikk overtid og fødte 6. oktober, så hører vel litt til her også da ;)

Jeg ble satt i gang dag 11 på overtid som er "siste frist" for å bli satt i gang. Fikk god oppfølging på flere kontroller på sykehuset før jeg ble satt i gang. Legene der mente at det er mye bedre for kroppen at ting starter av seg selv, og siden babyen min hadde det tipp topp i magen så ble jeg ikke strippet en gang før dag 10 over termin. Fikk litt mensmurringer av det men ble satt i gang dagen etter. 

Min opplevelse med å bli satt i gang var jo som du sier at det tok TID! Og siden jeg ikke fikk rier av meg selv måtte jeg få medisin for å få dette. Må bare si at det riefremkallende dryppet holdt på å ta knekken på meg. Siden gullet mitt IKKE ville ut skrudde de det opp ganske ofte for å få han til å komme nedover i bekkenet, men neeeeida. Han ville være der inne ;) Til slutt ble det vakum, noe jeg hadde en god opplevelse med. Da kom han ut på 3-4 rier. 

MEN, om du klarer å vente ville jeg gjort det. Tror det er best for kroppen å komme igang selv. Men nå har jo jeg bare født en gang før da så jeg vet jo ikke hvordan det er når ting starter av seg selv. Vi bor også langt fra sykehuset og det ble noen lange timer å vente på at modningspillene skulle få noen effekt ;)
 
Huff... ja, det er kjedelig å gå slik og vente... vi er vel omtrent i samme båt, da du ligger en dag foran meg. Jeg bor heldigvis mye nærmere sykehuset, så tenker ikke så mye over dette ennå. Er tredjegangsfødende, og vet at "plutselig" står vi der med babyene i armene våre!

Har ingen konkrete råd til deg, annet enn at jeg også har hørt mange som snakker om kjappe og fine fødsler selv om de ble igangsatt, og at de skulle ønske de ble i gangsatt før! Så noen fascit på spørsmålet ditt, finnes nok ikke... 

Jeg skal på min tredje modningsakupunktur-time i dag, og tenkte å spørre om stripping i tillegg (i allefall en undersøkelse om hvor moden jeg er).  Så få heller mannen ta sin tørn med bidrag til kvelden... 

Lykke, lykke til uansett! Og håper det kommer en baby i løpet av helgen hos oss begge!! 

 
Jeg ble igangsatt 14 dager over terminen i 2011. Jeg var ikke moden og det hele tok tid men det gikk fint når jeg først var igang. Jeg håper virkelig at jeg ikke skal gå så lenge over denne gangen, om det blir overtid skaljeg be om å bli igangsatt tidligere. En stor påkjenning å vente så lenge over med tanke på farene rundt det.
 
Jeg har holdt meg i septemberforumet, ettersom jeg hadde termin 29.september, men det blir oktoberbaby på meg, så kan jo dele mine tanker her også. Jeg har skrevet en tråd i septemberforumet om overtid og igangsetting:
http://www.babyverden.no/Forum/Termin--og-barselklubber/2012/September-2012/Overtid-og-igangsetting/1568928T/

Jeg er nå på dag 14 på overtid, og har vært til overtidskontroller 10, 12 og nå 14 dager over, hvor jeg alle gangene har fastholdt at jeg ønsker å vente. Babyen har det bra i magen, og jeg er veldig innstilt på en naturlig fødsel, og ønsker å gi kroppen min tid til å komme i gang av seg selv. Så sant en er under 35 år, og har hatt et friskt og normalt svangerskap, samt at alt ser bra ut med mor og barn på kontroller, er det ingen vesentlig risiko ved å vente noen dager ekstra. Jeg mener bestemt at det ikke er riktig å sette i gang alle mellom 7-12 dager etter termin. Det er vanskelig å finne god informasjon om temaet, men les for eksempel denne artikkelen:
http://www.jordmorforeningen.no/jm/layout/set/print/content/view/full/3220
 
Takk for svar alle sammen! Var på kontroll i dag, alt stod bra til med knøttet fortsatt. JM forsøkte stripping, men det var ikke særlig modent.. Om det har noen sammenheng vet jeg ikke, men de siste 4 timene har jeg hatt en rekke kraftige kynnere - har hatt komplett fravær av kynnere de siste 3 ukene. Så jeg liker å tro det har fungert :)

Bestemte meg for å utsette igangsettingen i allefall til torsdag eller fredag, men orker nok ikke vente til neste mandag (er siste frist her i distriktet, de lar oss ikke gå lenger enn 14 dager over)..  Blir modningsakupunktur og flere kontroller neste uke, så krysser jeg labben for at ting starter av seg selv snart.

...aller helst i kveld.. :)
 
Takk for svar alle sammen! Var på kontroll i dag, alt stod bra til med knøttet fortsatt. JM forsøkte stripping, men det var ikke særlig modent.. Om det har noen sammenheng vet jeg ikke, men de siste 4 timene har jeg hatt en rekke kraftige kynnere - har hatt komplett fravær av kynnere de siste 3 ukene. Så jeg liker å tro det har fungert :)

Bestemte meg for å utsette igangsettingen i allefall til torsdag eller fredag, men orker nok ikke vente til neste mandag (er siste frist her i distriktet, de lar oss ikke gå lenger enn 14 dager over)..  Blir modningsakupunktur og flere kontroller neste uke, så krysser jeg labben for at ting starter av seg selv snart.

...aller helst i kveld.. :)
 
Krysser alt jeg har for at ting skjer av seg selv snart, slik at du slipper igangsetting.
Masse lykke til :)
 
Krysser fingrene for at ting snart starter av seg selv!! :-)
Masse lykke til, uansett hva som skjer :-)
 
Takk for kryssede fingre rundt om! :) Det har i allefall ikke skjedd noe ennå, og det er litt pussig å tenke på at jeg hadde muligheten til å bli innlagt og igangsatt i dag. Er jo forholdsvis spent på å møte knøttet også, kan vi si. Men jeg satser på at det vil pay off med litt is i magen. For 10 min dukket det faktisk opp en svaaaak mensmurring, det har jeg ikke kjent på noen uker. Her ønskes alle vondter hjertlig velkommen! :)
 
En igangsatt fødsel trenger ikke nødvendigvis å være langvarig. Min var ikke det. Babyen var ute 6 timer etter de tok vannet :) Var noen intense timer med rier, men alt i alt gikk det VELDIG bra med oss begge. Hun var frisk og rask, og jeg verken revnet eller hadde noen plager i etterkant.

Jeg tror vi fokuserer veldig mye på det negative, siden det er det vi får høre mest om. ngen som vil dele positive opplevelser tydeligvis :)

Du får gjøre det du synes er best for deg og babyen din, men lytt til råd fra helsepersonalet :)
 
Back
Topp