Takke ja til jobb? Bør man da fortelle?

Maramo

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Har i dag fått tilbud om fast jobb. Samme sted jeg nå har et vikariat. Den nye jobben innebærer skifte av sted og nye arbeidsoppgaver. De vet ikke at jeg er gravid. Er en veldig selvstendig jobb jeg har, og ved å takke ja må de jo lyse ut vikariat når jeg er i perm. Har veldig lyst på jobben. Men er det innafor å takke ja? Og bør jeg si at jeg er gravid?
 
Du har ingen plikt til å fortelle at du er gravid, og dem har heller ikke lov til å trekke tilbake tilbudet om du forteller at du er gravid.
Du må nok kjenne litt på det selv, men jeg hadde nok ventet litt..
 
Du har ingen plikt til å fortelle at du er gravid, og dem har heller ikke lov til å trekke tilbake tilbudet om du forteller at du er gravid.
Du må nok kjenne litt på det selv, men jeg hadde nok ventet litt..
Jeg vet, men vil jo ikke være hun som gjør det vanskelig for de:p er jo så tidlig at jeg i teorien ikke vet at jeg er gravid enda. 6+0 i dag... Har sagt at de skal få svar i løpet av uka:)
 
Du må gjøre som du selv føler, men jeg tenker gjerne at jeg ikke ville sagt det. Ikke sånn med en gang i allefall. Det at du er gravid påvirker jo ikke din rett til jobben, ei heller gjør du det vanskelig for dem. Slik er arbeidslivet, de må påregne at arbeidstakere får barn. :)
 
Jeg vet, men vil jo ikke være hun som gjør det vanskelig for de:p er jo så tidlig at jeg i teorien ikke vet at jeg er gravid enda. 6+0 i dag... Har sagt at de skal få svar i løpet av uka:)
Jeg ville sagt ja. Du må jo tenke på fremtiden også.
Meb du kan jo si "Ja, jeg vil veldig gjerne ha jobben, men dere må være klar ovet at jeg er gravid og vil gå ut i permisjon etterhvert."

For dem har faktisk ikke lov til å trekke tilbudet tilbake fordi du er gravid.
 
Last edited by a moderator:
Du må gjøre som du selv føler, men jeg tenker gjerne at jeg ikke ville sagt det. Ikke sånn med en gang i allefall. Det at du er gravid påvirker jo ikke din rett til jobben, ei heller gjør du det vanskelig for dem. Slik er arbeidslivet, de må påregne at arbeidstakere får barn. :)
Tror det er det jeg har landet litt på jeg å. Er jo kun jeg som vet hvor langt på vei jeg er. Kan jo vente 1 mnd og enda være "tidlig" ute med å fortelle;)
 
Jeg, personlig, ville ventet med å fortelle det. Det er fortsatt såpass tidlig at du ikke nødvendigvis hadde visst om svangerskapet da du ble tilbudt jobben...

Muligheten for at en kvinnelig arbeidstaker i fertil alder blir gravid er jo tilstede hele tiden, og dette er noe de fleste arbeidsgivere tenker over når de har ansatte i den gruppen (vil jeg tro).

Dessuten, siden det er på samme arbeidsplassen du har hatt et vikariat, så ønsker de jo deg velkommen i fast stilling, de kjenner deg allerede, og er villige til å ta "risikoen" med å ansette deg selv om du kan bli gravid og bli borte i permisjon ei stund ;)
 
Må si meg enig med alle de andre! Ville takket ja, ventet noen uker, og så fortalt det. De har ingen rett til å vite det enda, og du er fortsatt tidlig ute. Det er jo faktisk slik at en pappa i teoeien har like stor sannsynlighet for å bli lenge borte pga barn (om man velger å dele permisjonen slik), men det er ingen som forventer at en mann gir beskjed om dama eller medmoren er gravid så tidlig. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er gravid! :)
 
Jeg ville sagt. Du må jo tenke på fremtiden også.
Meb du kan jo si "Ja, jeg vil veldig gjerne ha jobben, men dere må være klar ovet at jeg er gravid og vil gå ut i permisjon etterhvert."

For dem har faktisk ikke lov til å trekke tilbudet tilbake fordi du er gravid.

Syns denne måten å si det på er ryddig og noe en arbeidsgiver ville satt pris på.
Som sagt kan de ikke ta tilbake tilbudet. Evt kan man jo vente med å si noe til man sitter og skal signere kontrakten.
 
Back
Topp