Takk Gud for velferdsstaten Norge!

Matheo`s mamma

Elsker forumet
Hadde ikke hatt mat på bordet jeg, hadde ikke det vært for NAV. Blir møtt av hyggelige folk som er der for å hjelpe! JA, det tok laaang tid før jeg fikk innvilga søknaden min om dagpenger, men jeg overlever!

Er vi bortskjemte?

Burde vi ikke heller være litt takknemlige for at vi faktisk har økonomisk støtte dersom vi f.eks. er uheldige og mister jobben?
Vi ser på det som en selvfølge at vi skal få den støtten. Men det er jammen ikke alle forunt, tenk på hvor mange millioner mennesker der ute som har det mye verre enn oss.
Familier som ikke vet hva de skal spise fra dag til annen. Mødre som føder barn under elendige omstendigheter, og som lever dag ut og dag inn uten så mye som en klage!
Underernærte barn som må traske mange kilometer bare for ei bøtte vann.

Så flott at noen liker NAV da. Som jeg har nevnt mange ganger før ser jeg virkelig hvor heldig man er i Norge. Skulle det gå skeis med sambo og meg vet jeg atjeg kunne flytta til Norge å fått hjelp til å klare å forsørge både gutten min og meg!

Man må faktisk få lov til å klage, selv om vi bor i et velferdssamfunn.

Alle er ikke like heldige, jeg selv er en av de. Jeg har kjempet mot nav i over 1,5 år denne runden, og enda står jeg uten ei krone inn i mnd.

Da spørr jeg deg hvorfor skulle ikke dette være enn selvfølge når vi har ett veldferdsammfunn?
Mange andre land i verden har faktisk ikke det, de står ikke sammen og betaler sykt mye skatt.
Jeg synes det bare skulle mangle jeg etter å betaler 40% i skatt hver måned i flere år og om jeg da mister jobben burde jeg få hjelp uten å må kontakte advokat eller media.
Vi er sammen om veldferdsammfunnet vårt. Det er ikke slik at staten norge deler ut penger fra sin egen lommebok den er fra fellesen vår.
Supert at vi har bygd opp ett veldferdsamfunn, men jeg forstår ikke hvorfor man skal slite seg helt ut for å få hjelp og mat på bordet.

Ja vi skal være fornøyd.
Men når nesten 40% av hver lønn jeg i alle år har tjent går til skatt så kan jeg "forlange" litt også! Mener jeg.
Er spent hvor lang tid det tar før mannen får innvilga dagpengene sine her. Men ser for meg noen unødvendige underskuddsmnder! Unødvendig LANG behandlingstid i det der systemet.

Det er jo veldig greit å få betalt lån og andre regninger før de går til inkasso. Ikke alle som har noe annet å ta av.

Det er jo ikke takket være NAV, det er takket være staten.

Og NAV som forvalter disse godene, er ingentig å takke for.[:'(] For det gjør de virkelig ofte en svært elendig jobb med.[8|]

ORIGINAL: Kranglefanten

Alle er ikke like heldige, jeg selv er en av de. Jeg har kjempet mot nav i over 1,5 år denne runden, og enda står jeg uten ei krone inn i mnd.

Hvordan er det mulig da? Ser du er mamma til to. Får du ingenting? Det synes jeg er rart. Dersom man ikke har rett på penger hos Nav kan man søke sosialstønad og bostøtte.

Det er IKKE takket være NAV, det er ikke de som bestemmer at det skal være slik [;)]

ja, vi er bortskjemte !

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Og NAV som forvalter disse godene, er ingentig å takke for.[:'(] For det gjør de virkelig ofte en svært elendig jobb med.[8|]

Jeg mener vi er heldige som bor i Norge. NAV forvalter pengene, ja. Mange lange ventelister. Men vi er tross alt bedre stilt enn mange andre, synes vi er for snare med å klage.
Jeg har venner som går på samme NAV-kontor som meg, og som syter og klager dagen lang over dårlig behandlig, og jeg fatter ikke hva de klager over. Dette er folk som får penger og som slettes ikke har "kjempa" mot NAV i åresvis.

ORIGINAL: Froskegele

Det er IKKE takket være NAV, det er ikke de som bestemmer at det skal være slik [;)]

Skjønner vel det da, jeg er jo ikke født i går [8D] Klart folk har lov å klage, folk har det fælt i norge også. Nå snakker jeg om folk flest, og folk flest i Norge har det bra.

ORIGINAL: Matheo`s mamma

Jeg mener vi er heldige som bor i Norge. NAV forvalter pengene, ja. Mange lange ventelister. Men vi er tross alt bedre stilt enn mange andre, synes vi er for snare med å klage.
Jeg har venner som går på samme NAV-kontor som meg, og som syter og klager dagen lang over dårlig behandlig, og jeg fatter ikke hva de klager over. Dette er folk som får penger og som slettes ikke har "kjempa" mot NAV i åresvis.

Heia velferdsstaten ... men NAV er en f l o p p !

Heia velferdsstaten ... men NAV er en f l o p p !

Ja, ting kunne vært gjort bedre. Enig der.

skulle bare mangle!! vi har ett sinnsykt skattenivå her!!!! mannen min bet jo halve lønna si i skatt!! det er helt absurd!

men det som er probleemt er jo at nav ikke kan sine egne regler over og ikke kan sette ting i system så det skjer noe.

skulle ikke vert nødvendig å bruke flere dageri mnd på å kreve inn sykepenger ett år etter at man ble sm! da burde ting være satt i ett system!

ORIGINAL: Kranglefanten

Hvordan er det mulig da? Ser du er mamma til to. Får du ingenting? Det synes jeg er rart. Dersom man ikke har rett på penger hos Nav kan man søke sosialstønad og bostøtte.

Det er veldig mulig det, jeg har en mann som tjener over grensa for bostøtte - derfor ingen bostøtte.
Og sosialkontoret mener vi har "god nok" økonomi, så derfor får jeg ingenting derfra heller. Har søkt 5 ganger, klaget 4..og jeg har gitt opp.

Etter husleie, strøm, forsikring og barnehage er betalt, sitter vi igjen med 1000kr til mat ol. Jadda, vi har god nok økonomi vi altså[>:]

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

ja, vi er bortskjemte !

Helt klart uten tvil! Vi skal bare ha og ha og ha, vi snakker bare om våre rettigheter aldri om at vi også har plikter.
Velferdssamfunn ja. Men det har ikke alltid vært sånn. Arbeiderbevegelsen kan dere takke så og si alt for.  Tilbake til karensdager og 6 dagers arbeidsuke?

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

ja, vi er bortskjemte !

Helt klart uten tvil! Vi skal bare ha og ha og ha, vi snakker bare om våre rettigheter aldri om at vi også har plikter.
Velferdssamfunn ja. Men det har ikke alltid vært sånn. Arbeiderbevegelsen kan dere takke så og si alt for.  Tilbake til karensdager og 6 dagers arbeidsuke?

Men det er jo uansett ikke takket være NAV. Hadde NAV fungert bedre (les: fungert som det skulle) så hadde nok folk vært veldig fornøyde.[:)]

Back
Topp