Tabuer rundt fødselen

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Fødselen nærmer seg og selvsagt vier gravide mye tid til tanken på smertene de har hørt så mye om. Men svært mange gruer seg også til andre ting i forbindelse med fødselen. Må jeg være naken? Hva om jeg bæsjer mens jeg føder? Babyverden har stilt en jordmor de ”flaue” spørsmålene.
http://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Tabuer-ved-fodselen/

Hva kvier du deg for med fødselen? Hva grudde du deg til?

Jeg grudde meg veldig til det med nakenhet, rett og slett fordi jeg ikke liker følelsen av å ikke være støttet av klær. Så jeg hadde på meg bukse og singlet helt til de siste timene, da jeg fikk en slik sykehusskjorte og engangstruse. Helt uproblematisk. Etter fødselen lå jeg med bena i været ganske lenge, mens folk kom og gikk. Det var også null problem, siden det var profesjonelle folk :) Var veldig skeptisk til å få babyen rett på brystet, både i forhold til "gørr", som jeg har store problemer med, og det at noen skulle kneppe meg opp, men han ble relativt godt tørka, og jeg tenkte egentlig ikke over noe annet enn det at jeg hadde født et barn.

Bæsj tenkte jeg ikke så mye på, trodde alle fikk klyster, men ikke jeg. Helt til jeg skulle presse, da kjente jeg at det kosta meg litt ekstra å ta skikkelig i, fordi jeg kjente sånn press bak. Men det gikk helt fint

Det jeg synes var flauest var faktisk at jeg kasta opp veldig mye. Og en gang gikk jeg på do rett etter at jm hadde undersøkt meg, og dryppet blod bortover hele gulvet....

Jeg beholdt singler og bh på hele tiden under sykehusskjorten. JM ville helst at jeg skulle ta det av før pressriene, men jeg var opptatt med noe annet :p Naken, ubarbert, oppkast i hele ansiktet (fikk bare tørket vekk det verste), bæsj, blod, gørr og forurenset fostervann. Jada, ikke rart jormorassistenten ble blek om nebbet på slutten. Men jeg var likegyldig- totalt inni meg selv og synes jeg hadde verdens fineste fødsel :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg gruet meg til om jeg bæsjet eller ikke, om jeg kom til å spy eller svime av pga blod :p
Jeg sa nå til JM som sku ta imot og jeg da: "tenk om jeg bæsjer i vannet. TENK om jeg BÆSJER i vannet?!" Så beroliget hun meg med "jamen da får vi bare ta det opp da" (innbiller meg at hun sa "fiske det opp" men er litt usikker på hvorvidt det stemmer) :p
Det var under riene, da pressriene kom gav jeg en god F i hvilken ende det kom ut av bare noe kom ut fordi det var virkelig noe som skulle ut :p er stygt redd for at jeg gjorde som fryktet, men det har vi ikke snakket om hjemme, så hvis det er tilfelle har jeg verdens snilleste sambo som ikke nevner det unevnelige :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå kom jeg på at jeg tenkte litt på hvordan det var for mannen å se meg føde. Ikke bare rier, men spy, blod som dryppet, han måtte holde meg fast på do og spyle gulvet etter meg en gang, og han kunne tross alt se en del av det som skjedde nedentlig under utdrivningsfasen. Han sa at han alt gikk veldig greit helt til de klippet, det ble han litt satt ut av, men mest fordi han tenkte på meg (søt ham), men han har til og med bedt om å få se klippet i ettertid, så jeg regner ikke med at han har noen varige traumer.

Back
Topp