Tabeltrekk vs prosenttrekk

Kengu

Forumet er livet
VIP
Hvem bestemmer hva man skal bruke? Jeghar fått mye mindre lønn fordi de plutselig bare har endret fra tabell til prosenttrekk nemlig etter å ha sendt ut lønnsslipp.
Jeg har alltid fått igjen med tabeltrekk men lønningskontoret mener det er sikrere med prosenttrekk

Det skal trekkes etter skattekortet og hovedarbeidgiver på del 1 og bi arbeidsgivere på del 2 og derved prosent på dem. Jeg mener de ikke kan velge det

Det skal trekkes etter skattekortet og hovedarbeidgiver på del 1 og bi arbeidsgivere på del 2 og derved prosent på dem. Jeg mener de ikke kan velge det
Var det jrg ikke trodde heller men de har jo gjort det ...

Det stemmer også etter hva jeg vet.
I tillegg skal også eventuell overtid trekkes med %.

Har du flere arbeidsgivere?

Uansett blir det riktig ved årets slutt, du betaler like mye uansett skattekort. Du kan vel selv endre hos skatteetaten? Tabelltrekk er det vanligste, men tror det brukes prosent der du har veldig ujevn inntekt,men er ikke sikker.

Uansett blir det riktig ved årets slutt, du betaler like mye uansett skattekort. Du kan vel selv endre hos skatteetaten? Tabelltrekk er det vanligste, men tror det brukes prosent der du har veldig ujevn inntekt,men er ikke sikker.
Det står tabeltrekk , er derfor jeg synes det er rart de bare lan endre det sånn uten videre.
Det trekkes da mye mer og jeg har ikke råd til det rett og slett .
3000 nesten i forskjell merkes når man ikke jobber fullt

Greit nok at det blir rett tilslutt, sånn sommeren 2020 men slett ikke alle har lyst å bedrive tvungen, rentefri sparing så jeg skjønner ønsket om rett skattetrekk.

Jeg mener de må ha argumenter som at det går på biarvridagiver for å bruke del 2, ikke "mener det er tryggere", det er ditt problem neste sommer om du får restskatt.

Greit nok at det blir rett tilslutt, sånn sommeren 2020 men slett ikke alle har lyst å bedrive tvungen, rentefri sparing så jeg skjønner ønsket om rett skattetrekk.

Jeg mener de må ha argumenter som at det går på biarvridagiver for å bruke del 2, ikke "mener det er tryggere", det er ditt problem neste sommer om du får restskatt.
Takk :)
Jeg får ta kontakt med de igjen etter påske og si fra

Jeg får tabell automatisk, men liker best å ha prosent og justerer det litt opp og ned ved behov. Det er enkelt å endre til prosenttrekk om man vil ha det, men vet ikke noe om motsatt vei.

Det står tabeltrekk , er derfor jeg synes det er rart de bare lan endre det sånn uten videre.
Det trekkes da mye mer og jeg har ikke råd til det rett og slett .
3000 nesten i forskjell merkes når man ikke jobber fullt
Kom på en ting,kan det være at du jobber enten mye mer eller mye mindre enn tabellen du har tilsier? Da begynner de å trekke prosent.

Kom på en ting,kan det være at du jobber enten mye mer eller mye mindre enn tabellen du har tilsier? Da begynner de å trekke prosent.
Nei. Tabellen skal gå laaangt. Den gir riktignok litt feil trekk langt utenfor tiltenkt område.

Lønningskontor kan ikke endre skattetrekket ditt! De må trekke det skattekortet ditt sier, hvis hovedarbeidsgiver skal ha tabell ihht skattekortet ditt kan de ikke plutselig endre det! Det er superstrengt. Vi har dog lov til ekstra skattetrekk på egen kode ihht skriftlig avtale med hver enkelt(noen velger f.eks.500kr ekstra hver måned). Men noen lønnskoder er det prosenttrekk på uansett, slik som f.eks overtid og andre ekstrsting. All fastlønn/variabel timelønn skal beskattes etter tabell så sant tabell er oppgitt på skattekortet.

Har dette plutselig skjedd nå i april?

Back
Topp