Tabellkort eller prosenttrekk- hva lønner seg?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Jeg har hatt tabellkort i mange år og vært fornøyd med det.

Men hva er egentlig fordeler og ulemper med prosenttrekk?

Hva er lurest?

Jeg har alltid fått smell på tabell som om jeg egentlig har følt at jeg har trukket mer skatt. Så jeg har sluttet helt med tabell og trekker nå i prosent. Etter jeg begynte med det så er lønnen mer forutsigbar og mye lettere å holde styr på skatten min.
Jeg trekker ikke voldsomt med skatt, trekker 27%, men har toppskatt på noe av lønnen. Jeg fikk igjen over 20 000 i år :)

Jeg har tabell og synes det fungerer greit, men har de fleste år bedt arbeidsgiver om å trekke full skatt i desember ;) Går som oftest litt i pluss da. Fikk baksmell i fjor pga at jeg ikke hadde justert skattekortet etter at rentene gikk en del ned :P Det er lurt å følge litt med om du vil unngå baksmell, og det gjelder uansett om du har tabell- eller prosenttrekk.

Hver gang jeg har tabell får jeg smell. Tross for jeg sjekker at det skal stemme..

Noe er helt galt med tabell hos meg, så hvert år må jeg gå å skifte til prosent. Aldri opplevd skattesmell med prosent

Jeg har vel hatt begge deler og jeg har aldri fått smell. Men når jeg hadde tabell så hadde jeg fastlønn. Jeg har mesteparten av årene hatt prosent og jeg liker det best. Justerer alltid på lønnen i selvangivelsen eller på skattekortet og setter opp lønnen slik at jeg alltid trekker høyere prosent enn hva skattekontoret har regnet ut. Får somregel rundt 10 000 + - et par tusen hvert år :)

Jeg har tabelltrekk og har alltid fått igjen masse på skatten. Uansett hvilken av delene man har må man passe på at infoen er riktig. Jeg setter inntekten min alltid litt høyere enn jeg kommer til å tjene.

Back
Topp