Tabbe å underskrive delt foreldre ansvar???

hp81

Første møte med forumet
Tema er selvfølgelig foreldreansvar..

Situasjonen er slik:

Min (eks) samboer og jeg skrev i okt en samboerkontrakt der vi krysset av på delt foreldreansvar (før vår sønn ble født), det samme er gjort på skjema fra folkeregisteret (etter fødsel).
På slutten av svangerskapet, samt de første ukene av vår sønns liv fikk jeg se en svært skremmende side av min eks samboer. Vi gikk fra hverandre da barnet var 8 uker og BF sier nå han ønsker 50/50 når den tid kommer. Vår sønn er 3, 5 mnd, og BF har sett han max 1 time i uken siden jeg flyttet ut. Jeg har lagt alt tilrette for at BF skal kunne se barnet så mye han ønsker, men dette har tydligvis vært nok!
Sønnen vår har vært innlagt på sykehus 3 ganger siden fødsel, BF var omtrent ikke m på sykehuset (dette var enda mens vi bodde sammen). Da vår sønn ble lagt inn på sykehuset måtte jeg ta med min mor, BF valgte sitte hjemme og se på film (tiltross for at han er utdannet innen legeyrket). Mine første uker gikk storsett til behandling av vår sønn(lege, akupungtur, kireopraktor osv), Bf har ikke EN gang vært med på disse tingene og har ikke betalt 1 krone siden barnet ble født.

På bakgrunn av BF sitt temperament og mangel på empati ønsker jeg ikke at han skal ha barnet 50%. Jeg ønsker selvfølgelig at de skal kunne ha et godt forhold og vil gjøre alt jeg kan for å tilrettelegge samvær eks: annen hver helg og en ukedag. Det samme gjelder valg og avgjørelser som skal tas for barnet.. BF må gjerne være med å bestemme. Men jeg tror det kan være skadelig for barnet å bo hos BF så mye som 50%. BF går nå på "sinnemestrings-kurs" i håp om å klare kontrolere sitt problem.
BF truer meg nå med retten..

Har noen liknende erfaring? Og hva ble utfallet? Har jeg gjort en kjempe tabbe ved å skrive under på disse kontraktene?

Nå har jeg ikke allverdens kunnskap om dette, men vet at delt foreldre ansvar ikke er det samme som delt omsorg. Jeg og bf har og skrevet under det papiret ettr fødsel, men det gir han ikke automatisk rett til 50% omsorg for barnet, men såvidt jeg har forstått betyr det at han har rett til å være med på avgjørelser i forhold til barnet, f.eks ved sykdom, el andre viktige avgjørelser som skal taes. Er en del andre her som vet mer om dette. Du kan jo og lete litt i eldre tråder, vet det har vært en del spm om dette tidligere[:)] Nå er barnet ditt uansett så liten at det ikke er anbefalt 50/50 omsorg.

Han kan true med retten så mye han vil... Dere har delt foreldreansvar ikke omsorg! Og jeg mener at en domstol til dags dato ikke har dømt 50/50 deling.. og hvertfall ikke siden smen er så liten og far tydelig har sine problemer!! Og prosentene vil nok falle i din favør skulle det bli rettsak ut av det, så bare vis ham at en rettsak ikke skremmer... deg tvert imot![;)]

Klem[:)]

Ikke moro når BF viser sine mørke sider!
Her tok det lenger tid før de kom ordentlig frem, så gutten vår var nærmere to år når jeg tok skrittet og kastet ut BF. Han hadde aldri gjort oss noe, men hadde en psykisk makt over meg, som gjorde at jeg var livredd for å gjøre noe feil slik at han skulle klikke og ev ty til noe fysisk. Vet ikke om det hadde gått utover meg, men jeg syns ikke noe særlig om at det går utover inventaret heller.
Før bruddet virket det ikke som om han brydde seg om å delta i sønnen vår sin oppvekst, så jeg var både overrasket og skeptisk når han fremmet ønsket om 50/50 deling av samværet. Gikk MANGE runder med meg selv både alene og sammen med venner og familie for å snu og endevende på alle muligheter og tanker som var rundt det. Meningene var ganske delt, og ikke egentlig veldig til hjelp, men det er greit å ha noen å snakke med allikevel. Men det er du som må være konfortabel med valget du tar.

Her endte det med 50/50 deling, og nå i ettertid så er jeg egentlig veldig glad for det. BF har blomstret frem og tar seg virkelig av sønnen sin og bryr seg om'n! I barnehagen så har de endelig møtt en far og har fått ett positivt inntrykk av han og hvordan han er sammen med sønnen sin, så da får vi da håpe og tro at alt er bra! Alexander virker også veldig fornøyd med å være hos pappa, og inntrykket mitt hvertfall er at han har det BRA!

Sånn når det kommer til trusler om retten og alt annet de skulle finne på å true om, så får de bare styre! Her kom også truslene som perler på en snor. Bf hadde også krav på fri rettshjelp så det ville ikke koste han noe å ture frem på den måten, mens han visste veldig godt at jeg ikke hadde det. Følte vel at han plukket frem de tingene han visste ville være vanskligst for meg å håndtere og det som ville såre meg mest og dro de så langt han kunne.

Trøsten er vel at etter at vi kom igjennom hele greia med deling både av samvær og det økonomiske oppgjøret så har ting falt mer på plass og roet seg. Vi snakker greit sammen om ting som har med Alexander å gjøre og er det behov for litt bytting av dager eller forskyvinger pga ferie, bursdager eller andre ting så har vi uten problemer klart å finne en løsning på det.

Vet ikke hvor mye hjelp dette var for deg, men.
Med tanke på at sønnen deres fortsatt er såpass ung så ville jeg ikke gått for no 50/50 deling. Men synes jo det er viktig at han blir kjent med pappa'n sin også. Skriv ned bekymringene dine og tankene dine rundt hvordan du kan være villig til at samværet skal være, ta det med deg til meklingen og still klare krav til pappa'n. Har han begynt på kurs for å mestre sinnet sitt så er han jo klar over problemet, og vil kanskje gjøre en innsats for å gjøre noe med det. En betingelse for at han etterhvert skal kunne ha mer samvær med sønnen sin og mer alene kan jo være at han beviser at han klarer å mestre sinnet sitt.
Det går jo an på meklingen å be om og få en ny time etter en viss tid for å revurdere samværet, kan kanskje være at bf kan bli litt mer positivt innstilt til en mer restriktiv løsning hvis han vet at den ikke er endelig, men vet at den skal revurderes om feks ett halvt år, eller ett år...

Om dere bodde sammen da barnet kom blir det automatisk delt foreldreansvar, det er altså ikke noe du kan velge da.

Men som andre her sier,- det er jo ikke det samme som delt omsorg! Delt omsorg anbefales dessuten ikke før barnet er 3 år. Oppsøk familievernkontoret! De gir gratis veiledning[:)]

Back
Topp