Ta vannet

Knitpot

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Er 2 gangs gravid nå og begynner å få veldig fødselsangs. Sist fødsel gikk forsåvidt greit - men ganske raskt - ca 3 timer fra eg kjente noe som helst (vannet gikk, så var det rett på) til gutten var ute. Kroppen fikk sjokk, samme med meg over hvor rask dte gikk. Kom inn på storken med 8 cm åpning (hadde fått beskjed på at det mest sansynlig ikke var noe fødsel). Måtte bli klippet for at gutten skulle komme ut (han begynte å bli stresset).

Så nå er eg veldig redd det skal gå like fort denne ganger/eller fortere! Er redd for å ikke rekke frem eller at eg må føde hjemme og at hun ikke kommer ut. Er det noe praksis på om man kan ta vannet for å starte fødselen under kontrollerte forhold?

Hei Charlotte!

Det er ikke uvanlig at en kan få en reaksjon på raske fødselsforløp, spesielt redsel for hvordan det vil bli neste gang.
Det er helt forståelig, og du er absolutt ikke alene :happy119
Når tingene går altfor raskt , henger ikke alltid hodet med! Fødselen er på en måte over, før en helt har forstått at den var i gang!
Jeg ikke hvor langt du bor ifra sykehuset, men i de aller fleste tilfelle når en inn, selv om det gikk veldig fort første gang. Hvis vannet går, eller du begynner å kjenne at rier bygger seg opp, er det bare å reise med en gang.
Det at du ble klippet første gang, er ikke uvanlig, men få flergangsfødende trenger det. Barnet kommer fint fram og ut, uten at det må klippes.
Siden dette er noe som opptar deg og som du er redd for,så hadde jeg tatt dette opp med jordmoren din, evt få en samtale på fødepoliklinikken.
I utgangspunktet ville jeg nok tenkt at det er best for både deg og barnet, hvis fødselen får komme igang av seg selv.
Jeg vet heller ikke hvor lett det er å få en igangsettelse på dette grunnlaget, men ta det for all del opp med jordmoren din, så kan hun forhåpentligvis hjelpe deg videre i prosessen!

HUSK: de fleste av våre bekymringer, går IKKE i oppfyllelse :smiley-bounce016

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Tusen takk for svar :)

Har ikke vært hos jordmor enda, men får ta det opp når eg har time :)

Back
Topp