Ta solarium som gravid?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Er det OK? Jeg er straks 11 uker, og reiser til Kreta om drøye to uker. Tenker å gi den hvite kroppen min et par, tre runder i solarium før vi drar, men kom på at det kanskje ikke er så lurt? Googlet litt, men ble ikke særlig mye klokere.

Tenker kun ca 20 min. per gang, og kun kropp, ikke ansikt. Får fort pigmentflekker i panne og rundt øyner, og har skjønt at man er enda mer utsatt for det som gravid.

Hva tenker dere? Er det greit med solarium i små doser som gravid?

Nei gjør ikke det.. gjør det aldri utenom heller,så vertfall ikke nå..
Ikke bare pga kreftfaren men pga strålingen mot mage,har hørt det ikke er så bra...
og pigmentflekker osv...

Nei gjør ikke det.. gjør det aldri utenom heller,så vertfall ikke nå..
Ikke bare pga kreftfaren men pga strålingen mot mage,har hørt det ikke er så bra...
og pigmentflekker osv...
Men er det i grunn noen forskjell på solarium og vanlig sol? Strålemessig? Jeg er alltid flink til å smøre meg.

Men er det i grunn noen forskjell på solarium og vanlig sol? Strålemessig? Jeg er alltid flink til å smøre meg.
Det er jeg ikke sikker på men er ikke solariumsolen/strålingen sterkere og mer rett på en sol? Vet ikke helt. Men har også hørt at man helst ikke skal ligge å sole seg ute også som gravid. Det er mulig dette er feil?noen som vet?

Foruten om faren for pigmentflekker, har jeg lest at det ikke er farlig å sole seg utendørs med måte som gravid. Men man skal være forsiktig så magen ikke blir overopphetet. Og gjerne dekke til magen hvis man er lenge ute i sterk sol. Det er knappe 20 grader i Kreta når vi er der, og jeg er en som liker bedre å bade enn å sole seg, men synes det er deilig å ligge å slappe av i solen mellom slaga.

Får ta med meg selvbruningskrem og smøre ansiktet og magen. Har så lyst å komme hjem med litt farge :)

Foruten om faren for pigmentflekker, har jeg lest at det ikke er farlig å sole seg utendørs med måte som gravid. Men man skal være forsiktig så magen ikke blir overopphetet. Og gjerne dekke til magen hvis man er lenge ute i sterk sol. Det er knappe 20 grader i Kreta når vi er der, og jeg er en som liker bedre å bade enn å sole seg, men synes det er deilig å ligge å slappe av i solen mellom slaga.

Får ta med meg selvbruningskrem og smøre ansiktet og magen. Har så lyst å komme hjem med litt farge :)

Strålingen i solarium er mye sterkere enn solen. Å ligge 20 min i solarium gir veldig god farge, får du lik farge av 20 min i sola ute? Jeg ville overhode ikke tatt solarium pga varmen og stålingen. :) Og det skal sies at jeg var gravid på sommeren og la meg ikke for å sole meg mht mageboeren. Hun sa godt i fra hvis solen skinte på magen og jeg ble litt varm

Jeg er glad i å ta solarium men hørt at man ikke skal gjøre dette i starten av svangerskapet ettersom organer etc dannes og er under utvikling. Også når ungen blir større så er det fare for at ungen blir fryktelig varm .

Jeg dropper ihvertfall solarium hele svangerskapet og tar forhåndsregler i sommer - ikke ligge for lenge i sola:)

Jeg gjorde det forrige svangerskap. Spurte jordmor og hun sa det ikke var farlig for fosteret. Så hvis jeg følte meg bedre av det så kunne jeg ta et par ganger uten at det skadet. [emoji4] gikk gravid på vinteren og følte meg så bleik, stygg og feit‍♀️

Back
Topp