Ta opp lån, eller ikke...

Skytten84

Glad i forumet
Vi vurderer et hus som ligger i det øverste av det vi kan betjene, tåler renteøkning, men vil ikke ha noe til overs da(etter alle tenklige utgifter i året fordelt på mndene). Vi skal lage en utleieleilighet i huset(er gjort klart til den) og vi har egenkapitial til å lage den ferdig den raskt. Det vil jo gjøre at vi plutselig får en del ekstra pr mnd.
Vi er fornuftige mennesker begge to, så er ikke redd for at vi skal "drite" på draget, men begge er litt skremte av å må leve litt sparsommelig når vi ikke er vant til det...

Måtte bare lufte hodet.. Noen tanker eller meninger?

Hvor mye renteøkning har dere tatt høyde for?
Har dere regnet med sparing når dere har regnet på utgiftene dere har?
Har dere begge trygge jobber?
Har dere regnet med utleieinntekter i det stramme budsjettet, eller er det FØR utleieinntekt?

Det høres ut som dere vil klare det, hvis dere er villige til å leve litt sparsommelig. 
Så spørsmålet blir da: Vil dere leve sparsommelig?

Jeg driver selv med utleie og det var min første tanke; har dere råd til å ikke leie ut eventuelt gå opptil  mndr uten leie fordi leietaker ikke betaler?

Regner med dere vil klare å betjene lånet eller hadde vel banken sagt nei så strenge som de er i dag 

Hus er gjerne enda litt dyrere enn man først beregnet  med leieboere kan dere jo klare dere bedre men tenk på at dere må klare dere flere mnd uten inntekt derfra om dere ikke får inn en ny med en gang osv.

Hvor lett er f.eks huset å selge igjen OM det blir for dyrt??

Vi greier lånet uten leieboer. Men, vi har funnet ut at det er mere i gjeld enn vi har hatt planer om. Huset er ikke lagt ut for salg enda, så vi venter på visning og ser hvordan vi føler om det da! :) Trur jeg har gjort det riktige, for hvis vi ikke har leieboere så blir det rimlig trangt, selv om det fint går:)

Back
Topp