Ta koronavaksine når man er gravid?

Sol1234

Blir kjent med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei:)
Jeg sitter å lurer på om man bør ta koronavaksinen når man er i andre trimester nå som det er anbefalt av FHI, hva tenker dere andre?
 
Hei:)
Jeg sitter å lurer på om man bør ta koronavaksinen når man er i andre trimester nå som det er anbefalt av FHI, hva tenker dere andre?
Jeg fikk beskjed av min lege om å vente til en måned etter fødsel, selv om jeg har første dose. Føles som en evighet, men samtidig er det lite forsket på, så føles tryggere å vente.
 
Jeg fikk beskjed av min lege om å vente til en måned etter fødsel, selv om jeg har første dose. Føles som en evighet, men samtidig er det lite forsket på, så føles tryggere å vente.

Ja, føles ganske utrygt, men blir litt stresset av at det blir mer og mer smitte, og mindre og mindre restriksjoner..
 
Aldri vært mer usikker på noe i hele mitt liv tror jeg! Vil virkelig ha dose 2, men er det nok forsket på så vi vet det er trygt? Kommer til å ringe korona telefonen og høre med fastlegen min, men vet de så mye mer? Er det i det hele tatt noen som VET men sikkerhet at det er trygt?
 
Aldri vært mer usikker på noe i hele mitt liv tror jeg! Vil virkelig ha dose 2, men er det nok forsket på så vi vet det er trygt? Kommer til å ringe korona telefonen og høre med fastlegen min, men vet de så mye mer? Er det i det hele tatt noen som VET men sikkerhet at det er trygt?

Føler og tenker akkurat det samme!! Sykt vanskelig...
 
Jeg kommer til å vente og eventuelt vurdere å ta når termin nærmer seg. Skal ikke stille meg i kø etter første trimester i alle fall!
 
Det finnes ingen korrekt svar på om vaksina er 100% trygg for barnet i magen. Det svaret har vi ikke før det har gått en del år. De som er født etter vaksineringen har jo ikke rukket å bli store nok til at man har et godt bilde på om de blir påvirket eller ei. Her må man nok rett og slett velge mellom to uvisse alternativer, enten vaksine eller korona i svangerskapet. Begge deler KAN skade barnet eller begge deler KAN gå helt fint. Jeg synes det er vanskelig å velge, spesielt med tanke på at samfunnet åpner så veldig opp med masse smitte rundt. Føler litt at ved å bli gravid nå så skaffet jeg meg en slags 9mnd forlengelse av alle koronatiltakene, bortsett fra at jeg må leve med tiltakene alene mens resten av verden går videre.
 
Jeg har også vært svært usikker... Snakket med legen min for noen uker siden, da sa han at jeg kunne vente til etter graviditet dersom smitten var lav. Men da jeg snakket med han før helgen sa han at det nå har kommet så mye forskning/ info at han anbefalte meg å vaksinere meg når jeg er kommet litt inn i 2.trimester. Sa at baby også kan være beskyttet litt etter fødsel da.

Man må vel veie opp risikoene mot hverandre, er svært usikker. Men ser jo at deltaen er skumlere.. Ikke morsomt valg å ta, men jeg lurer på at jeg skal stole på legen min da han er en svært oppegående person. Enda ikke bestemt meg helt..
 
Er det noen andre som har blidd klokere eller fått lignende/ andre beskjeder? ..
 
Nå har jeg snakket med flere leger, koronatelefonen, gynekologer og jordmor og alle gir meg klarsignal på å ta vaksinen i 2 trimester. Så i dag har jeg bestilt meg time, så skal ta den i slutten av september, begynnelsen av oktober :D fremdeles skeptisk, men blir mye værre for meg hvis jeg får korona med bare en dose i svangerskapet! Jobber med masse folk, så da ble det sånn for meg !:)
 
Nå har jeg snakket med flere leger, koronatelefonen, gynekologer og jordmor og alle gir meg klarsignal på å ta vaksinen i 2 trimester. Så i dag har jeg bestilt meg time, så skal ta den i slutten av september, begynnelsen av oktober :D fremdeles skeptisk, men blir mye værre for meg hvis jeg får korona med bare en dose i svangerskapet! Jobber med masse folk, så da ble det sånn for meg !:)

Så godt å høre at de alle er enige om at man bør ta koronavaksinen :)
Sånn som utviklingen er nå, tenker jeg også at jeg bør ta den i 2 trimester!
 
Fortsatt veldig usikker på hva jeg skal gjøre.. :nailbiting: må uansett avlyse timen min til andre dose, da den er en uke før jeg er i andre termin :happy: føler kanskje det er for det beste å ta den, men da blir det ikke før godt uti andre termin! De fleste har jo faktisk også fått tilbud om dose 2 nå, og her jeg bor har også alle fått mulighet til å ta den tidligere enn først forventet også, så blir stresset når folk snakker om det på jobb :nailbiting:
 
Har merket at andre spør svæært mye om vaksinen er tatt eller om når jeg skal ta.. Blir nok å bestille når jeg er kommet til andre trimester, til tross for usikkerheten..
 
Jeg synes dette er den skumleste tiden å være gravid og uvaksinert på. Alt åpner opp, ingen bruker maske og få spriter henda i butikken o.l.

Så jeg mener sjansen for å bli smittet er mye større nå enn tidligere i koronatiden. De forventer blant annet at halvparten av barn blir smittet i løpet av vinteren. Det er 400 000 barn. Veldig skummelt og gleder meg til jeg kan ta vaksina.
 
Jeg synes dette er den skumleste tiden å være gravid og uvaksinert på. Alt åpner opp, ingen bruker maske og få spriter henda i butikken o.l.

Så jeg mener sjansen for å bli smittet er mye større nå enn tidligere i koronatiden. De forventer blant annet at halvparten av barn blir smittet i løpet av vinteren. Det er 400 000 barn. Veldig skummelt og gleder meg til jeg kan ta vaksina.

Jeg er så enig med deg! Syns det er skummelt selv. Bor heldigvis landlig til, lite folk på nærbutikken og hjemmekontor, så klarer å holde meg unna folk :hilarious: Men så er jeg jo ekstremt sosial og vil treffe folk igjen, så det blir vel å vaksninere seg når jeg kommer over i 2. trimester :happy:
 
Jeg er så enig med deg! Syns det er skummelt selv. Bor heldigvis landlig til, lite folk på nærbutikken og hjemmekontor, så klarer å holde meg unna folk :hilarious: Men så er jeg jo ekstremt sosial og vil treffe folk igjen, så det blir vel å vaksninere seg når jeg kommer over i 2. trimester :happy:

Jeg bor like ved en enorm vgs og "alle" skoleelevene kjøper lunsj på matbutikken i nærheten. Har vært der selv og kjøpt lunsj (hjemmekontor) og jeg har kun sett en (!) person/elev som brukte sprit.:shifty:

Legen min anbefalte meg å bruke maske om jeg skal i butikker o.l. frem til jeg får vaksine. Være ekstra forsiktig egentlig.
 
Jeg bor like ved en enorm vgs og "alle" skoleelevene kjøper lunsj på matbutikken i nærheten. Har vært der selv og kjøpt lunsj (hjemmekontor) og jeg har kun sett en (!) person/elev som brukte sprit.:shifty:

Legen min anbefalte meg å bruke maske om jeg skal i butikker o.l. frem til jeg får vaksine. Være ekstra forsiktig egentlig.

Typisk! Har lagt merke til at folk har blitt sløve med å sprite hendene... Syns også enkelte butikker slurver med å ha spritflaske ved inngangen og fylle på når det er tomt. :shifty:

Høres ut som gode råd fra legen, prøver å være ekstra forsiktig fremover selv.
 
Legen min anbefalte å ta vaksinen så fort som mulig i andre trimester pga økt smitte og deltavarianten. Hun anbefalte også å være litt ekstra forsiktig nå, fortsette på hjemmekontor og være nøye med avstand, munnbind og håndhygiene. Hun sa jeg kunne ta vaksinen fra 12+0, men i ettertid har jeg blitt litt usikker, har sett flere forskjellige definisjoner på når andre trimester starter, er den noen som har fått andre konkrete råd om når i graviditeten de bør ta vaksinen?
 
Legen min anbefalte å ta vaksinen så fort som mulig i andre trimester pga økt smitte og deltavarianten. Hun anbefalte også å være litt ekstra forsiktig nå, fortsette på hjemmekontor og være nøye med avstand, munnbind og håndhygiene. Hun sa jeg kunne ta vaksinen fra 12+0, men i ettertid har jeg blitt litt usikker, har sett flere forskjellige definisjoner på når andre trimester starter, er den noen som har fått andre konkrete råd om når i graviditeten de bør ta vaksinen?

Har ikke snakket om akkurat det men jeg tror 2 trimester begynner 13+0. Var for tidlig for å bestille time nå men regner med vi får vaksinen raskt når vi ber om det.
 
Back
Topp