Ta igjen fødselsvekta?

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Dere som har født, når tok baby igjen fødselsvekta? Her går det så gruelig seint oppover, 12 dager siden fødsel, og han kommer ikke til å rekke å ta igjen fødselsvekta innen 2 uker. Bare gått opp 95gr på 9 dager.
 
Fikk en stor gutt på 4500g. Han gikk ned til 4100g på sykehuset da han var to dager gammel. Av ulike grunner måtte jeg gå over til mme, så etter han fikk det gikk han rett til fødselvekten igjen når han var 4 dager gammel :) Tviler på det hadde skjedd om han hadde fått mi melk.
 
Her var hun 2825 g ved fødsel, gikk kun ned til 2700g dagen etter, og fødselsvekta var tatt igjen med margin 5 dager etter fødsel: 2860 g:)
 
Min var 2845. Gikk ned til 27-ett eller annet på barsel – og var 2795 ved første hjemmebesøk. På hjemmebesøk nr 2, på dag 10, veide hun 3040 gram :)
 
Gutten min var 2870 gram da han ble født og veide 2650 gram da vi ble skrevet ut av sykehuset. Ved hjemmebesøk 9 dager etter fødsel veide han 2860 gram :)
 
Jenta mi veide 4100g ved fødsel, og gikk ned til 3960g dagen etter. Ved hjemmebesøk 8 dager etter fødsel veide hun 4220g :)
 
Jenta vår veide 4200 kg ved fødsel og gikk ned til 3890 kg iløpet av to dager, en uke etter fødsel var hun tilbake på 4200 kg igjen :)
 
Min gutt veide 3585 ved fødsel, og hadde gått ned 9% før hjemreise på dag 3. 10 dager gammel veide han 3610. En barnepleier sa til meg at de var fornøyd med en vektøkning på 100-150 gram i uken, så 95 gram på 9 dager er noe mindre - men samtidig ikke voldsomt lite. Har du snakket med helsesykepleier om det? Noen blir jo anbefalt å amme hver tredje time, men hvis alt er fint med baby og babyen har tilstrekkelig med tisse- og bæsjebleier er det ikke sikkert det er noe å stresse med.
 
Mi veide litt over 3,5 kilo ved fødsel. Hadde gått ned 220 gram (ca. 6%) da hun ble veid 3 dager gammel.
Hun tok igjen fødselsvekta med 100 gram allerede etter 6 dager. På onsdag var hun 8 dager gammel og 280 gram over fødselsvekta.
 
Min gutt veide 3585 ved fødsel, og hadde gått ned 9% før hjemreise på dag 3. 10 dager gammel veide han 3610. En barnepleier sa til meg at de var fornøyd med en vektøkning på 100-150 gram i uken, så 95 gram på 9 dager er noe mindre - men samtidig ikke voldsomt lite. Har du snakket med helsesykepleier om det? Noen blir jo anbefalt å amme hver tredje time, men hvis alt er fint med baby og babyen har tilstrekkelig med tisse- og bæsjebleier er det ikke sikkert det er noe å stresse med.
Ja, blir ofte veiinger. De er litt småbekymra. Skal veie igjen på mandag, har virkelig ikke lyst til å starte med noe mme tilskudd, så håper han har lagt på seg til mandag. De vil ha vektøkning på 150-200gr, minimum 20-25gr per dag, her er det bare 10gr, så under halvparten av forventet.. Nå tvangsforer jeg delux, så håper det hjelper!
 
Ja, blir ofte veiinger. De er litt småbekymra. Skal veie igjen på mandag, har virkelig ikke lyst til å starte med noe mme tilskudd, så håper han har lagt på seg til mandag. De vil ha vektøkning på 150-200gr, minimum 20-25gr per dag, her er det bare 10gr, så under halvparten av forventet.. Nå tvangsforer jeg delux, så håper det hjelper!
Håper vekta tar seg opp så dere slipper å styre med tillegg, selv om det kan fungere bra det også! Her var det litt sein vektoppgang med førstemann, så vi måtte loggføre antall amminger, varighet, gi mme etter hvert måltid og notere antall ml drukket. Det hjalp på vekta, men var virkelig slitsomt. Selv følte keg at det kun var på kveld baby ikke ble fornøyd med bare pupp, så etter en stund forkasta jeg legens plan og gav en «ordentlig» flaske på kvelden og/eller etter behov. Hele poenget med amming forsvant litt følte jeg når vi skulle gi flaske også til hvert måltid. Så for oss fungerte det veldig bra når vi fikk gjøre det på vår måte. Jeg ammet til alle måltid, også gav pappan en flaske på kvelden, så jeg kunne dusje eller dra på butikken eller noe i mellomtiden. Til den dag i dag er han et matvrak som spiser mer enn både meg og pappan, og han er stor for alderen, men en slank type. Noen trenger vel bare mer mat enn hva naturen planla fra start :shy:
 
Mi jente ble født 4100 gram. Og gikk ned til 3725 gram. Hun var ikke over 4100 gram før 4 uker etter fødselen. Og forrige uke var hun på 4,3 kilo eller noe (5 uker gammel). Hun veies 1 gang i uken, og går opp mindre enn ønskelig. Men gode bleier, og fornøyd. Sover godt, men cpkner jevnlig og sier tydelig i fra. Så foreløpig er vi ikke bekymret. Spent på vekta i morgen. Håper så inderlig vi kan fortsette å fullamme videre nå.
 
Sniker! Fødte i 2022, fikk en gutt som veide 3940, gikk ned 13% av kroppsvekt til dag tre og ikke tok igjen fødselsvekta før dag 21. Da skøyt han plutselig fart og la på seg 2 kg på seks uker.

Han gikk sakte opp pga ammeproblemer, fikk stimulert for sjelden de første 24 timene på barsel (skjønte ikke hvor ofte han måtte die i starten) og vi sleit med dårlig sugetak, så han fikk ikke diet effektivt. Etter ekstra ammeveiledning og veldig veldig hyppig amming gikk det bedre. Fikk til og med litt overproduksjon etterhvert. På barsel ga vi litt mme, men vi ga ikke noe mme hjemme.

Anbefaler å gjøre melkekompresjoner når du ammer og bytte bryst frem og tilbake, frem og tilbake. Begge deler øker melkeproduksjonen og gjør det lettere for baby å f i seg mer melk. Hvis ikke baby har godt sugetak, blir ikke brystet melket optimalt, så da øker produksjonen mindre og det blir mindre melk i baby. Har du fått ammeveiledning?
 
Gutten min ble født 3750gr. Gikk ned til 3400 to dager etterpå, så snudde kurven seg dagen etter. 8 dager etter fødselen er han 3780gr.
(Har fått både mm og mme).
 
Tok igjen fødselsvekta ila 16 dager, men det var med mme og mm. Sliter fortsatt med vektoppgang, snart 4 uker, og går fortsatt bare opp 10gr per dag. Venter på time til barnelegen, tror han har refluks. Vil hverken spise eller sove.
 
Tok igjen fødselsvekta ila 16 dager, men det var med mme og mm. Sliter fortsatt med vektoppgang, snart 4 uker, og går fortsatt bare opp 10gr per dag. Venter på time til barnelegen, tror han har refluks. Vil hverken spise eller sove.
Nevøen min slet også med refluks som spedbarn. Det finnes effektive løsninger til det, håper det gir seg fort! ❤️
 
Back
Topp