Svar på tråd

B2 - 23+5

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her inne og samtidig er jeg kommet meg over halvveis mot termin. Tre små uker igjen før tredje og siste trimester står for tur. Etter mye rot hos legekontoret mitt fikk jeg i dag landet nødvendige blodprøver. Det gjelder de samme prøvene som jeg tok sist svangerskap; glukosebelastning og antistoffscreening av fosteret. Sistnevnte er den viktigste å få tatt nå i uke 24. Med en BMI på 25,3 som er 0,3 mer enn grensen for å slippe unna, ble det glukosebelastningstest på meg denne gangen også. Helt greit egentlig, heller en gang for mye enn en gang for lite.

Initialt hadde jeg labtime nå på fredag som var men da jeg troppet opp fastende på fredag, så var jeg ikke på listen deres samtidig som at jeg fikk vite at jeg hadde en svangerskapskontroll på torsdag som jeg ikke hadde bedt om eller fått med meg at jeg hadde, antistoffscreening hadde de ikke fått beskjed om å ta av meg og for å toppe det så var de tomme for glukosedrikk. I tillegg så betalte jeg for svangerskapskontrollen jeg var på i desember noe som er feil for det skal være gratis, men det var tydeligvis helt umulig å få rettet opp i på fredag. Jeg fikk dermed ny time i morgen, 15. april og de kunne ikke garantere at de hadde fått inn glukosedrikk til den tid. Ekstremt frustrerende ettersom hannen var på jobb og at svigers derfor ble hjemme noen dager ekstra i ens ærend for å passe på V i vårt fravær. De skulle egentlig reist til Kragerø på torsdag 10. april.

På lørdag fikk jeg derfor med meg hannen på apoteket hvor vi fikk hentet med oss glukosedrikk og bestilt inn Abrysvo til meg, påfyllsdose av boostrix til hannen, TBE-vaksine til V, Paracet og Ventolin. Greit med det som er gjort si. Hell i uhell så jobber hannen to netter nå før påsken og har vakt fra og med kl. 14.30 i dag, noe som gjorde det mulig for han å bli med meg på legekontoret i dag morges. Rart med det hvor medgjørlige de plutselig ble når han bare var med meg og jeg sa så og si nøyaktig de samme tingene som jeg sa på fredag. Plutselig var alt null problem og alt som ga meg hodebry på fredag ble fikset i en fei. De hadde ikke fått inn glukosedrikk så det var jo sjakktrekk at jeg fikk kjøpt og tatt med selv.

Antistoffscreeningen den tar noe tid å få svar på da den sendes til Ahus samt at det nå er påske så da kan det drøye litt, men det viktigste er at blodprøven er tatt og sendt til analyse. Glukosebelastningen gikk også greit 4,2 fastende og 7,6 etter to timer. Denne gang fikk jeg bringebærsmak og endte opp med å bli skikkelig kvalm og uvel den første timen. Sist gang hadde jeg ingen reaksjon så litt ekkelt og samtidig greit at hannen var med.

Jerntilskudd har jeg tatt siden slutten av januar. Fikk beskjed om å ta 40 mg fra uke 18 og ut svangerskapet, jeg har tatt 65 mg fra rundt 13+0. Det skader ikke. Jeg tok jo jerntilskudd under og etter forrige svangerskap også selv om jeg i følge verdiene mine ikke behøvde det den gang da, så da er det like greit å bare hive innpå. Jeg har også en boks liggende klart til post-partum.

Sånn ellers går det greit. Kvalmen har i stor grad sluppet, den er sporadisk. Jeg sliter litt med halsbrann og responderer dårlig på Postafen, mens Omeprazol tar den verste halsbrannen. Bekkenet mitt oppfører seg greit selv og det til tider er litt vondt. Jeg merker at jeg er mye mer sliten og begynner å bli tung i kroppen. Jeg veier rundt 73 kg som vil si en vektoppgang på rundt 8 kg siden start. V har endelig begynt å få en fin døgnrytme, vi har peilet oss inn på døgnrytme som skal fungere godt med barnehagens tidsplan. Etter planen begynner V i barnehagen 22. april, om åtte dager (som er helt sykt) så nå står vi som regel opp rundt 7-8. Hviler fra 11.30 i alt i fra en time til tre timer også legger vi for natten fra kl. 19. Den siste halvannen måneden har hannen tatt mesteparten av leggingene ganske enkelt fordi jeg har stått i det og tatt nesten all legging det første leveåret til V og jeg begynte å bli ganske desperat etter å få litt egentid. Samtidig tror vi det er greit å få inn rutiner nå før barnehagestart men også at hannen kan ta V mer nå før baby kommer. Det ble mye skriking og gråting den første kvelden men det gikk seg fort til. Heldigvis. Det begynner også å bli tungt for kroppen min så vi har vært nødt til å gjøre litt endringer og det har egentlig gått over all forventning. Så nå kan vi ikke lenger si at vi har et barn som aldri sover, for sove, det gjør V.

Nå er neste svangerskapskontroll hos JM 22. april ellers så tviler jeg på at jeg gidder å bruke FL til det siden det ble så mye rot og frem og tilbake med alt. Vi får se  :)

Back
Topp