Kopierer et innlegg jeg la inn tidligere i dag jeg... [:D]
Det er ganske dyrt å kjøpe inn tøybleier er det ikke?
Tjo, forsåvidt... men det er jo en engangsinvestering da... I tillegg kan jo brukte bleier brukes av flere barn, evt. selges når du er ferdig med å bruke dem... Så i forhold til papir vil jeg tro det blir rimeligere totalt sett!
Hvor mye koster det slik at en har nok tøybleier til å klare seg gjennom hele bleieperioden?
Jeg har maaange flere bleier enn det jeg MÅ ha for å klare meg, rett og slett fordi jeg vil slippe å vaske så ofte...heh [8D] De anbefaler (minimum) 24 bleier til fulltidsbruk, da mener jeg de regner at du må vaske bleier annenhver dag. Har du trommel kan det jo vaskes litt sjeldnere, for da blir jo tørketiden betraktelig kortere...
Angående valg av type er jeg enig med slinsie hva gjelder dagbleier: Gå for BumGenius V.3 lommebleier. Det er hvertfall de eneste bleiene som sitter helt perfekt på snuppa mi, og tydeligvis også snuppa til slinsie - og disse to babyene er veldig forskjellige hva gjelder kroppsfasong, så de passer m.a.o. godt til de fleste babyer. Tror nok jeg ville kjøpt minst 18 stk. Det vil da koste ca. 3400,- kroner. På natta ville jeg gått for enten BabyBeehinds eller MamaBless formsydde bambusbleier. P.g.a. tørketiden ville jeg hatt minst 6 nattbleier. BBH koster 179,- pr. stk, MamaBless ligger vel på ca. 160,-. MamaBless er noe større, så hvis du har stor baby er det størst sjanse for at den holder hele bleieperioden. Som sperrelag ville jeg brukt hjemmestrikka ullbukser... Koster vel ca. 10,- kr per nøste på Rema 1000 (f.eks. Mor Aase garn...). I tillegg vil du da trenge lanolin, og også rispapir.
Totalt vil dette da koste ca: 4500,- kroner.
Hvor mange maskiner vaskes på en uke med tøybleier?
Fyller wetbagen helt før jeg vasker, da går det ca. 2 maskiner i uka.
Og så til dere som i tillegg skal ha babyene deres i barnehage fra de er 10 mnd eller 1 år.....
Godtar barnehagen deres tøybleier?
Har ikke fått barnehageplass enda, så det vet jeg ikke... kan vel bli krøll, men som slinsie sier er det bare å legge det frem som at det ikke er noe problem, så ordner det seg sikkert... Tror vel strengt tatt ikke barnehagen har lov til å nekte...?
Bare litt nysgjerrig på om dere klarer å få overtalt meg til å bli en tøybleiebruker[:)]
Hehe, nei si det...
Er jo mange gode grunner til å velge tøybleier. Det jeg liker best er at vi stort sett aldri har lekkasje (kun ved enorme mm-eksplosjoner...da er det liksom forståelig...hehe), det lukter mindre av bleiene (kan faktisk være veldig vanskelig å kjenne om hun har bæsja...tiss lukter ingenting...) i tillegg til at det er sinnssykt mange tøffe bleier, og at det er bedre for huden til snuppa (har antakelig eksem, så er mye plaget med tørr hud både her og der...hs mente at papirbleier ville gjøre det verre, så da har jeg ingen planer om å prøve...). For ikke å glemme miljøaspektet da... [8D] Ellers syns jeg det er mye greiere å sette på et par maskiner i uka enn å springe ut med søpla flere ganger om dagen (laaat...hehe).