Vi har prøvd tøybleier i flere omganger, men har desverre funnet ut at det ikke passet oss. Jeg synes ikke passformen ble særlig god og det ble veldig klumpete (men lille virket ikke plaget, var mer oss som synes det var vanskelig med buksene). Dessuten synes jeg det ble litt grisete og når barnehagen startet fikk vi aldri en god nok rutine på å vaske de så det ble aldri en fullverdig løsning for oss og vi holdt oss til engangs.
Så ja, det gikk ikke for oss desverre, selv om vi begge var åpne for ideen. Men jeg synes ideen om tøybleier er veldig god, og skulle ønske vi hadde greid å innføre det så vil absolutt si det er verdt et forsøk!
Av argumenter for å prøve så er jo miljø og økonomi to gode grunner.
- Om han er redd for lukt så vil jeg si at våtposene fungerer overraskende godt, mer plaget av lukt fra bæsjbleier i søppelbøtta nå.
- Mange kommuner (renholdsverk) har økonomisk insentiver til tøybleier (delvis/helt refusjon av utgifter opp til en viss sum) så terskelen for å prøve er lav, og man kan alltids selge de videre i ettertid om det ikke passer.
- Man har alltid bleier i hus - det var veldig betryggende
Et alternativ er Libero hybridbleiene, har ikke prøvd de selv, og de har ikke helt de samme fordelene, men kanskje bedre enn engangs? De kvalifiserer ikke for tøybleietilskudd, men om det er frykt for griseri som stopper så kaster man jo innlegget så litt mindre søppel, mindre miljøpåvirkning, økonomisk er jeg usikker på om det er bedre.