Tøybleier

Bolla2021

Flørter med forumet
MayDay2021
Hei!
Vi har lyst til å bruke tøybleier, men har ingen erfaring med det. Er det noen som har noen bra tips?

Hvor mange bør vi ha?
Hvordan vasker man de?
Hvordan oppbevares skitne bleier når vi er ute?

Har ingen erfaring, men vet noen kommuner har støtteordninger for de som bruker tøybleier. Verdt å sjekke! Bergen gir foreksempel 1000 kroner i støtte har jeg hørt.

I begynnelsen kan babyen bæsje ganske mange ganger i løpet av dagen. Har tenkt at det sikkert kan være greit med en kombi løsning jeg var innpå tanken før første, men uten støtte fra mannen har jeg ikke ork til det selv.

Så artig!

Jeg har brukt tøy på mine to første. Det kan føles overveldende til å begynne med da det er så mye å velge mellom, men det blir bedre ;-)

Ville tatt en tur innom Norsk Tøybleieforening sin hjemmeside. Der er det en oversikt over forskjellige muligheter. Lillegull tøybleier har også mye god info :-) også om vasking. Kort fortalt må de skylles i kaldt vann, så vaskes på 60 grader, uten skyllemiddel, det ødelegger sugeevnen. Innlegg, brettebleier og formsydde bleier kan tørkes i trommel mens skall, lommebleier og alt i 1 må hengetørke for ikke ødelegge pulen. Skitne bleier på tur oppbevares i en vanntett tøypose :)

Jeg har brukt brettebleier i starten da de er billige og tørker fort. Det blir fort mange skift i starten. Tror vi har 15 brettebleier. Kunne sikkert hatt det dobbelte minst. Til å begynne med vasket jeg hver dag med elsdte. Etterhvert har jeg brukt mest lommebleier av samme grunn. De tørker fort, og man kan bruke brettebleiene som innlegg :-) 20-30 bleier er lurt å ha for å slippe å vaske så ofte.

Jeg brukte tøybleier fra ca 3 mnd. Orka ikke som nyfødt, da det er så mange skift. Men etter at jeg kunne bruke de vanlige bleiene syens jeg det gikk lett. Brukte mye lommebleier med muksut prefolds inni. Milovia og bumgenius lommebleier ble mine favoritter. Lykke til. Fort gjort å bli hekta på fine prints ol.

Har brukt tøybleier fra fødsel og skal det denne gangen også:happy: de første typ 3mnd har vi brukt prefolds og ullbukser før vi har gått over til prefolds som innlegg i lommebleier:happy:

Takk for svar! :D jeg har bestilt masse tøybleier fra aliexpress. Det er super billig, og har opplevd god kvalitet på klær etc tidligere, så er spent på å se hvordan tøybleiene er.
Siden vi unngår å gå noen sted, så shopper jeg alt på nettet, og må innrømme at jeg har bestilt alt for mye klær og div til babyen allerede :wacky::woot: anbefaler virkelig alle å gå inn på aliexpress! Er kinesiske ebay, bare billigere. Husk å trykk på free shipping, så man slipper ekstra kostnader :cat:

Back
Topp