Tøybleier

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Kan noen forklare meg forskjellen på Ai2 og lommebleier? Fordeler/ulemper med de to systemene? Prøver å kjøpe inn litt brukt, hadde tenkt å gå for Ai2, men ser det «kun» selges lommebleier, så begynner å lure på om det kanskje er mer populært/bedre? For øvrig ingen erfaring med tøybleier...:shy:
 
Anbefaler deg å spørre i Tøybleiesnakk på facebook. Eller søke/lese i den gruppen.

Vi bruker det som kalles formsydde, med ullsperrelag utenpå.
Har noen lommebleier, men ikke blitt helt venn med dem enda :)

Alti2 er jeg usikker på for bruker det ikke.
Lommebleier er en bleie med sperrelag og innvendig fór, med en lomme du stapper innlegg i. Ett, to eller tre innlegg, avhengig av hva du trenger på barnet. Det erfarer du.

Jeg anbefaler deg å kjøpe litt forskjellige type bleier og prøv deg frem. Og heller kjøp fler av den typen du etter hvert foretrekker.
 
Kan noen forklare meg forskjellen på Ai2 og lommebleier? Fordeler/ulemper med de to systemene? Prøver å kjøpe inn litt brukt, hadde tenkt å gå for Ai2, men ser det «kun» selges lommebleier, så begynner å lure på om det kanskje er mer populært/bedre? For øvrig ingen erfaring med tøybleier...:shy:

Ai2 er jo i to deler, et ytterskall der du legger (eventuelt knepper) innlegg rett i. Innleggene ligger da rett mot huden, og det er de som må byttes ved skift. Ytterskallet kan berge og brukes videre.

Lommebleier er ganske likt, men der legges innleggene i ei lomme i bleien, og hele bleien må da byttes ved skift.

Fordelen med begge systemene er at de tørker raskt, og en velger selv type og mengde innlegg. Fordel med ai2 foran lommebleier er at Ytterskallet kan brukes flere ganger, og en trenger derfor færre av dem. Fordel med lommebleier er at det ikke er noen løse deler som kan falle ut ved skift, og jeg syns innleggene ligger mer stabilt. Kan også da bruke mikrofiberinnlegg uten å måtte ha et annet innlegg i tillegg, da det pga lomma ikke kommer i direkte kontakt med huden. Nå er det mange som ikke vil bruke mikrofiberinnlegg uansett, men det er nå så.

Jeg gikk for lommebleier kontra ai2 pga lettere å ordne med innlegg, mer tilgjengelig, og jeg syns ytterskallet på ai2 oftest måtte byttes uansett så da var jeg like langt. :p

Det beste er å kjøpe noen få av ulike typer, og så ser man systemet en trives best med. :)
 
Har en Ai2 bleie som er med et PUL cover med knapper som man kan feste innlegget til med knapper. Har sydd innleggene selv og lett å kneppe på og av. Du kan bytte innlegget bare hvis det bare er tiss og ikke for gjennomvått, ellers må man bytte hele coveret hvis det kommer bæsj på eller er for mye tiss.

Lommebleiene er laget av et PUL trekk med en lomme i stoff som man stapper med ulike innlegg. Du må vaske hele bleia etter hvert bruk. Syns lommebleia er praktisk for man kan stappe alt mulig inni de og justere det til hvor mye barnet tisser. Man kan bruke gulpekluter, prefolds og diverse innlegg i bomull, bambus, hemp etc.

All in One bleia er PUL trekk med innlegg som er fastsydd. Her trenger man ikke stappe bleiene, men ofte tar det litt lenger tid for bleia å tørke hvis det lufttørker.

Så har man de mer økologiske bleiene med lanolisert ullcover med prefolds eller brettet prefolds som festes med snappi feks eller med formsydde bleier. PUL trekk kan man også bruke oppå dette.

Vi bruker mest lommebleier og brettebleier + formsydde med ULL cover (og av og til med PUL cover). Lommebleiene brukes mest på dag eller i bhg og formsydde med ull cover funker best på natt.
 
Får vår del da jeg satt å bestilte inn bleier, ble det lommebleier fordi de var billigere. Men jeg bruker dem som ai2. så jeg bruker ikke lomma i bleien men den har ikke knapper å feste innleggene. Og dette har vi kunnet bruke både natt og dag, uten noen problemer. Men gikk over til ull cover om natta, da gutten min ble veldig sår på lårene.
 
Back
Topp