Tøybleier

sbsen

Betatt av forumet
MayDay2021
Jeg har ikke involvert samboer i drømmen min ennå, men håper å få overtalt han til å bruke tøybleier på mini når den tid kommer.

Har noen erfaringer å dele? Hvilke tøybleiesystem har dere valgt, og hvorfor? Og hvilke stjerneargumenter kan jeg bruke for å overtale en som ikke er god på bæsj i utgangspunktet? :woot:

Oooh! Vi bruker, eller brukte, tøybleier til lillemann på 2 år! Han er bleiefri nå da, men har tatt vare på alt av bleier og tilbehør så det er klart til mai:D
Tøybleier er skikkelig enkelt i bruk og trenger ikke være mer avansert enn å ta på en plastbleie. Vi vasket en maskin ekstra med bleier hver 4. Dag, hengte opp bleiene/ coverene og kastet innleggene i tørketrommelen. Vi har brukt mye forskjellig. Men i startet brukte vi mukaut prefolds og hovedsaklig ullcover, mine favoritter er puppi! Etterhvert som han ble større gikk vi over til lommebleier, stortsett milovia:happy:
Bæsj i bleiene er ingen problem! Første 6mnd når baby får mm/mme så hiver man bare bleiene rett i maskina og lar maskina ta noen skyllinger før man vasker de, så er det gjort:D når de blir større så vipper man den faste delen av bæsjen i do og kjører resten i maskina som tidligere:)

Argument jeg kommer på i farten: Gjennomsnittlig bruker ett bleiebarn rundt 8000 plastbleier, hver bleie bruker 500 år på å brytes ned:eek: de fleste barn som bruker tøybleier slutter tidligere med bleie, vår var 20mnd når han var tørr på dag og natt:) tøybleier puster og de fleste barn har mindre sår rumpe enn med plast.. finnes jo selvfølgelig mange flere argument, men disse var for meg de viktigste:happy:

Vi brukte tøybleier på minsten, fra han var 3 måneder. Vår favoritt ble lommebleier. Typene milovia :Heartred og bumgenius ble våre favoritter. Også brukte vi muksut prefolds inni. Litt kostbart i innkjøp, men så utrolig fine, enkle og praktiske bleier.

Det som er største fordelen kanskje er at man slipper så mye søppel. Og man er bedre sikra mot sprutbæsjlekkasjer :hilarious:

Negative er at det tar litt tid med vask, oppheng, bretting og tar litt mer plass. Men det er en rutine vi fort kom inn i.

Etter bleieperioden solgte jeg alt og fikk en del penger igjen. Pluss at vi fikk støtte fra kommunen. Tilsammen brukte jeg ikke så mye på det, egentlig :)

Nei, om man ikke tar helt av sånn som mange tøybleieforeldre kan gjøre, så er det faktisk endel penger å spare på det. Om man kjøper nytt så koster det litt i innkjøp, men man får igjen en ganske stor prosent av det etter endt bleieperiode:happy: som nevnt over her, så har de fleste kommuner/renovasjonsselskaper tøybleiestøtte på mellom 1000 og 3000,- så da får du jo litt ekstra inn der også:)
Vi brukte tøybleie fra første bleie på sykehuset og det har gått supert her! Har aldri hatt sprutbæsj oppover ryggen med tøybleier, som vi hadde noen av til de to største som ikke brukte tøy:p
Bruktmarkedet til tøybleier er stooort! Finn har endel og så er det ett par gode grupper på facebook der en får kjøpt det aller meste! :)

Back
Topp