Tøybleier?

Myra90

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Er det noen her som vurderer å bruke tøybleier på babyen, eller har erfaring med det?
Jeg er litt fristet, mest fordi jeg synes de er fine:hilarious: Samboeren er mer «enklest mulig», og forsåvidt er jeg vel enig med ham... engangsbleier er sikkert mye enklere! Slipper å vaske dem, jeg er jo urdårlig på å få vasket klær fra før liksom...
Svigermor hadde nok stemt for tøybleier da, så mulig jeg hadde fått henne til å sponse en del;)

Hadde det til førstemann. Den gang var det en sånn «prøvepakke» man fikk prøve i en Facebook-gruppe, for det er litt jungel å sette seg inn i. Var veldig fornøyd da, men blir nok engangs denne gangen :-)

Vi har enda alle tøybleiene etter sistemann, så her blir det tøy så fort one size passer!

Jeg er lat og bruker bare AiO bleier, synes ikke det var noe pes i det hele tatt. Satt meg aldri helt inn i alt da, jeg bare leste litt om de forskjellige typene og gikk for det enkleste.

Lånepakker får du i gruppa Tøybleiesnakk (eller noe sånn?), mye god hjelpe også. Husk også at mange kommuner gir tilskudd, så mulig mye å spare!
Ja, tror vår kommune gir 500kr. Om jeg nevner det økonomiske aspektet til sambo antar jeg han blir mer positiv. Hvor fort bruker tøybleiene å passe? Anbefales der engangs i starten når man må skifte ofte?

Og hvordan tørker AiO? Hørt de kan være vanskeligere å få tørre siden det er så mange lag og sperrelag i ett..:bookworm:

Vi har brukt tøybleier til førstemann. Kommer til å bruke det så fort onesize passer babyen. Brukte bare lommebleier.

Hadde tenkt å bruke det til forrige, men kom liksom ikke helt igang.
Planen var å prøve igjen til neste, men da var også planen å ha flytta først og det tror jeg ikke vi rekker. Så vi har liten plass og må ha tørkestativ i stua, så med så liten tørkekapasitet (og liten stue) kommer jeg nok til å vente til forbi 6 mnd hvertfall før vi kanskje forsøker.

Men vi gjorde babypotting i stedet, og dét skal jeg si man sparer mye bleier på. I tillegg hadde vi vel 10 bæsjebleier totalt fra 3 mnd til han slutta med bleie, og fra vi fikk dreisen på pottinga - ingen bæsjeeksplosjoner som fører til bæsj oppover rygg osv. Synes rett og slett det er helt genialt. Gutten vår var bleiefri på dagtid fra 18mnd også, så jeg ser ingen ulemper ved det :) babypotting er faktisk noe av det jeg gleder meg aller mest til med å få baby igjen, det er bare så gøy og en unik måte å få kontakt med barnet på. Også er det så fint at man tilpasser det ettersom det passer seg/dagsformen så det er ikke mer stress enn man lager sjæl.

Jeg har brukt det på mini født i 2019, veldig fornøyd! Litt usikker på om vi går for engangs i bhg, ser for meg det blir mindre tid til vasking når vi begge er i jobb. Pappaen har vekslet mellom tøy og engangs når han har vært i permisjon. Jeg kommer til å kjøre tøybleier på neste også, men ikke før onesize passer tror jeg! Bruker mest lommebleier, og noe formsydd og allinone.

Planen var å prøve igjen til neste, men da var også planen å ha flytta først og det tror jeg ikke vi rekker. Så vi har liten plass og må ha tørkestativ i stua, så med så liten tørkekapasitet (og liten stue) kommer jeg nok til å vente til forbi 6 mnd hvertfall før vi kanskje forsøker.

Men vi gjorde babypotting i stedet, og dét skal jeg si man sparer mye bleier på. I tillegg hadde vi vel 10 bæsjebleier totalt fra 3 mnd til han slutta med bleie, og fra vi fikk dreisen på pottinga - ingen bæsjeeksplosjoner som fører til bæsj oppover rygg osv. Synes rett og slett det er helt genialt. Gutten vår var bleiefri på dagtid fra 18mnd også, så jeg ser ingen ulemper ved det :) babypotting er faktisk noe av det jeg gleder meg aller mest til med å få baby igjen, det er bare så gøy og en unik måte å få kontakt med barnet på. Også er det så fint at man tilpasser det ettersom det passer seg/dagsformen så det er ikke mer stress enn man lager sjæl.
Enig! Vi også! Med nestemann skal jeg begynne enda tidligere. Med første begynte vi ved 4 mnd ca. Bæsja sjeldent eller aldri i bleia fra hu var 6 mnd.

Å! Så spennende med babysitting! Søstra mi prøvde på det, med varierende hell (lovende en stund, men så funka det ikke lenger etter en lengre reise med opphold eller noe tror jeg?). Skriv gjerne mer om konseptet! :)

Er det noen her som vurderer å bruke tøybleier på babyen, eller har erfaring med det?
Jeg er litt fristet, mest fordi jeg synes de er fine:hilarious: Samboeren er mer «enklest mulig», og forsåvidt er jeg vel enig med ham... engangsbleier er sikkert mye enklere! Slipper å vaske dem, jeg er jo urdårlig på å få vasket klær fra før liksom...
Svigermor hadde nok stemt for tøybleier da, så mulig jeg hadde fått henne til å sponse en del;)
Sniker. Jeg er tøybleiefrelst. De er så søte! Kan anbefale deg å bli med på Tøybleiesnakk på Facebook, gruppa har lånepakker og tøybleiefaddere. Finner du en fadder nær deg, kan du avtale å møtes og få en gjennomgang av bleiene. Det hjelper mye å bare få se noen og ta på de, så skjønner man litt mer av forskjellene og hva det går i. Her startet vi med noen få bleier og vasket de sammen med annet babytøy og håndklær osv på 60-vask. Morsmelkbæsjen er vannoppløselig, så den trenger man ikke egentlig å skylle av før bleia går i maskinen. Så i starten går det ihvertfall helt fint å vaske med annet tøy for å fylle opp maskinen. Og da kan man jo prøve med et par bleier eller en håndfull bleier. Trenger ikke skaffe 25 bleier på rappen. Går fint å bruke det deltid, du sparer søppeldunken for noen ekstra poser ved å bare bruke tøy på deltid.

Mannen her ble overbevist om tøy pga reduksjonen i søppelmengden. Han elsker at vi har så mye plass i dunken ute at han kan kaste masse annet søppel også, som han ellers hadde måtte kjøre ekstraturer til fyllinga med. Vi har sett søppeldunken til naboen vår, som har en liten bleiebruker, og de har alltid topp på sin dunk og har til og med kastet i andre naboer sin dunk fordi det er helt fult hos de. Så mannen her gikk og gruet seg til fulle søppeldunker, og nå slipper han det. I tillegg har jo bleiene strikk i ryggen, som effektivt stopper bæsjeeksplosjoner. Det er også ganske deilig.

Som tøybleiefrelst har jeg alle systemer, fordi jeg fikk så lyst til å prøve. Det jeg kan oppsummere for deg er at det virker som mye ulikt, men egentlig er det kun 2 komponenter på alt: noe som absorberer væske, og noe som er vanntett. Så er det ulike måter disse to kombineres, det er det hele. Det viktigste er strengt tatt ikke typen bleie, men at dere finner en bleie med rett passform. Så det kan faktisk være greit å vente med bleieinnkjøp til den lille er kommet til verden og dere ser om det er en lang og slank en, eller en kraftig plugg. Deretter kan du spørre tøybleiefadderen hva som ville passet, eller spørre på facebooksiden. Eller bruke lånepakker til å finne hva som er bra. Og deretter gå til innkjøp av det dere liker best :)

Fordelen med tøy er det samme som ulempen: mye å velge i! Det kan bli overveldende. Men det gir også rom for å finne noe som passer akkurat for deres baby.

Ang vaskemengde, så bør bleiene vaskes annenhver dag eller hver tredje dag. I vår maskin med 9kg kapasitet vasker jeg hver tredje dag for å fylle maskinen.

Å! Så spennende med babysitting! Søstra mi prøvde på det, med varierende hell (lovende en stund, men så funka det ikke lenger etter en lengre reise med opphold eller noe tror jeg?). Skriv gjerne mer om konseptet! :)

Ja, sånn kort fortalt handler det om å gi barnet pottetilbud med jevne mellomrom ila en dag. Med nyfødte er det ganske enkelt å bare gi et kort tilbud ved hvert bleieskift. Når det er litt bæsj i bleia kan det fort komme mer når babyen blir holdt i huk-posisjon. Det gir bedre vinkel til tarmen og forhindrer forstoppelse, hjelper de små med å få ut luft.

Stort sett hele babytida har jeg brukt ca denne modellen for pottetilbud
Etter søvn
Før eller etter mat (det som passer best)
Ved ubehag/pressing og jobbing med mage
Dersom det er kommet litt bæsj i bleie
Før ny søvn

De fleste babyer holder seg mens de sover, så etter søvn er lett tidspunkt for å få noe i potta, men min bby trengte i perioder pupp med én gang han våknet. Så da tilpasser man etter det. Det viktigste de første månedene, og egentlig hele tiden, er å få inn noen tilbud hver dag. Man må ikke holde ved alle bleieskift eller hver gang babyen fjerter, og man må ikke fange alt av tiss eller bæsj til alle tider. Men hver gang babyen holdes så øver dere, også når det ikke kommer noen verdens ting ut :)

Etterhvert som man ser etter det, vil man faktisk se tegn og ca mønster for når barnet må på do. De endrer seg såklart ila babytida, men det blir fort en vane og jeg kan se på andres babyer når jeg tenker at "der ville jeg gitt et tilbud" :p
I nyfødttida holdt jeg min over vasken, melkebæsjen kan bare skylles ned med varmt vann også vasket jeg vasken noen ganger i uka. Fordelen der var speilet foran vasken så babyen og jeg kunne ha øyekontakt hele tiden. Vi "snakket" sammen eller jeg sang sanger. Når babyen viser tegn til ikke å ville bli holdt lenger, er vi ferdig.
Man kan også ha en mindre potte, eller innsatsen fra en potte, mellom beina og sitte på gulvet eller en stol. Det prøvde jeg ikke, men skal prøve denne gangen da det ble tungt for ryggen ettersom babyen ble stor og tung sist.
Rundt 6 mnd og fast føde må bæsj i do så da brukte vi en potte som vi hadde stående på dolokket. Satt foran på en høy krakk og støttet han.

Så blir veien litt til mens man går. Men med ca rutiner for potting, ble det mindre i bleie og mer i potta. Bæsj var lettere å se når kom, tisse bleier fikk vi mindre av rundt 6-7 mnd.
Rundt 9 mnd begynte vi å bruke håndtegn hver gang vi snakket om potte og npr han satt der og fra 10 mnd begynte han å signalisere selv at han ville på do :)

Med potting er det som alt mulig i babytida synes jeg, frem og tilbake, perioder med suksess og perioder med tilbakeskritt særlig i utviklingsperioder. Barnet mitt slutta feks å signalisere do, men det kom tilbake. Iblant ville han bestemme selv og ikke sitte på potte, da kjøpte jeg litt nye fikleleker eller bøker også ble det gøy igjen. Så altså, det meste har pleid å ordne seg :)

Denne bloggen har masse fine innlegg synes jeg, også er den en egen gruppe på fb som heter babypotting/ec/en eller noe sånt om man blir ekstra engasjert :p

https://blibleiefri.no/hva-er-babypotting/

Oi dette hørte veldig spennende ut. Kanskje du kan lage en tråd hvor du forklarer mer om det?

Jeg tenkte på det til forrige, kom liksom ikke i gang. Tror ikke det blir noe med denne heller, mannen tente ikke helt på det, og jeg er sånn tja - så da blir det vel fort ikke :rolleyes:

Men! Skulle bare skyte inn at Oslo kommune troooor sponser med så mye som en tusing!

Husbonden og jeg er ganske enige om at vi vil prøve tøybleier. Ingen av oss har erfaring med det, men mine foreldre brukte det på meg så jeg synes det er litt artig å ta det opp igjen:happy:
Elsker ideen om babypotting! Det skal jeg ta med meg for det hørtes veldig spennende ut!

Babypotting heter også Eliminasjonskommunikasjon! Eller «EC», som det gjerne kalles i babygrupper. For meg er egentlig hele motivasjonen at jeg syns det er forferdelig unaturlig at et menneske (barn som voksne) skal måtte bæsje i en bleie, når de KAN bæsje på do :)

Jeg prøvde tøybleier på første, det ble veldig stort og klumpete synes jeg så jeg droppet det etter 4 mnd og begynte å bruke vanlige.
Nå kjøpte jeg ikke sånne som kun passer den og den alderen da, det hjelper jo garantert. En må også være flink til å vaske. Det er ikke jeg. Eller, mitt største problem var å få hengt dem opp i grunn.

Babypotting heter også Eliminasjonskommunikasjon! Eller «EC», som det gjerne kalles i babygrupper. For meg er egentlig hele motivasjonen at jeg syns det er forferdelig unaturlig at et menneske (barn som voksne) skal måtte bæsje i en bleie, når de KAN bæsje på do :)
Do er jo ikke spesielt naturlig heller :hilarious: Ut i en busk er vel det naturlige, men skjønner hva du mener :joyful: Jeg kjenner en som har utedass til sin ellers moderne bolig (helårsbolig, ikke hytte), og han har det fordi han mener det er unaturlig for mennesker å bæsje i vann :cool:

Ellers kan jeg skyte inn at den store grunnen til ar jeg ville bruke tøybleier er fordi jeg selv hater å bruke bind. Det er så klamt og varmt og blæh. Så jeg tenker at engangsbleier blir samme greia x10. Og vi bytter hver gang baby har tisset, for jeg ville jo ikke selv likt å sitte i min egen avføring. Så dette kappløpet om å ha på bleier lengst mulig, det skjønner jeg ikke. Vi prøver litt EC også, av samme grunner. Det føles mer naturlig og ikke minst hygienisk, å bæsje og tisse i potte/do. Min bæsja i do første gang da han var 4 mnd :) Og nå både bæsjer og tisser han i «dopausene» og vi kan gå mange timer med tørr bleie på. Det tenker jeg jo må være bedre for han enn å sitte i en tett og klam engangs. Så tøybleiene fungerer for oss som beskyttelse mot uhell, kontra en «dass» som er dratt på. Jo lenge enn bleie skal «vare» når det kommer til engangs, betyr jo ofte «hvor mye kan barnet tisse i den før den lekker». Og den tankegangen føles bare helt feil for meg.

Last edited:
Back
Topp