Å! Så spennende med babysitting! Søstra mi prøvde på det, med varierende hell (lovende en stund, men så funka det ikke lenger etter en lengre reise med opphold eller noe tror jeg?). Skriv gjerne mer om konseptet!
Ja, sånn kort fortalt handler det om å gi barnet pottetilbud med jevne mellomrom ila en dag. Med nyfødte er det ganske enkelt å bare gi et kort tilbud ved hvert bleieskift. Når det er litt bæsj i bleia kan det fort komme mer når babyen blir holdt i huk-posisjon. Det gir bedre vinkel til tarmen og forhindrer forstoppelse, hjelper de små med å få ut luft.
Stort sett hele babytida har jeg brukt ca denne modellen for pottetilbud
Etter søvn
Før eller etter mat (det som passer best)
Ved ubehag/pressing og jobbing med mage
Dersom det er kommet litt bæsj i bleie
Før ny søvn
De fleste babyer holder seg mens de sover, så etter søvn er lett tidspunkt for å få noe i potta, men min bby trengte i perioder pupp med én gang han våknet. Så da tilpasser man etter det. Det viktigste de første månedene, og egentlig hele tiden, er å få inn noen tilbud hver dag. Man må ikke holde ved alle bleieskift eller hver gang babyen fjerter, og man må ikke fange alt av tiss eller bæsj til alle tider. Men hver gang babyen holdes så øver dere, også når det ikke kommer noen verdens ting ut
Etterhvert som man ser etter det, vil man faktisk se tegn og ca mønster for når barnet må på do. De endrer seg såklart ila babytida, men det blir fort en vane og jeg kan se på andres babyer når jeg tenker at "der ville jeg gitt et tilbud"
I nyfødttida holdt jeg min over vasken, melkebæsjen kan bare skylles ned med varmt vann også vasket jeg vasken noen ganger i uka. Fordelen der var speilet foran vasken så babyen og jeg kunne ha øyekontakt hele tiden. Vi "snakket" sammen eller jeg sang sanger. Når babyen viser tegn til ikke å ville bli holdt lenger, er vi ferdig.
Man kan også ha en mindre potte, eller innsatsen fra en potte, mellom beina og sitte på gulvet eller en stol. Det prøvde jeg ikke, men skal prøve denne gangen da det ble tungt for ryggen ettersom babyen ble stor og tung sist.
Rundt 6 mnd og fast føde må bæsj i do så da brukte vi en potte som vi hadde stående på dolokket. Satt foran på en høy krakk og støttet han.
Så blir veien litt til mens man går. Men med ca rutiner for potting, ble det mindre i bleie og mer i potta. Bæsj var lettere å se når kom, tisse bleier fikk vi mindre av rundt 6-7 mnd.
Rundt 9 mnd begynte vi å bruke håndtegn hver gang vi snakket om potte og npr han satt der og fra 10 mnd begynte han å signalisere selv at han ville på do
Med potting er det som alt mulig i babytida synes jeg, frem og tilbake, perioder med suksess og perioder med tilbakeskritt særlig i utviklingsperioder. Barnet mitt slutta feks å signalisere do, men det kom tilbake. Iblant ville han bestemme selv og ikke sitte på potte, da kjøpte jeg litt nye fikleleker eller bøker også ble det gøy igjen. Så altså, det meste har pleid å ordne seg
Denne bloggen har masse fine innlegg synes jeg, også er den en egen gruppe på fb som heter babypotting/ec/en eller noe sånt om man blir ekstra engasjert
https://blibleiefri.no/hva-er-babypotting/