Tøybleier

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg er litt opptatt av miljø, og ønsker å gjøre endringer i hverdagen som jeg tenker kan bidra positivt for meg selv og miljø.
For eksempel sykler jeg til jobb.
Reiser med tog når det er mulig.
Tenker mye på forbruk og innkjøp.

Så tenker jeg på tøybleier.
I min krets kjenner jeg flere som er veldig fornøyd med å bruke tøybleier.
En baby forbruker ca 1 tonn bleier i sin bleieperiode, og når man tenker på antall babyer, er det horribelt mye.
En bleie bruker 450 år på å brytes ned. Og det blir til mikroplast (eller forbrenning som fører til store utslipp).

Er det flere her som vurderer å bruke, eller har brukt tøybleier?
Erfaringer å dele? Innspill?

Jeg ser det er mange nettsider hvor man kan kjøpe flotte ulike typer tøybleier. Og mange selges på finn, enten ubrukt eller pent brukt.
Ulempen er at det er litt dyrt å kjøpe inn, men over tid er det billigere enn engangsbleier.
Og enda billigere blir det hvis man bruker dem på flere barn (søsken).

- Legger ved en link hvis noen er nysgjerrig :)

https://www.toybleia.no/page/omtoybleier

Last edited:
Er nysgjerrig på tøybleier, men hater å væske klær...
mange kommuner har støtte/tilskudd til innkjøp av tøybleier, så vurderer å teste.

Vi har brukt engangs til nå, i kombinasjon med ec-light. Det funket kjempe bra når jeg var i full permisjon, hadde nesten ikke bæsjebleier i lengre perioder. Funket dog ikke like bra når jeg ikke var hjemme hele tiden lengre..

Vi bruker tøybleier nå, og kommer til å bruke det på den som kommer i mai også :) veldig fornøyd, syns ikke det er mye ekstra arbeid :)

Vi bruker tøybleier nå, og kommer til å bruke det på den som kommer i mai også :) veldig fornøyd, syns ikke det er mye ekstra arbeid :)

Herlig!
Er det noen typer du kan anbefale?
Jeg tenker å handle noen til babyen kommer, så se om jeg er fornøyd, så handler jeg flere når jeg vet hvilke jeg vil ha.
Men vi er enige om at vi skal bruke tøybleier.

Herlig!
Er det noen typer du kan anbefale?
Jeg tenker å handle noen til babyen kommer, så se om jeg er fornøyd, så handler jeg flere når jeg vet hvilke jeg vil ha.
Men vi er enige om at vi skal bruke tøybleier.

Hmmm det kommer så an på passform og hvilket system du foretrekker! Anbefaler å melde deg inn i tøybleiesnakk på Facebook og kanskje finne noen som kan vise deg de forskjellige systemene. Selv liker jeg beste ai2, derman har innlegg i et tett cover. Til nyfødt ville jeg brukt brettebleier eller prefold tror jeg, vi blir å gå for muksut prefolds denne gangen da vi har mange, men de er litt dyre. Av cover bruker vi bare milovia, og tenker å kjøpe milovia str. Small til maibabyen. Vi bruker aio i bhg, der bruker vi en bleie som heter totsbots easyfit star. Vi har brukt tøy i snart to pr og bygd oss opp et lager av de typene vi liker! Gjerne kjøp litt forskjellig og prøv deg fram på babyen, det gjorde vi :)

For at tøybleier skal bli miljøvennlig er det viktig å sjeldent kokvaske, helst kjøpe brukt og selge igjen etter bruk. Alle mine unger har vært av den typen som bæsjer 8-14 ganger i døgnet i begynnelsen. Det frister å kokvaske etter bæsj. Da blir det vanskelig å få det til å bli miljøvennlig.

For at tøybleier skal bli miljøvennlig er det viktig å sjeldent kokvaske, helst kjøpe brukt og selge igjen etter bruk. Alle mine unger har vært av den typen som bæsjer 8-14 ganger i døgnet i begynnelsen. Det frister å kokvaske etter bæsj. Da blir det vanskelig å få det til å bli miljøvennlig.
Det er fullstendig unødvendig å kokvaske bæsjebleier, vi gjorde det faktisk ikke en eneste gang iløpet av en hel bleieperiode. Inkludert etter rotavirusvaksinen, helsesøster bekreftet at mulig smitte er borte etter 60 graders vask. Man kaldskyller for at urin og avføring skal løses best opp, deretter vanlig 60 grader med vaskemiddel. (Dette vil forøvrig være den beste måten å vaske bort andre kroppsvæsker på også, som blod eller oppkast)

Hvis man ser bæsjeflekker etter vask så solbleker man dem, men det var ikke ofte det heller var nødvendig :happy:

Så det er fortsatt mer miljøvennlig med tøy. Jeg vet ikke om noen som kun har brukt bleien til et barn, føler gjenbruk er standarden i tøybleieverdenen :happy:

Det er riktig, det Zephyra skriver.

Og klesvask trenger strøm, men avtrykket etter engangsbleier totalt sett, er fortsatt større.

Det er mye informasjon om hvordan man vasker og håndterer tøybleier på en del nettsider.

Anbefaler deg å lese en god del på tøybleiesnakk på Facebook!

Vi har endret favoritt gjennom bleieperioden, og vært innom alle mulige typer. Vil anbefale deg å kjøpe en av hver i starten og se hva du liker best. Etterhvert kan det endre seg. Det er for eksempel ganske annerledes å drive på med det hjemme selv, som å sende med til bhg. Som skal ha noe som ligner engangsbleier. :)

Ellers har vi elsket Å slippe bleielekasjer og luktfri bleier.

Sniker
Vi begynte med tøybleier til vesla da hun var ett år gammel. Vi bruker for å redusere avfallsmengden, og bruker bleiene på en mest mulig miljøvennlig måte (60 graders vask og ikke tørketrommel)
Denne babyen skal bruke gamle, flekkete gulpekluter som brettebleier også får hen seg noen cover i nyfødt str. Resten arves jo fra storesøster.

For vår del så ble det mindre arbeid med tøybleier. Vi hadde baby som kun spiste morsmelk det første leveåret og hadde derfor ganske løs avføring enda ved oppstart, så vi gikk fra å gnikke og gnu på flere bodyer og bukser med sitronsåpe i flere minutter,til å skylle bleier i vann før vi la dem til vask. Ingen flere bæsjeeksplosjoner etter oppstart av tøybleier, siden de har strikk i toppen.

Anbefaler å kjøpe brukt! Da får man kjøpt mange typer til en rimeligere penge, og miljøbelastningen blir enda mindre :-)

Back
Topp