Tøybleier

Lizzy78

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Ikke for å virke negativ men jeg fikk aldri helt sansen for tøybleiene.. mange år siden jeg prøvde, er sikkert kommet ny og bedre..
Blir miljøet spart så mye? Tenker på vask..kjemikalier som går ut i naturen..

syns det er fint at mange er miljøbevisste <3 og det er kanskje ett bedre alternativ.
Ønsker at noen kommer med supre argumenter for å få meg til å ønske å prøve igjen :)
 
Av miljøhensyn er klart tøybleier overlegent om de blir brukt hele bleie perioden. Kjemikalier blir det også under produksjon av bleier, så det som renner ut med vann er neglisjerbart i forhold til.

Når det er sagt har jeg også prøvd tøybleier, fikk aldri sansen for de. Syntes de lakk for mye, ble så mye tøy og rompa ble liggende for høyt. Totalt sett måtte jeg bytte klær og sengtøy altfor ofte.

Jeg hadde rispapir inni bleien som jeg kastet til vask om det var tiss og i toalettet om det var bæsj. Fungerte fint og var ikke så mye styr med akkurat det.
Vask av bleier og sånt syntes ikke jeg var så mye styr egentlig.
 
Jeg lagde en link i går på tøybleier inne på septemberforumet jeg også. Har ikke noe erfaring med tøybleier, men er veldig spent på å prøve.

Jeg tenkte å prøve tøybleier fordi det er mer miljøvennlig og fordi tøybleier inneholder mye mindre kjemiske stoffer som ikke er bra for hunden. Jeg har også sett litt på priser og det blir en del billigere med tøybleier på sikt enn engangsbleier. Det viktigste argumentet for meg er at det er mer miljøvennlig. Et barn som bruker bleier i tre år produserer tånnevis med søppel, og det er søppel som ikke blir gjenvunnet fordi engangbleier er et blandingsprodukt og må kastes i restavfall. Tøybleier kan brukes igjen og igjen, og selges når barnet er ferdig med å bruke bleier. Mange sier at det er en del jobb med tøybleier, men jeg tenker at det er en annen type jobb. Du slipper å kjøpe og kaste alle bleiene gjennom flere år, men det blir litt ekstra vasking isteden.
 
Har brukt tøybleier på toåringen fra start. Mye prøving og feiling i starten, men SÅ verdt det når vi har et etablert system. Kommer til å bruke samme bleier på lille i magen, og selge de etterpå. Selvfølgelig mer miljøvennlig enn å kaste!
Når de er pittesmå er det mye lekkasjer og klumpete og rart, men det går seg til når de får litt mer fett på kroppen osv (rundt 6mnd).

Ps: rispapir skal ikke i do, som noen nevnte over her.
 
Har brukt tøybleier på toåringen fra start. Mye prøving og feiling i starten, men SÅ verdt det når vi har et etablert system. Kommer til å bruke samme bleier på lille i magen, og selge de etterpå. Selvfølgelig mer miljøvennlig enn å kaste!
Når de er pittesmå er det mye lekkasjer og klumpete og rart, men det går seg til når de får litt mer fett på kroppen osv (rundt 6mnd).

Ps: rispapir skal ikke i do, som noen nevnte over her.
Hvorfor ikke i do? Leste at det var helt ok, i en infoholder for tøybleier..

Limer teksten inn her.

Man kan legge inn engangsinnlegg/rispapir slik at dette sammen med bæsjen kastes rett
i do. Rispapiret brytes ned til slam sammen med bæsjen. Da behøver man ikke skylle
bleia før vask. Det er ikke nødvendig å bruke rispapir når barnet fullammes fordi
avføringen er så tyntflytende
 
Hvorfor ikke i do? Leste at det var helt ok, i en infoholder for tøybleier..

Limer teksten inn her.

Man kan legge inn engangsinnlegg/rispapir slik at dette sammen med bæsjen kastes rett
i do. Rispapiret brytes ned til slam sammen med bæsjen. Da behøver man ikke skylle
bleia før vask. Det er ikke nødvendig å bruke rispapir når barnet fullammes fordi
avføringen er så tyntflytende
Det norske avløpssystemet tåler det ikke. Mange produsenter skriver det kan i do, men det gjelder ikke her til lands. Har sett flere nettsider som gjengir info fra produsent, men da har jeg skrevet en epost, og de har raskt fjernet det fra teksten.

Kun tiss, bæsj og dopapir i do. Er du i tvil - legg objektet du ønsker å kaste i do, i ett glass med vann. Om det løser seg opp (som dopapir), kan du kaste det i do. Hvis ikke, skal det kastes i bosset.
 
Det norske avløpssystemet tåler det ikke. Mange produsenter skriver det kan i do, men det gjelder ikke her til lands. Har sett flere nettsider som gjengir info fra produsent, men da har jeg skrevet en epost, og de har raskt fjernet det fra teksten.

Kun tiss, bæsj og dopapir i do. Er du i tvil - legg objektet du ønsker å kaste i do, i ett glass med vann. Om det løser seg opp (som dopapir), kan du kaste det i do. Hvis ikke, skal det kastes i bosset.
Ok, har lest det flere steder at man kan gjøre det. Norske nettsider. Også sider som selger ting til tøybleier.
Men det gir jo i grunn forsåvidt mening at man ikke bør det, når jeg tenker over at man kan vaske det flere ganger i maskinen.

Nå brukte vi det bare en liten periode. Jeg ble aldri komfortabel med det pga. Jeg syntes det ble så mye lekkasje og rompa ble så høy i forhold til papirbleier.
 
Ok, har lest det flere steder at man kan gjøre det. Norske nettsider. Også sider som selger ting til tøybleier.
Men det gir jo i grunn forsåvidt mening at man ikke bør det, når jeg tenker over at man kan vaske det flere ganger i maskinen.

Nå brukte vi det bare en liten periode. Jeg ble aldri komfortabel med det pga. Jeg syntes det ble så mye lekkasje og rompa ble så høy i forhold til papirbleier.
Mange som skriver det, men det er feilinformasjon, desverre.

Hvor gammel var baby når du prøvde? Bleiene kan fort bli litt voldsomme i starten, men det går seg fint til etterhvert som barnet vokser :)
 
Mange som skriver det, men det er feilinformasjon, desverre.

Hvor gammel var baby når du prøvde? Bleiene kan fort bli litt voldsomme i starten, men det går seg fint til etterhvert som barnet vokser :)

Vi brukte det fra nyfødt i kun par mnd. Begynte etterhvert å bruke papirbleie i seng og vogn, var så lei lekkasje. Så hadde jeg plutselig sluttet, uten å egentlig ta stilling til om jeg ville det. Mulig jeg burde ha prøvd andre type tøybleier, men jeg hadde kjøpt inn på forhånd over 40 lommebleier, med en haug innlegg, rispapir, bleiebøtte, teatreaoil osv. så orket ikke invistere enda mer når det ikke var noen særlig suksess..
 
Vi brukte det fra nyfødt i kun par mnd. Begynte etterhvert å bruke papirbleie i seng og vogn, var så lei lekkasje. Så hadde jeg plutselig sluttet, uten å egentlig ta stilling til om jeg ville det. Mulig jeg burde ha prøvd andre type tøybleier, men jeg hadde kjøpt inn på forhånd over 40 lommebleier, med en haug innlegg, rispapir, bleiebøtte, teatreaoil osv. så orket ikke invistere enda mer når det ikke var noen særlig suksess..

Det forstår jeg, dumt at det skulle bli en slik opplevelse ved bruk av tøybleier. Jeg holder på å sette meg inn i tøybleier nå og det er en jungel av ulike typer, merker og innbyrdes forskjell innen en type. Ikke lett. Tror jeg skal satse på ai2 bleier kombinert med brettenleier i starten. Et cover for nyfødperkoden og en for eldre. Håper jeg velger noe som passer for oss.
 
Det forstår jeg, dumt at det skulle bli en slik opplevelse ved bruk av tøybleier. Jeg holder på å sette meg inn i tøybleier nå og det er en jungel av ulike typer, merker og innbyrdes forskjell innen en type. Ikke lett. Tror jeg skal satse på ai2 bleier kombinert med brettenleier i starten. Et cover for nyfødperkoden og en for eldre. Håper jeg velger noe som passer for oss.

Hvis jeg skulle gjort det igjen, ville jeg nok ha kjøpt langt færre, og heller kjøpt flere ulike typer for å teste. Så kjøpe flere etterhvert når jeg hadde funnet ut hvilken type som passet for oss.
Har man for lite kan man evt. Ha et par papirbleier i bakhand første tiden til man finner rett type og antall man behøver.
 
Hvis jeg skulle gjort det igjen, ville jeg nok ha kjøpt langt færre, og heller kjøpt flere ulike typer for å teste. Så kjøpe flere etterhvert når jeg hadde funnet ut hvilken type som passet for oss.
Har man for lite kan man evt. Ha et par papirbleier i bakhand første tiden til man finner rett type og antall man behøver.

Ja, det er kanskje lurt å kjøpe ulike typer, men samtidig praktisk med like for da passer alt sammen. Kan du huske hvilken type du likte best av de du hadde eller var alle like?
 
Blir nesten(bare nesten:p) inspirert til å prøve igjen. Synes det er fælt med alt avfallet av papirbleier..
 
Blir nesten(bare nesten:p) inspirert til å prøve igjen. Synes det er fælt med alt avfallet av papirbleier..
Gjør det da! Du trenger jo ikkje investere i nye greier enda, du kan teste ein sånn lånepakke som eg nevnte :) Det finnes og lokale lånepakker i mange områder. Og du må heller ikkje gjøre det fulltid, viss du berre har ei lita bleiesamling og bruker det når det passer så sparer du mange eingangsbleier!
 
Så fint å se at så mange engasjerer seg :) masse inspirerende informasjon. Dette med rispapir viste jeg ikke om i det hele tatt.
Det har helt klart skjedd mye nytt på tøybleie fronten.
Det er oppe til vurdering, er ikke like sikker på at jeg ikke vil prøve men... avventer litt før jeg kjøper inn noen.. kan tenkes at vi kjører kombinasjon en stund og avgjør etter prøveperiode..
tusen takk for alle innspill :) fortsett gjerne om det er mere å komme med :D
 
I denne artikkelen som heitter "Alt du trenger å vite om tøybleier" (som i tillegg har mykje anna god informasjon) står det fylgjande om miljøperspektivet:

"Mange som bruker tøybleier, gjør det fordi de vil gjøre en miljøinnsats. Årlig bidrar hvert bleiebarn til store mengder søppel.

Stavanger kommune skriver på sine hjemmesider at hvert barn i løpet av sin bleieperiode bruker om lag 5000 papirbleier. Dette skaper ett tonn med restavfall. Videre skriver de at forskjellige plasttyper utgjør mer enn halvparten av en engangsbleie. «Papirbleien kan dessuten være tilsatt lotion, parfyme og lukthemmende stoffer. Ved å bruke tøybleier er du altså ikke bare med på å ta vare på miljøet, det kan også være bedre for helsen til barnet ditt.»"
 
I denne artikkelen som heitter "Alt du trenger å vite om tøybleier" (som i tillegg har mykje anna god informasjon) står det fylgjande om miljøperspektivet:

"Mange som bruker tøybleier, gjør det fordi de vil gjøre en miljøinnsats. Årlig bidrar hvert bleiebarn til store mengder søppel.

Stavanger kommune skriver på sine hjemmesider at hvert barn i løpet av sin bleieperiode bruker om lag 5000 papirbleier. Dette skaper ett tonn med restavfall. Videre skriver de at forskjellige plasttyper utgjør mer enn halvparten av en engangsbleie. «Papirbleien kan dessuten være tilsatt lotion, parfyme og lukthemmende stoffer. Ved å bruke tøybleier er du altså ikke bare med på å ta vare på miljøet, det kan også være bedre for helsen til barnet ditt.»"
Enig! I tillegg til at man ikke vet hva engangsbleiene er tilsatt av kjemikalier (som man putter rett mot barnets reproduksjonsorgan), er det også vist at plastbleier gjør stumpen 1° varmere enn med tøybleier. Dette er svært uheldig for guttebarn, og det spekuleres i om plastbleiens innhold og temperatur kan være årsaken til at flere og flere opplever problemer med å få egne barn.
 
Jeg venter nr 4 og har denne gangen tenkt å gi tøybleier en sjanse! Har begynt å kjøpe inn litt brukt. Har fått mange tips på tøybleiesnakk og tøysnappen
 
Back
Topp