Tøybleier!!

marrengs

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Noen her inne som skal bruke tøybleier når babyen blir født?:happy:
Noen som har brukt det før?

Jeg elsker ideen om tøybleier, jeg bruker selv mensenkopp og vaskbare bind som jeg har sydd selv. Det føles jo ikke noe bra ut å kaste masse bleier hver dag, tenk så deilig det er for samvittigheten å bruke tøybleier! Spesielt i disse miljø og søppeltidene.
Men mannen min er IKKE like enig, han er fryktelig skeptisk til dette.. :hilarious:

Vi kommer ikke til å gjøre det da det vil være veldig upraktisk i vår hverdag. Hadde vi hatt eget vaskerom med mulighet for å skylle dem i utslagsvask, egen vaskemaskin til dem, og var generelt flinkere på å vaske klær oftere så kanskje. Vi vasker ikke engang klær hver dag, vi tar storvask i helgene.

Jeg liker konseptet og kunne vurdert det, men jeg syns samtidig at det høres litt styrete og upraktisk ut, og vi har heller ikke utslagsvask som Tigerbaby nevner. Tror heller ikke at mannen vil være spesielt begeistret :p

Jeg tror ikke det lønner seg for miljøet eller privatøkonomien totalt, det går mye vann (som har krevd energi og innsats gjennom et renseanlegg og en varmtvannsbereder), det går strøm, vaskemidler, slitasje på vaskemaskin (som som regel ikke kan repareres - man må kjøpe ny), pluss selvkost.
Tiden man bruker på dette kan man bruke på andre mer effektive miljøtiltak.

Men menskopp er jeg helt for og har brukt selv inntil den ga meg ubehag etter å ha født.

Problemet med restavfall er overdrevet, og hovedproblemet er alt vi kjøper, ikke alt vi kaster.
Jeg prøver heller å få barna bleiefri så tidlig som mulig.

Men vet det er mange som mener annerledes enn meg rundt tøybleier :)

Vi vurderte og regnet på det, kunne ikke se at det var verdt det for oss eller miljøet.

Jeg tenker at det går jo an å prøve, og at om mannen din synes det bare ble styr, så kan dere vurdere engangsbleier da?

Var inne på tanken med nr 3. Men med 3 barn, hvor en av dem var tenåring og nr 2 var flink å lage mye klesvask sånn uansett, så ble det med tanken.

Har veldig lyst å forsøke meg på tøybleier. Ikke så mye for miljøet sin del, men mer for rompestompen til bebbis. Selv om bleiene er aldeles så svanemerkede så er de fortsatt fulle av kjemikalier(ikke stas selv om de ikke skal være "farlige") og plast belagt. Men er nervøs for at det blir mye knoting gitt.

Har brukt tøybleier, synes ikke det var styrete.
Jeg tenkte ikke så mye på miljøet, mer på pris. I de fleste andre land i Europa er bleier dyrere enn i Norge, og det var det også der jeg bodde. Brukte noen kroner mer på å vaske og tørke ca 1-2 ekstra maskiner i uken, det tror jeg at jeg sparte inn igjen på ikke å kjøpe engangsbleier. Tøybleiene kjøpte jeg brukt, brukte en del hjemmestrikka ullbukser med lanolin. Opplevde svært få bruksproblemer knytta til feks lekkasjer, og da bæsj begynte å bli en luktende affære brukte vi rispapir i bleiene som vi bare vippa i do og skylte ned - hvilket minimerte skyllebehovet.

Vi har brukt tøybleier på begge våre, de var så tette at det fantes ikke en søppeldunk i kommunen som var stor nok for oss. I de fleste kommuner får dere tilskudd for kjøp av tøybleier. Disse kan også videre selges etter bruk. Jeg elsket tøybleiene når vi brukte de på våre 2 første :shy: Nå som vi bare kommer til å ha ett bleiebarn blir det engangsbleier. Lykke til.

Når artikler kommer med argumenter mot at tøybleier ikke er mer miljøvennlig enn engangs bleier, så blir blir tørketrommel tatt med i betraktning. Vi har ikke tørketrommel, så det vil ikke være noen problem. Det er heller ingen problem å fylle en maskin full.
Andre argumenterer med at det er dyrt, men tar man et kjapt søk på Finn så får man brukte tøybleier til en god pris. Å kjøpe brukt er ingen problem.
Så er det en her som mener at problemet med restavfall er overdrevent.. Vel, det er bare å ta en titt på nyhetene så ser man jo at verden er overforsøplet til de grader, så vil mene at det er et høyst reelt problem.
Og hvorfor skal jeg ha egen vaskemaskin og skyllevask til tøybleier?

Jeg liker ideen om tøybleier fordi:
Jeg kan få kjøpt det brukt og når baby er ferdig med bleieperioden så kan jeg selge eller gi bleiene videre til neste.
Mitt første barn var bleiefri når han startet i bhg som 2 åring, har planer om det samme denne gangen. Tøybleier gir barnet mer bevissthet når det tisser/bæsjer på seg, så prosessen med å slutte med bleier kan bli kortere.
Også til den største gevinsten av dem alle, tøybleier gir ikke bleiesår! Jeg vet selv hvor ekkelt det er å ha bind fra butikken på, det blir klamt og ekkelt. Og jeg får sopp.

Jeg spurte ikke om hvorfor dere ikke velger tøybleier. Lurte bare på om noen hadde erfaring.
Jeg har troen på dette, jeg er generelt opptatt av gjenbruk, kaste mindre, ikke bruke plast osv. At mannen er skeptisk ser jeg ikke på som noe problem, han får jo selv erfare om det er så mye knot som han har sett for seg. Og kanskje blir han positivt overrasket:happy:

Synes ideen er god og all ære til de som sparer miljøet ved å bruke tøybleier. Klarer ikke helt tanken selv så det blir nok engangsbleier her.

Jeg har brukt tøybleier til mine to barn og skal bruke det til den nye babyen og.

Nå har vi jo nesten ikke brukt engangsbleier, men synes ikke tøybleier er upraktisk i det hele tatt. Vi har mest av den enkleste sorten bleier, der alt er i ett (AiO), de likte vi best men det er smak og behag.
Vi har en egen dunk med våtpose og lokk til bleiene. Vasker kanskje hver 3-4 dag, litt oftere i nyfødtperioden. Har rispapir som fanger opp bæsj, det kan kastes i do, så det blir sjelden bleier med bæsj i maskinen. I tillegg har mine to tidlig vist tegn på når de må nr. 2, så da har vi satt dem på potta. Det har også ført til at barna ble pottettrent tidlig, begge to var tørre på dagtid før de var to år.
Som flere har skrevet kan man fint kjøpe brukte bleier på finn og lignende, de fleste er helt uten merker og noe særlig slitasje. I tillegg arver jo eventuelle søsken bleier.
Det beste med tøybleier er å slippe å ha stinkende bæsje- og tissebleier på badet som man må gå ut i søpla med, synes jeg. :hilarious:

Back
Topp