Når artikler kommer med argumenter mot at tøybleier ikke er mer miljøvennlig enn engangs bleier, så blir blir tørketrommel tatt med i betraktning. Vi har ikke tørketrommel, så det vil ikke være noen problem. Det er heller ingen problem å fylle en maskin full.
Andre argumenterer med at det er dyrt, men tar man et kjapt søk på Finn så får man brukte tøybleier til en god pris. Å kjøpe brukt er ingen problem.
Så er det en her som mener at problemet med restavfall er overdrevent.. Vel, det er bare å ta en titt på nyhetene så ser man jo at verden er overforsøplet til de grader, så vil mene at det er et høyst reelt problem.
Og hvorfor skal jeg ha egen vaskemaskin og skyllevask til tøybleier?
Jeg liker ideen om tøybleier fordi:
Jeg kan få kjøpt det brukt og når baby er ferdig med bleieperioden så kan jeg selge eller gi bleiene videre til neste.
Mitt første barn var bleiefri når han startet i bhg som 2 åring, har planer om det samme denne gangen. Tøybleier gir barnet mer bevissthet når det tisser/bæsjer på seg, så prosessen med å slutte med bleier kan bli kortere.
Også til den største gevinsten av dem alle, tøybleier gir ikke bleiesår! Jeg vet selv hvor ekkelt det er å ha bind fra butikken på, det blir klamt og ekkelt. Og jeg får sopp.
Jeg spurte ikke om hvorfor dere ikke velger tøybleier. Lurte bare på om noen hadde erfaring.
Jeg har troen på dette, jeg er generelt opptatt av gjenbruk, kaste mindre, ikke bruke plast osv. At mannen er skeptisk ser jeg ikke på som noe problem, han får jo selv erfare om det er så mye knot som han har sett for seg. Og kanskje blir han positivt overrasket