Tøybleier

MangoMums

Blir kjent med forumet
Januarlykke 2019
Tenker litt på å prøve ut tøybleier :)
(Sikkert mange tråder om tøybleier både her og der, men starter fresh her, og gir meg selv mulighet til å evt. stille spørsmål underveis :) )

Vil gjerne høre fra dere som elsker det/ hater det, og hvorfor? :)

Ønsker også tips om hva jeg burde prøve ut, og hvor jeg kan få tak i de.

Jeg har en del erfaring, men ikke helt ny i forhold til merker.

På nyfødte liker jeg brettebleier, mange liker med ullbukse men jeg foretrrkker pultrekk på dag for jeg klarer ikke brette helt suppe-bæsj-eksplosjon-sikkert rundt låra.

Til ellers liker jeg lommebleier og til yngste oppdaget jeg all-in-2 som jeg likte veldig godt men til min store misnøye tålte hun ikke tøybleier og ble papir-unge. Jeg gleder meg ekstremt til hun slutter med bleier Det er veldig mye boss!!!

Jeg har en del erfaring, men ikke helt ny i forhold til merker.

På nyfødte liker jeg brettebleier, mange liker med ullbukse men jeg foretrrkker pultrekk på dag for jeg klarer ikke brette helt suppe-bæsj-eksplosjon-sikkert rundt låra.

Til ellers liker jeg lommebleier og til yngste oppdaget jeg all-in-2 som jeg likte veldig godt men til min store misnøye tålte hun ikke tøybleier og ble papir-unge. Jeg gleder meg ekstremt til hun slutter med bleier Det er veldig mye boss!!!

Sist jeg hadde barn, var det bleiekrig, så fikk jo strengt talt kastet bleier etter meg ;)
Burde tenkt på miljøet, men usikker på om jeg engang hadde hørt om tøybleier da!?

Bor ikke i den største byen, så litt usikker på hvor en kan kjøpe tøybleier. Ser at man kan kjøpe på nett, men er det ikke greit å få sett litt, og kanskje få de forskjellige bleiene demonstrert?

Ja, blir mye søppel med vanlige bleier!!

Tøybleier er stort netthandel.

Finnes fb grupper med mye erfaringer og meninger da. Men butikkene er få og bor man ikke nært en nettbutikk er det stort sett netthandel.

Jeg har brukt tøybleier på min sønn siden fødsel og er kjempefornøyd! Gleder meg til babyen kommer og jeg kan starte med nyfødtbleiene igjen :)
Kan skrive en avhandling om tøybleier, men orker ikke nå, så jeg vil bare tipse deg om

1. Ikke kjøp for mange av en type i starten. Man vet ikke på forhånd hvilke bleier som passer barnet (tynne lår, tykke lår osv) jeg kjøpte inn litt forskjellig. Er mest fornøyd med lommebleier fra Alvababy som er «billigbleier» fra Kina. Handlet kun på nett.
2. Kjøp brukt (Finn.no/tøybleietorget på fb) og test ut litt forskjellig. Selg det du ikke liker.
3. Meld deg inn i Tøybleiesnakk på fb. Der har de også faddere, så hvis noen av dem bor i nærheten av deg kan de vise deg litt mer.
4. Meld deg på Tøy snappen (der blir mye demonstrert for deg og du kan stille spørsmål til den som snapper)
5. Den som intet våger intet vinner. Prøv det ut! Jeg var veldig åpen på at jeg bare skulle teste det, men har brukt tøybleier på fulltid i snart 2,5 år (utenom på natt. Det har vi aldri helt fått til) Noen bruker det bare hjemme, andre litt blanding. Alle monner drar på søppelberget tenker jeg ;)

Last edited:
Dessuten foretrakk jeg litt tisselekkasjer pga prøving og feiling med tøybleier i starten vs bæsje-eksplosjoner oppover ryggen i engangs :p

Last edited:
Jeg har brukt tøybleier på min sønn siden fødsel og er kjempefornøyd! Gleder meg til babyen kommer og jeg kan starte med nyfødtbleiene igjen :)
Kan skrive en avhandling om tøybleier, men orker ikke nå, så jeg vil bare tipse deg om

1. Ikke kjøp for mange av en type i starten. Man vet ikke på forhånd hvilke bleier som passer barnet (tynne lår, tykke lår osv) jeg kjøpte inn litt forskjellig. Er mest fornøyd med lommebleier fra Alvababy som er «billigbleier» fra Kina. Handlet kun på nett.
2. Kjøp brukt (Finn.no/tøybleietorget på fb) og test ut litt forskjellig. Selg det du ikke liker.
3. Meld deg inn i Tøybleiesnakk på fb. Der har de også faddere, så hvis noen av dem bor i nærheten av deg kan de vise deg litt mer.
4. Meld deg på Tøy snappen (der blir mye demonstrert for deg og du kan stille spørsmål til den som snapper)
5. Den som våger intet vinner. Prøv det ut! Jeg var veldig åpen på at jeg bare skulle teste det, men har brukt tøybleier på fulltid i snart 2,5 år (utenom på natt. Det har vi aldri helt fått til) Noen bruker det bare hjemme, andre litt blanding. Alle monner drar på søppelberget tenker jeg ;)
Takk for veldig informativt svar!! :)
Jeg sjekker ut gruppen på face, og ser om jeg drister meg på å kjøpe noen brukte på Finn :) De kokes jo...

Takk for veldig informativt svar!! :)
Jeg sjekker ut gruppen på face, og ser om jeg drister meg på å kjøpe noen brukte på Finn :) De kokes jo...
Ja, det er ett stort bruktmarked for tøybleier :) tøybleietorget tror jeg nok har enda mer enn Finn (men jeg sjekker sjelden finn egentlig). ellers er nettbutikkene lillegullbleier.no og toybleia.no noen av de nettsidene jeg har handlet mest fra av de norske.. toybleierumpa.no har også mye fint :)
Og jeg brukte forresten mest brettebleier med cover på nyfødt..

Prinsippet "noe som suger opp væske + noe som stopper væske" gjør det enklere å forstå tøybleier, synes jeg :) du kan altså bruke hva som helst av kluter, innlegg etc under et såkalt sperrelag - som enten kan være av ull eller plast. Vi har brukt lommebleier (plastlag med en lomme til innlegg) som vi har stappet med innlegg av bambus og/eller hamp. Til mindre unger funker bomull bra også, har jeg skjønt.

Vi brukte tøybleier fra fødsel til ungen var 14 mnd. Forsøkte brettebleier i starten men syntes det var litt knotete. Favorittene våre var SIO bleiene til itti bitti d'lish (i str, ikke one size) og AIO fra Lillegull økonomi. Når ungen ble litt større funket det veldig bra med lommebleiene fra Alvababy :)

Har hørt mange sier aio bleiene ELF har til nyfødt er veldig gode, men har ikke testet dem :)

Back
Topp