Tøybleier

Tinúviel

Betatt av forumet
Noen tøybleiebrukere her? Eller noen som har planer om å begynne med det? Jeg bruker begge deler periodevis. Elsker tøybleier, det er så greit å bruke hvis ungen blir sår på stumpen, tøybleier er så vennlige mot huden. Og så er de vakre å se på :shy:

Hvilke typer har dere i såfall? Tøybleieverden er lett å bli hekta på når man først begynner :rolleyes: Så elsker å se bilder av tøybleier andre bruker :)

Hadde en periode jeg tenkte at jeg skulle bruke tøybleier.. Men nå er jeg usikker igjen [emoji14] er jo endel å sette seg inn i!

Hadde en periode jeg tenkte at jeg skulle bruke tøybleier.. Men nå er jeg usikker igjen
emoji14.png
er jo endel å sette seg inn i!
Det er en enorm tøybleiejungel, så skjønner at det kan være forvirrende. Det finnes veldig bra sider på fb blant annet, men er vel ikke lov å linke dit her på babyverden :rolleyes:

Det er en enorm tøybleiejungel, så skjønner at det kan være forvirrende. Det finnes veldig bra sider på fb blant annet, men er vel ikke lov å linke dit her på babyverden :rolleyes:
Aner ikke hva som er lov. Men går vel an å sende på privat melding? Men.. det er uansett lenge til [emoji28]

Har så lyst og prøve, men gubben steiler litt. Men kommer til og kjøpe noen og prøve. Prøver og bli mer grønn og det sies at tøybleie barn går på do tidligere =) vet ikke om det stemmer da. Verdt og prøve=)

Jeg er altfor lat til i det hele tatt å vurdere tøybleier... Har også hørt at tøybleiebarn blir tørr raskere. Kanskje fordi de kjenner på ubehaget med å ha våte truser? Kjøpebleiene kjennes jo tørre mot huden helt til de er så tunge at de ramler av av seg selv... ;) Min yngste var null interessert i å gå på do. Hvorfor skulle han STOPPE leken og tisse i do, nå han bare kunne tisse i bleia og leke som om ingenting var skjedd...

Hvordan fungerer det med tøybleier sånn i praksis? [emoji87] Hvordan rengjøres de osv? Kan vel ikke bare kaste en full bæsjebleie rett i maskina [emoji23] Sikkert bare jeg som er blond men [emoji13]

Har så lyst og prøve, men gubben steiler litt. Men kommer til og kjøpe noen og prøve. Prøver og bli mer grønn og det sies at tøybleie barn går på do tidligere =) vet ikke om det stemmer da. Verdt og prøve=)
Gubben min er heller ikke fascinert :hilarious: Men han har skjønt at dem er gode å ha :) Jeg har også hørt at dem begynner tidligere, men vet ikke. Begynte først med tøybleier på barn nr 3. De to andre slutta da dem var 2,5 år på vanlige bleier

Hvordan fungerer det med tøybleier sånn i praksis? [emoji87] Hvordan rengjøres de osv? Kan vel ikke bare kaste en full bæsjebleie rett i maskina [emoji23] Sikkert bare jeg som er blond men [emoji13]
Morsmelkbæsj er det enkleste. Det kan man bare kaste rett i vaskemaskinen uten problem. "Ordentlig bæsj" kan man fange opp ved å bruke rispapir som øverste lag i bleia og kaste den sammen med bæsjen, eventuelt ikke bruke rispapir og heller skylle av løs bæsj med hånddusj ved doen, og ofte er det lett å bare vippe av bæsjen fra bleia rett i do :)

Er jo veldig greit med tanke på miljøet, her oppe får vi støtte fra de som henter søpla for og kjøpe tøybleier. Og man vet jo hele tiden at man har bleier. Og de er jo så fine!!! Og man slipper mye lukt fra bleie bøtta =/ de engangsbleiene tar jo mye plass i søpla og.

Skitne bleier oppbevares i spesielle våtposer, så egentlig er det bare å kaste bleiene i våtposen istedenfor søppelposen. Når jeg skal vaske, vrenger jeg bare våtposen inn i maskinen og vasker alt :)

Er jo veldig greit med tanke på miljøet, her oppe får vi støtte fra de som henter søpla for og kjøpe tøybleier. Og man vet jo hele tiden at man har bleier. Og de er jo så fine!!! Og man slipper mye lukt fra bleie bøtta =/ de engangsbleiene tar jo mye plass i søpla og.
Suverent med tanke på miljøet ja :) Ikke lukter det heller som mange kanskje kan tro. For min del som bor 10 mil tur retur fra nærmeste butikk som selger bleier, er det gullegodt å alltid ha bleier tilgjengelig :happy:

Er så masse info =D jeg fant ut man må bare hive seg inn i info sidene. Søkte opp tøybleier og fant mye kul info. =)
Man kan få støtte og greier til og kjøpe de=D

Er så masse info =D jeg fant ut man må bare hive seg inn i info sidene. Søkte opp tøybleier og fant mye kul info. =)
Man kan få støtte og greier til og kjøpe de=D
Veldig bra med de kommunene som man får støtte av for å kjøpe tøybleier :D

Noen steder har man mulighet å få tilsendt en pakke med ulike typer som man kan prøve ut for å finne hva man liker og hva som passer babyen før man kjøper. Det er ikke alltid det man kjøper passer babyen så bra som man ønsker. Eller man kan kjøpe en av hver av de man tror man vil like, før man går til innkjøp av en hel mengde. Det finnes også stort marked for kjøp og salg av brukte tøybleier.

Det er også det beste, at jeg kan fortsette å bruke tøybleiene videre på mine neste barn, er både økonomisk og miljømessig fordel :)

Veldig bra med de kommunene som man får støtte av for å kjøpe tøybleier :D

Noen steder har man mulighet å få tilsendt en pakke med ulike typer som man kan prøve ut for å finne hva man liker og hva som passer babyen før man kjøper. Det er ikke alltid det man kjøper passer babyen så bra som man ønsker. Eller man kan kjøpe en av hver av de man tror man vil like, før man går til innkjøp av en hel mengde. Det finnes også stort marked for kjøp og salg av brukte tøybleier.

Det er også det beste, at jeg kan fortsette å bruke tøybleiene videre på mine neste barn, er både økonomisk og miljømessig fordel :)
Kjempe bra med støtte =D
Viste ikke man kunne få tilsendt.
Tror jeg blir og prøve de alt i en bleiene først. Og eksperimentere videre når jeg kommer i rutinene =D

Kjempe bra med støtte =D
Viste ikke man kunne få tilsendt.
Tror jeg blir og prøve de alt i en bleiene først. Og eksperimentere videre når jeg kommer i rutinene =D
Alt i en bleier er veldig greit synes jeg :) På nyfødte kan de bli for store, og da synes jeg det er enklest med brettebleier og et sperrelag. Gjerne med tørrsjikt øverst. Det er også det billige alternativet

Back
Topp