Sniker fra august: skal bruke tøybleier på nummer tre nå. Hovedsakelig gjenbruk fra de to andre, men jeg kommer til å supplere litt. Så vi har spart foreløpig samfunnet for minimum to tonn med avfall - renovasjonsselskapet her er så glad for det at de sponser en med 2500 kr per tøybleiebarn.
Vi har vel vasket bleier ca 2-3 ganger i uka og alltid fylt opp med kluter og håndklær, så reelt ikke så mange ekstra vask.
Begge mine har brukt tøybleier i barnehagen, ingen problemer (og barnehagen har strengt tatt ikke lov å nekte). Jeg har brukt lommebleier, levert klart til bruk m/evt rispapir i. Vår bhg foretrakk knapper framfor borrelås. Etter bruk har bhg lagt de i våtposen og vi har tatt de med hjem ved henting. Bhg kastet rispapir i bleiesøpla ved avføring, evt avføring utenfor papiret spylte jeg av hjemme før vask. Med nummer to brukte vi ikke papir (han bæsjet veldig sjelden mens han var i bhg), da vippet de ofte hard avføring direkte i do.
Når vi er ferdig med bleiebarn nå så selger jeg/gir bort det vi har. Om noe blir utslitt (jeg har kjøpt noe brukt selv), så blir det levert til tekstilgjenbruk, og kan bli brukt videre som isolasjon mm.
Hvis man ser på cradle to cradle så må man sammenligne:
Tøybleier: 30-35 bleier, produseres av stoffer produsert i Kina/USA ol. Det er et tynt lag plaststoff i bleier med PUL-trekk + evt de som har syntetiske materialer innvendig. Vaskes i moderne vaskemaskin i et land hvor strøm hovedsakelig genereres av vannkraft. Bruker man tørketrommel blir miljøregnskapet noe dårligere, dog bruker nye tørketromler mindre energi i dag enn for 5-10 år siden. Og igjen: i Norge har vi i hovedsak ren energi. Alle bleier kan gjenbrukes av flere barn, enten i samme familie eller selges videre/gis bort. Ved endt livssyklus skal tekstiler leveres til resirkulering.
Engangs: rundt 3500-4000 bleier i løpet av bleieperioden. Råvarene; cellulose, SAP (superabsorbenter laget av polyakrylat) og polypropen mm, til disse blir i hovedsak levert fra USA, Asia og EU (jamf:
svensk rapport "Blöjor och miljö". Fabrikkene ligger i rundt om i Europa, Libero produserer vel fremdeles noe i Sverige tror jeg, og blir levert fra fabrikk til butikk med lastebil, og fra butikk og hjem i hovedsak med bil. Når bleiene er brukt hentes de av renovasjonsbilen og havner i ikke-resirkulerbart restavfall. I beste fall blir de brent i fjernvarmeanlegg, men bleiene gir generelt sett lite energi.
Svanemerkede bleier er selvsagt langt bedre miljømessig i fremstillingen enn ikke-svanemerkede bleier.
Vårt bleieforbruk har i hvertfall gitt en betydelig miljøgevinst. Og når ikke jeg like klamme engangsbind en uke i måneden, så er jeg glad ungene slipper det hver dag i etpar år.