Tøybleier??

Vi skal bruke tøybleier :) Mannen var skeptisk først for han trodde det var så innviklet og vanskelig. Noe det ikke er så da er han med :)

Vi brukte tøybleier noen måneder med eldstejenta, men verken mannen eller de rundt oss (bl.a. svigermor, svigerinne - som begge jobber i barnehage, og mamma) var særlig støttende - heller tvert imot, så jeg mistet ærlig talt motet og det ble mer jobb enn glede for min del, samtidig som jenta vår slet med kolikk og jeg var dermed både sliten og lite motivert til å fortsette. Synes det er kjempesynd, men veldig flott at flere ønsker å bruke det! :) Vi brukte det ikke med nr. 2 fordi jeg hadde solgt alt utstyret i mellomtiden, og kommer nok ikke til å bruke det med nr. 3 heller. Vi får heller fortsette å være miljøvennlige på andre måter :)

Eg har lyst, men mannen nekter. :/
kjøp tøybleier og bare begynn bruke det... her ville ikke gubben heller med nr 1... men etter mnd med bare smertefulle stelleopplevelser for guttungen så kapitulerte han og vi startet med tøy for lillemann sin helse... lillemor skal få tøy fra dag 1...

Jeg ville prøvd uansett hva mannen sier.. er så mange fordeler :) man slipper bæsje eksplosjoner, stinkende søppel osv ... meld deg inn i gruppen tøybleiesnakk på fb :) der er det masse gode råd å få om man lurer på noe
Da ender det med at eg må ta meg av alle bleier. Å det orker eg ikkje. Føler det er noe vi må være to om

Da ender det med at eg må ta meg av alle bleier. Å det orker eg ikkje. Føler det er noe vi må være to om
var det jeg så for meg med nr 1 jeg også.. men altså det gikk helt fint. og gubben synes tøybleiene var enklere å forholde seg til, og enklere å skifte på. Og ikke minst enklere å generelt forholde seg til... ;-) pluss det ble ikke mer enn 1-2 maskiner ekstra i uken med vaskemaskinen som gikk... (Skal sies at de maskinene ble vasket uansett pga "ryggbæsj" med engangs... så det vi sparte inn på å slippe å vaske klærene etter hvert bruk gikk i den maskinen med bleier) ;-)

Hvor kan man få tak i rimlige gode bleier ?
finnes egne bruktgrupper feks tøybleietorg.

her er forøvrig en god blogg om tøybleier, med nybegynner guide.

http://bleieforeningen.blogspot.no/p/blog-page.html

ellers.
Lillegullbleier.no har økonomibleier..
Alvababy.com (mye forskjellig)
Ebay (vet little blossom er et greit merke fra de)
foxgroo.com (samme som på bildet mitt lengre oppe.

Ellers er de vanlige nettbutikkene i norge.
Eddabedda.no
toybleia.no
gasungen.no
bereglede.no har tøybleier
nostebarn.no (har formsydde, og ullsperrelag og ullkurer)

Jeg ville prøvd uansett hva mannen sier.. er så mange fordeler :) man slipper bæsje eksplosjoner, stinkende søppel osv ... meld deg inn i gruppen tøybleiesnakk på fb :) der er det masse gode råd å få om man lurer på noe

Hvordan hjelper tøybleier mot bæsje eksplosjon og lukt?

Hvordan hjelper tøybleier mot bæsje eksplosjon og lukt?
bæsjeeksplosjonene holdes inne med at det er strikk oppe i ryggen (noe det ikke er på engangsbleiene)
Og siden det ikke er kjemikalier i tøyet på samme vis som det er det i engangsbleiene så er det ikke noen "ekstra" lukt som danner seg pga kjemikaliene som faktisk er i engangsbleiene...
;-)

Strikken bak som jeg forsøker å forklare ImageUploadedByBV Forum1476389946.041515.jpg
Og i lårene er mange av de som er kommet i de moderne tøybleiene med dobbel lekasjesperre i lårene.. ImageUploadedByBV Forum1476390005.065419.jpg

bæsjeeksplosjonene holdes inne med at det er strikk oppe i ryggen (noe det ikke er på engangsbleiene)
Og siden det ikke er kjemikalier i tøyet på samme vis som det er det i engangsbleiene så er det ikke noen "ekstra" lukt som danner seg pga kjemikaliene som faktisk er i engangsbleiene...
;-)

Ahaaa!
Har ikke vurdert det. Men vet pappa brukte det på meg da jeg var lita.

Jeg vurderer det!! Har veldig lyst!! Hvordan skyller du en bæsjebleie i tøy? I vasken? Hvor oppbevarer du de brukte bleier før vask? Hvordan gjør du det når du er ute på tur/besøk? Bruker du all in one bleier eller de med innlegg?? Må en ha en slags underbukse utpå, eller er bleien fullstendig som den er? Supert med erfaringer fra dere som har prøvd før!!!

Jeg vurderer det!! Har veldig lyst!! Hvordan skyller du en bæsjebleie i tøy? I vasken? Hvor oppbevarer du de brukte bleier før vask? Hvordan gjør du det når du er ute på tur/besøk? Bruker du all in one bleier eller de med innlegg?? Må en ha en slags underbukse utpå, eller er bleien fullstendig som den er? Supert med erfaringer fra dere som har prøvd før!!!
1. Morsmelkbæsj bare skylles opp og vaskes i maskin.
2. Når man er startet med fastføde og fått fastere avføring så kan en bruke forskjellige linnere feks rispapir, eller bambuspapir så vipper man bare bæsjen i do og kaster papiret i bosset.
3. I en våtpose eller Palliner (stor våtpose) som kan vaskes i maskin uten problemer.
4. Ingen problem å ha med en mindre våtpose for å putte brukte tøybleier i, og bruke tøy ellers.
5. All in one (alt i ett) er bleie med både sperrelag og innlegg i. -Lommebleie er et "skall" som du tar i innlegg i. Alt i 2 er kneppbare innlegg i et skall nesten samme som lomme men den har ikke lommen. formsydde er en bleie med bare absorbasjon, som du må ha enten pultrekk eller ulltrekk over. så har du også flere typer enn det som jeg ikke kan så mye om.
6. kommer ann på hvilket bleietype en velger.. feks alt i ett, alt i to, og lommebleier er med "skall" de trenger du ikke noen ekstra ullbukse/rekk over for at den skal holde tett...
håper jeg har svart på det du lurer på...

I forrige babydrøm var det en artikkel ang tøybleier. Eldre utgaver kan bestilles på babydrom.no :)

Back
Topp