Tøybleier!!

NinjaInPyjamas (bygdejente)

Gift med forumet
Himmelbarn
Marsboerne2017
Vi har brukt tøybleier på 2åringen og har planer om å fortsette med det med nestemann. Men siden hun var prematur startet vi ikke opp med tøy før hun nesten var ett år (ble litt andre ting som kom i første rekke) Uansett, noen som har anbefalinger til nyfødte? Vi bruker Bumgenius freetime på dagtid og gDiapers på natten og veldig fornøyd md det. Men er litt usikker på nyfødt... :)

Jeg har brukt tøybleier, men har solgt alle og gidder ikke samle meg opp en ny bleiepark denne gangen. Prøvde mange forskjellige sist. Hvilke typer bleier foretrekker du? Formsydde, aio eller lommebleier?

Jeg brukte brettebleier på jentungen da hun var nyfødt. Det fungerte veldig bra, de kan brettes til passe str etterhvert som de vokser. Brukte strikkede ulltrekk over. Tøybleier er fint, og det hjelper de små med å kjenne når det blir vått så de har bedre kontroll. Jenta mi sluttet helt med bleier både dag og natt da hun var 2 år. Får se om det blir tøybleier denne gangen også, har fått to stebarn siden sist og med 4 unger kan det hende det blir nok klesvask uansett... Vi får se det an, det går jo an å kombinere tøybleier og engangs også.

Beundrer virkelig dere som er flinke og velger den miljøvennlige måten. <3
Som alenemor (til en méget livlig jente) må jeg innrømme at jeg desverre ikke tror jeg ville klart meg fullt så godt uten engangsbleier.

Vi har vurdert det, men har ikke peiling på hvordan det funker! Hvor mye ekstra jobb er det? Er det noen forskjell for babyen?

Jeg har alltid tenkt at det er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre, men har ikke bestemt oss enda.

Vi har vurdert det, men har ikke peiling på hvordan det funker! Hvor mye ekstra jobb er det? Er det noen forskjell for babyen?
For min eldste som fikk blødende sår av papirbleier var det definitivt en forskjell. Det er litt ekstra jobb, bleiene må vaskes og tørkes, avhengig av hvilke bleier man har må man legge innleggene i bleiene før bruk. Men bleiene i bruk er like enkle som papir. Og mange av de er veldig veldig fine. Jeg syntes ikke det var for mye å gjøre ekstra. Babyene kjenner også fortere ubehag ved våtheten i tøybleier og er generelt sett fortere bleietørr dersom man følger det opp da.

For min eldste som fikk blødende sår av papirbleier var det definitivt en forskjell. Det er litt ekstra jobb, bleiene må vaskes og tørkes, avhengig av hvilke bleier man har må man legge innleggene i bleiene før bruk. Men bleiene i bruk er like enkle som papir. Og mange av de er veldig veldig fine. Jeg syntes ikke det var for mye å gjøre ekstra. Babyene kjenner også fortere ubehag ved våtheten i tøybleier og er generelt sett fortere bleietørr dersom man følger det opp da.

Oi, blødende sår hørtes ikke hyggelig ut :S det med at de blir fortere ubehagelige fordi de føles våtere betyr kanskje at de må skiftes oftere?

Oi, blødende sår hørtes ikke hyggelig ut :S det med at de blir fortere ubehagelige fordi de føles våtere betyr kanskje at de må skiftes oftere?
Min fikk også skikkelige kjøttsår av papirbleier og det var grunnen til å gå over til tøybleier. Vi skifter ikke noe oftere enn når hun brukte papir... Nattbleien har hun på fra 19 til hun våkner 12-14 timer senere :) Helt fri for utslett. Vi bruker kansje 5-6 stk om dagen... Avhengig av avføring osv ;)

Min fikk også skikkelige kjøttsår av papirbleier og det var grunnen til å gå over til tøybleier. Vi skifter ikke noe oftere enn når hun brukte papir... Nattbleien har hun på fra 19 til hun våkner 12-14 timer senere :) Helt fri for utslett. Vi bruker kansje 5-6 stk om dagen... Avhengig av avføring osv ;)

Høres jo bra ut! Tipper vi kommer til å kjøpe inn litt av hvert og prøve oss frem :)

Hvilke bruker du? For vi har nok skiftet litt oftere, men har også brukt mye formsydde hjemme uten sperrelag

Vi har bestemt oss for å bruke tøybleier. Ser bare fordeler med det! :) Oppløftende å høre at man noen steder får dekket noe av beløpet! :D

Man får også dekket beløpet ved kjøp av brukte bleier av privatpersoner. Vedkommende må bare skrive kvittering. Det kan høres ekkelt ut, men bleiene blir helt rene i vask og brukte bleier har bedre absorberingsevne enn nye.

Vi brukte tøybleier på førstemann fra han var en måned ca (kun sporadisk før det) og til han var nærmere 2.

For nyfødte og det første året egentlig likte jeg veldig godt formsydde bleier (helst bambus) og ull som sperrelag. Vi brukte mye Sandys formsydde, og masse forskjellige andre i nyfødt / small som jeg kjøpte brukt, men vet Myllymuksut også er gode.

Fra ca et halvt år brukte vi lommebleier (onesize) i tillegg, etterhvert bare det.

Back
Topp