Langt svar her, ta deg tiden til å lese det

Eg har siden eg var 12 år passet på unger, og jobbet et sommer som dagmamma for to år siden, en av ungene eg passet brukte tøybleier og eg ble helt forelsket og har tenkt å bruke det selv med min mini

Grunner for å velge tøybleier:
1. Du sparer masse penger!
Gjennomsnittlig bruker en unge engangsbleier til ca 9000kr i løpet av bleieperioden, hos en del folk går det faktisk helt opp til 15.000kr og noen endå litt til. Dette er penger du da bokstavlig talt kaster i søpla.
Om du velger tøybleier isteden, vil du nemlig bare trenge nok av dem til å rekke en vask før du har brukt alle. La oss si at barnet ditt bruker fire – fem bleier om dagen. Da trenger du omtrent 16 bleier, mangen av bleiene er one size dvs. de vokser med barnet fra det er nyfødt og til den er bleiefri.
Vist du skal ha flere barn kan du enkelt ta frem de bleiene du brukte på første unge og bruke de på nytt.
Du kan også selge dem og få litt igjenn.
Mangen selger brukte tøybleier på finn.no for eks. og der kan du slippe veldig billig unna med bleier for hele bleieperioden
Mange kommuner gir deg også en tøybleieordning, hvor de sponser inn en viss sum for at du skal bruke tøybleier fremfor engangsbleier. Ring din kommune for å høre om dette er tilfelle hos deg!
2. Miljøvennlig
å lage en engangsbleie bruker like mye energi som å vaske 200 tøybleier!
å vaske en tøybleie for et helt år bruker halvparten av vannet som blir brukt når en engangsbleie blir lagd
Engangsbleiene utgjør et søppelberg på litt over ett tonn pr bleiebarn. Dette er avfall som ikke kan brennes på grunn av den høye fuktigheten, de kan ikke komposteres på grunn av plastinnholdet – og etter å ha ligget en stund begynner de å produsere metangass som er 21 ganger farligere for miljøet enn CO2.
ingen vet eksakt hvor lang tid det tar for plastikken i engangs bleier å bryte seg ned men det nærmeste vi kommer til å gjette er rundt 300-500 år for 1 bleie.
3. Barnet ditt har godt av det!
Det er masse kjemikalier i engangs bleier, som små stumper gjerne kunne spart seg for å være i kontakt med, du slepper som regel bleieutslett i og med at stumpen får puste godt i bleien, mangen som sliter med bleieutslett har byttet til tøybleier og merket at utslettet forsvant.
tøybleie vil også være litt kjøligere en engangs bleie som er bra for guttene og deres testikler
4. Du går ikke tom for bleier
du trenger ikke å stresse med å plutselig måtte på butikken midt på natten for å finne bleier. Du trenger bare tilgang til vaskemaskin ( vann og vaskemiddel går også i nød) og det har du tilgang til selv om det er jule eller påskeaften sjøl
5. det er lettvint og behagelig!
moderne tøybleier er formet som engangsbleier for eks AIO (all in one) bleiene ensete forskjellen på de og engangsbleier er at disse går i skittentøykorg og ikke bosset (med mindre du bruker rispapir eller annet lignende for å få vekk avføring, så kastes det først og så går bleien i korgen). har ungen bare tisset på seg selv og har lommebleie, så er ofte nok å bare skifte innlegg, dvs. endå mer lettvint en engangsbleie. til og med brettbleier er kjempe enkle når du har lært deg bretten ordentlig, de fleste moderne tøybleiene er veldig absorberende og trenger du derfor som regel ikke å bytte noe mer en ka du hadde gjort med engangs
6. bleieavvenning blir enklere
barnet kjenner det når bleien er våt, og kjenner at noe må gjøres med det når du bruker tøybleie, som vil hjelpe stort når det kommer til avvenning og pottetrening. Men de super absorberende engangsbleiene vil ofte ha den effekten at barnet føler seg tørr hele tiden, selv med bleien full.
7.Det lukter mye mindre
Uansett hvor god bleiebøtte du har så klarer lukten alltid å snike seg ut, du lagrer faktisk bæsj på bæsj der. Mens med en tøybleie så vil du alltid kaste avføringen rett i do og trekke ned, legge de våte bleiene i en våtpose og der var lukten vekke.
8.de er fine og søte
det finnes så masse forskjellige søte og fine bleier med forskjellige mønster, det er også ekstra polstring når de skal lære seg å gå, da detter de gjerne på rompen en gang eller to (tusen) tøybleien vil gjøre et mykt underlag for dette
Siden eg håper på at eg har klart å overtale noen til å bruke tøybleier så håper eg at noen tar og ser på muligheten for å bruke tøykluter i stedet for engangsservietter, veldig enkle, miljøvennlige og gode for småstumper