tøybleier

MammatilAsk

Glad i forumet
er det flere her som skal bruke tøybleier på den lille?
?

Muligens =)

Har kjøpt 10 stk lommebleier med innlegg. Har tenkt til å gi det en sjangs, for å se om jeg synes det er mye ekstra pes i forhold til vanlige bleier. Vet at 10 stk ikke er nok dersom vi bestemmer oss for å bruke bare tøybleier, men mtp innkjøpsprisen bestemte vi oss for å bare kjøpe 10 til å begynne med, for å teste.

Jeg liker argumentene for både miljø, økonomi og bleieutslett, så har tenkt til å gi det en fair sjangs. Samboer er litt mer skeptisk, men han har også lovet å prøve.

Men en ting lurer jeg på. Når man bruker lommebleier - tar man innlegget ut av lomma før bleia vaskes, eller går det greit å bare kaste alt i vaskemaskina (og ta innlegget ut etterpå slik at det tørker fortere, selvsagt)?

jeg har å klart å overtalle samboeren. vi har kjøpt inn 43 brettebleier, masse innlegg, ullbukser, brillebukser. og masse utstyr. 

vi var ganske lei av at søplekassen hele tiden var full og at det kostet en del med engangs. 

er jo vært å prøve tøybleier

LilleMy123 skrev:
Muligens =)

Har kjøpt 10 stk lommebleier med innlegg. Har tenkt til å gi det en sjangs, for å se om jeg synes det er mye ekstra pes i forhold til vanlige bleier. Vet at 10 stk ikke er nok dersom vi bestemmer oss for å bruke bare tøybleier, men mtp innkjøpsprisen bestemte vi oss for å bare kjøpe 10 til å begynne med, for å teste.

Jeg liker argumentene for både miljø, økonomi og bleieutslett, så har tenkt til å gi det en fair sjangs. Samboer er litt mer skeptisk, men han har også lovet å prøve.

Men en ting lurer jeg på. Når man bruker lommebleier - tar man innlegget ut av lomma før bleia vaskes, eller går det greit å bare kaste alt i vaskemaskina (og ta innlegget ut etterpå slik at det tørker fortere, selvsagt)?

Du kan kaste hele greia i vaskemaskina ja;) Kommer til å bruke brettiser til å begynne med og så hjemmesydde aios som jeg har laget til førstemann:)

Jeg skal bruke tøybleier- eller dvs vi da:) Mannen var meget skeptisk til han så hvor snertne de er blitt! Vet ikke hvilken type jeg kommer til å like best- er jo masse å velge mellom!! Men lommebleiene og AIOs er jo så fiiine!! gubben syntes de så lovende ut!

Bare usikker på om jeg skal kjøpe inn lommebleier eller sånne snap in? Kan jo lese litt på tøybleier.no de rer mye bra info!

Joda- med tøybleier må en nok skifte på litt oftere, vaske litt oftere men jammen koster det med engangsbleier!! Ikke er de pene heller, samme hvor flott designkampanje de kjører hehe..
Stiller meg også skeptisk med tanke på miljø..hva er det egentlig i eng.bleier som holder en stump tørr i 24 timer? Om det gjør at foreldre skifter sjeldnere på vet jeg ikke men tenk isåfall på bakterieflora!
Håper vi får dreisen på disse tøybleiene!

Mulig dette er et dumt spørsmål - men hvordan tenker dere det med vasking av bleier? Ev oppbevaring frem til vask? Nå snakker jeg virkelig IKKE av erfaring, men hører at når ting stabiliserer seg kommer man under 10 bleier dagen. Det er jo ikke i nærheten av en full maskin, og ikke engang fult klesskift på babyen ved hvert bleiebytte (worst case scenario!) vil gjøre at det blir full maskin. Må man vaske hver dag?

Hvordan oppbevarer dere bleiene fra de tas av babyen til de kommer i vaskemaskina da? I en sånn "wet-bag"? Har også hørt noen har de i ei bøtte med vann (og teatreeolje en stund før vask) - men hvor lenge kan bleiene ligge i vann uten å ta skade av det?

jeg kommer til å oppbevare det i en bøtte med litt vann i, max 2 dager etter det vasker jeg det. men jeg kommer jo til å bruke tøybind og vaskbare ammeinnlegg så blir jo litt ekstra med det og klærene til babyen.. så håper det blir full vask etter max 2 dager.. 

Takk for svar. Ser for meg at oppbevaring i vann må være best jeg også - en tett "wetbag" (som jeg har lest om på bleieboden.no) må jo være skikkelig ekkel å ha ut av etter et par dager. Ikke vet jeg, blir spennende å prøve!

Tenkte jeg skulle være flink pike å sy en del innlegg selv.. Har vaska bleiene og innleggene tre gang (har sett det anbefalt for å få bedre oppsugingsevne) nå, og selve bleiene tørker på et døgn, innleggene er det verre med. Så tenker det kan være greit med flere innlegg enn bleier, slik jeg alltid har noen tørre og rene. Sett at gamle og godt vaskede frottehåndklær skal være fin å bruke til slikt - men kan noen si meg hvor tykt det skal være? Kommer selvfølgelig ann på hvor tykke frottehåndklærne er, men dere kan vel se for dere tykkelsen på et god brukt frottehåndkle? Ikke lenger loddent og mykt, men heller ikke så utvaska at det ikke har "nupper"..  Brette dobbelt? Tredobbelt? ser for meg at kun et lag blir for tynt? Forslag tas i mot med STOR takk, så skal jeg finne symaskina etter min kjære mor, og symaskinsertifikatet fra formingstimene på barneskola. For heldigvis er det ikke snakk om kunstsøm på bleieinnlegg! :)

kan jo bruke tepper bra ikea i flece teppe fungerer fint som innlegg har jeg fått anbefalt. denne http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00070489/
men tror å frottehåndkle fungerer kjempe bra. men tror jeg heller ville sydd alt i en bleier eller lommebleier om jeg kunne sy så bra. 

Jeg brukte tøybleier med nr to, og var egentlig veldig fornøyd med det valget.
Man går aldri tom for bleier.

Jeg har ikke fått det til med nr tre, dels for liten tid, dels fordi vi flytta da hu var fem mndr og jeg ikke kom igang igjen ordentlig da vi var vel innflytta etc.

Tenker litt på å gå over til tøybleier igjen på henne nå, hu er 16 1/2 mnd. Mellomste begynte nemlig å pottetrene seg selv ved denne alderen, hu kjente jo så godt selv når hu tissa. ;)

Back
Topp