Tøybleier?

Nomade

Betatt av forumet
Er det andre tøybleiebrukere her?? 

Vi har foreløpig brukt papirbleier på snuppa vår, tenkte vi skulle vente til rutinene har formet seg litt de første ukene før vi innfører tøybleier, men idag tok jeg på den første tøybleien! (2,5 uke gammel). Hun har blitt litt rød og fått merke etter papirbleia de siste dagene, og idag blødde det litt fra navlen, så tenkte at det var bedre med en pustende tøybleie.. Og foreløpig virker det utrolig bra! :) Ikke like rød og klam på huden, og navlen får frisk luft og gro raskere. 

Bonus at bleien er knallrosa og fin å se på;-)

er det ikke et voldsomt gris?

muffinsdronningen skrev:
er det ikke et voldsomt gris?

Nei, jeg syns ikke det:) Nå er vi jo såvidt begynt med det, så har ikke så mange personlige erfaringer enda, men kjenner mange som bruker det, og er strålende fornøyd. 

Blir selvfølgelig et par runder ekstra med vaskemaskina i uka, men det går bra syns jeg. Finnes mange sorter, men de vi bruker er sånne alt i ett, så de taes på som en vanlig engangsbleie. Skyller av eventuell bæsj i vann når jeg skifter på henne, og så legges de i en våtpose med glidelås, og posen og alt slenges i vaskemaskina når den er full. Så vaskes det med kaldskylling og på 60 gr, og så er det rent! 

Litt ekstra plunder er det jo selvsagt sammenlignet med å bare rive av engangsbleien og kaste den i søppelbøtta, men for oss er det flere grunner til at vi har valgt tøybleier;
- økonomisk (engangskjøp, og så har vi bleier til alle barna!)
- miljøvennlig, slipper alle de ekstra søppelposene med bleier
- viktigst av alt; mer behagelig å ha på stumpen! På barsel hadde jeg selv på meg "voksenbleier" første døgnet, og det var GRUSOMT! Så tett og klamt og ekkelt.. Da syntes jeg syns i babyene som skal ha på seg sånn 24 t i døgnet i 2-3 år.. Og jenta vår får fort klamme merker på rumpa av plastbleiene, ser det blir tett og får ikke puste. Huden ser ut til å trives bedre med tøybleier:)

Nå var ikke dette ment som noe propaganda innlegg altså, bare lurte på om det er flere enn meg her inne i Maigruppa som bruker dette:) står masse info inne på http://www.tettinntil.no om noen er interessert. 

bra det funker da!
er de tett? altså at de ikke lekker?

Eneste lekkasjen vi har opplevd er fordi de ikke ble kneppet på stramt nok da hun er ganske slank i låra, ellers mindre lekkasje enn med engangsbleier:)

Back
Topp