Tøybleier

*Twixie*

Forelsket i forumet
Noen her som tenker å bruke tøybleier på babyen?

Jeg vurderer det, men har jo ingen erfaring fra før av med det. Med sønnen vår har vi jo brukt vanlige bleier, men det blir jo så masse søppel.
Hva trenger man egentlig hvis man skal bruke tøybleier? og hvor mye osv?

hvis du går inn på tettinntil.no er det et eget tøybleie forum
vurderte det sist, men kom aldri så langt :)

Vi vurderer det vi også.. Både for å spare miljø og penger :)
Har heller ingen erfaring med det, har brukt vanlige bleier på sønnen min.
Vi får vel lese oss opp og lære begge to, Twixie :)

Jeg kunne vurdert det, men vet at d er sjelden man får bruke det i barnehager da. Så måtte kjøpt vanlige bleier til barnehagen i såfall. Så da er det kanskje like enkelt å bare ha en sort? Vet ikke jeg ;)

...har hørt at det ikke sparer miljøet noe særlig, for all den ekstra vaskingen tapper miljøet for vann og energi, og man spyler såpe o.l. ut i havet igjen...

syns det er greit og lettvindt med vanlige bleier, jeg
har aldri vurdert tøybleier.

Marian87 skrev:
...har hørt at det ikke sparer miljøet noe særlig, for all den ekstra vaskingen tapper miljøet for vann og energi, og man spyler såpe o.l. ut i havet igjen...

jeg har hørt det samme!
Pluss at jeg har en venninne som måtte pga utslett eller hva det var og de er ikke så billige
ganske dyrt og de vokser fra størrelsen osv.
har også jobbet i mange barnehager tidligere vært vikar. og ingen som "tillater" tøybleier. man skal helst ikke ha up & go heller. utrolig upraktisk når man skal skifte på 14 barn 2-3 ganger om dagen.:)

Kunne egentlig tenkt meg det, men har ikke sjans til å få med gubben på det :-p

Tommeliten skrev:
syns det er greit og lettvindt med vanlige bleier, jeg
har aldri vurdert tøybleier.

Vi brukte det på Bølla.
Barnehager har ikke lov til å nekte tb-bruk, det er ikke annerledes enn engangs i måten man skifter på. Bleiene kommer med knapper eller borrelås - akkurat som engangs, man skifter og putter de i en pose eller søpla - akkurat som engangs.
 Vi sluttet med det fordi han hadde en måned med diaré, noe som førte til masse lekkasjer. Det var lekkasjer på engangs også, men det ble så mye ekstra vask at la det fra oss en stund.

Vi vet ikke om vi skal bruke det denne gangen også - jeg innrømmer glatt at det er deilig å slippe unna ekstra vask, stapping og bretting ;)

Jeg har brukt det til mine barn -og bruker det til ham som er bleiebruker nå:) Jeg har altså god erfaring med det. To ulike barnehager har taklet det greit; har bare gitt instruksjoner. Jeg er mest glad i brettebleier med ullbukse utenpå, men har med formsydde i barnehagen. Dersom man ikke vanligvis bruker tørketrommel til å tørke tøybleiene, er det visstnok mer miljøvennlig. De bleiene vi har er brukt til mange barn, så tenker vi har spart miljøet for en del transport, jeg:)

NB! Ser det står en artikkel om tøybleietilskudd og søppelproblemet med engangsbleier på NRK sine nettsider i dag, 15.03:)

Back
Topp