Tøybleier og bomulskluter

Snart mamma til 4.

Flørter med forumet
hei, jeg er lite aktiv
Men lurer på om det er flere enn meg som skal bruke tøybleier?? Dette er 2 av 4 jeg bruker tøy på
Her lager jeg oxo mine egne våtservietter av kluter som legges i koktvann med kokosolje og i en matbok Holder i flere dager

Helt i begynnelsen blir det nok engangs, men jeg har bestemt meg for å gi tøybleier et reelt forsøk med enkle brettebleier, snappi og ullbukse i første omgang (billigst), men er også helt åpen for å hoppe tilbake til engangsbleier hvis det viser seg å ikke passe meg. Løsningen med klutene virker jo temmelig smart![emoji4]

Prøvde ved første, fikk det ikke til å funke, så blir engangs her. Når det kommer til våtservietter brukte vi det minimalt sist. Hadde alltid med meg klut, og var nærmest alltid i nærheten av vask.

Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Altså, all ære til de som gjør det :) Men jeg føler at det blir mye styr og klin for min del... og ikke minst å sette seg inn i, da det er en jungel der ute av merker, typer etc etc... da får jeg heller være litt miljøsvin og ta engangsbleier.

Ja, her er planen å bruke tøy. Har ei på halvannet som vi begynte å bruke tøy på etter en måned fordi vi syntes det ble så innmari mye søppel og at det konstant stinka på badet. Vi kjøpte for det meste inn onesize-bleier, og når jeg tenker tilbake på det, var jo bleierumpa gedigen de første månedene. Denne gangen har vi kjøpt inn en del alt i ett og formsydde i nyfødtstørrelse og tenker i tillegg å bruke både prefolds og brettebleier. Nå må vi bare lære oss noen brettemetoder. Så tar det jo ikke mange månedene før hun og storesøstera kan bruke de samme bleiene, heldigvis.

Bruker også bomulls-eller bambuskluter til å vaske med. Takler ikke våtservietter, men bruker tørrkluter innimellom.

Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Altså, all ære til de som gjør det :) Men jeg føler at det blir mye styr og klin for min del... og ikke minst å sette seg inn i, da det er en jungel der ute av merker, typer etc etc... da får jeg heller være litt miljøsvin og ta engangsbleier.
Det er virkelig en jungel. Vi kjøpte ikke inn før førstemann kom fordi jeg ga opp å sette meg inn i det. Men etter en måned takla jeg ikke all søpla lenger og meldte meg inn i Tøybleiesnakk på FB (anbefales!), og etter det har jeg ikke sett meg tilbake

Tenkt tøybleier, kjøpt inn en pakke brukt, så har 4 i small og 4-5 onesize som eg antar vil passe ganske tidlig. Starter med de og ser hvordan det går og om det er ok, og sper på med flere etterhvert om vi synes det er ok. Mannen er særdeles skeptisk og eg er totalforvirra, ikke mindre etter å ha vært på tøybleiesnakk-fb ei stund....
Og så er det dette med en del ekstra vask og ømfintlig hud - strever med eksem fra tid til annen (arvet fra mamma) - og mamma ble innlagt på Haukeland noen uker/mnd med stresseksem da eg og brodern begge brukte tøybleier. Så, må se litt an. Mamma er også skeptisk, bla pga sin historie (som eg nok lett kan gjenta om eg ikkje følger med/passer på).

Jeg har vært innom tanken og har hatt lyst til å prøve, men helt ærlig tror jeg ikke det er noe for oss. Virker som det er ekstremt mye gris og ekstra arbeid. Og ikke minst mye å lese seg opp til.
Når det kommer til våtservietter bruker vi det så lite som mulig.

Jeg har vært innom tanken og har hatt lyst til å prøve, men helt ærlig tror jeg ikke det er noe for oss. Virker som det er ekstremt mye gris og ekstra arbeid. Og ikke minst mye å lese seg opp til.
Når det kommer til våtservietter bruker vi det så lite som mulig.
Det er ikke mer gris enn vanlige bleier. Bæsj er bæsj uansett hva slags bleier man bruker ;) Vi legger bare bleiene i en våtpose i stedet for i en søppelpose. Det første halvåret med bare morsmelk, er det bare å slenge bleiene i maskina selv om det er bæsj på. Mm-bæsj er nemlig vannløselig. Når ungen begynner med fast føde, er det mer klin, men de fleste bruker et tynt engangapapir som fanger opp bæsjen og så går i do.

Vi bruker litt tøy og litt engangs med småen (ca 20mnd) nå. Har mest ai2 med sånne knapper som man kan justere størrelsen med. Vet ikke om jeg kjøper noe i nyfødtstørrelse, og brettebleier har jeg ikke snøring på. Får vel gjerne lese meg opp litt hvis det dukker opp noe tid til overs :) Heier veldig på tøy, og synes det er mye mindre mas enn jeg hadde trodd før vi prøvde!

Det er ikke mer gris enn vanlige bleier. Bæsj er bæsj uansett hva slags bleier man bruker ;) Vi legger bare bleiene i en våtpose i stedet for i en søppelpose. Det første halvåret med bare morsmelk, er det bare å slenge bleiene i maskina selv om det er bæsj på. Mm-bæsj er nemlig vannløselig. Når ungen begynner med fast føde, er det mer klin, men de fleste bruker et tynt engangapapir som fanger opp bæsjen og så går i do.

Er det jeg har hørt fra de jeg kjenner som har prøvd tøybleier, altså at det er mer gris og mye ekstra arbeid [emoji14] Men sant nok at litt gris må man regne med uansett [emoji14]

Jeg var i utgangspunktet veldig gira på å bruke tøybleier siden jeg synes det er helt vanvittig hvor mye søppel bleier fra ett barn produserer! :eek:
Jeg må allikevel si at jeg synes det er litt styrete å sette seg inn i hva/hvilke typer man burde skaffe seg, så foreløpig har jeg ikke kjøpt noen. Man trenger jo nesten en egen grad for å forstå dette med tøybleier... :nailbiting:

Er det jeg har hørt fra de jeg kjenner som har prøvd tøybleier, altså at det er mer gris og mye ekstra arbeid [emoji14] Men sant nok at litt gris må man regne med uansett [emoji14]
Ja, det er et par ekstra vask i uka når man bruker tøybleier, men er man motivert til å bruke det, er det virkelig ikke stress. Motivasjonen min er først og fremst miljø, men andre bruker det gjerne for å spare penger eller pga helsegrunner eller kombinasjoner av disse :happy:

Jeg var i utgangspunktet veldig gira på å bruke tøybleier siden jeg synes det er helt vanvittig hvor mye søppel bleier fra ett barn produserer! :eek:
Jeg må allikevel si at jeg synes det er litt styrete å sette seg inn i hva/hvilke typer man burde skaffe seg, så foreløpig har jeg ikke kjøpt noen. Man trenger jo nesten en egen grad for å forstå dette med tøybleier... :nailbiting:

Var sånn jeg følte det også før førstemann kom. Inne på Tøybleiesnakk på fb går det an å låne en pakke med masse forskjellige bleier for å se hva som kan funke hos dere i stedet for å få mange bomkjøp. For min del var det veldig greit å få låne en sånn pakke fordi jeg forsto de ulike bleiesystemene da. Her er også forklaringer på mye i tøybleiejungelen: http://www.lillegullbleier.no/toybleier---se-var-hjelpeside-om-toybleier

Du kan også få en fadder avhengig av hvor du bor i landet, altså en som kan vise deg tøybleier. Dette er også inne på tøybleiesnakk.

Evt kan du stille meg noen spm om du vil. Jeg er plutselig sykmeldt fram til permisjonen starter, så har plutselig masse tid ;)

Vi skal prøve tøybleier. Etter vi fikk et par i hus og mannen fink sett hvor enkle de kan være, så er han også helt klar for å prøve.
Er så mange gode grunner til å velge tøybleier! Bedre for både økonomi (på lang sikt) , miljøet ig for baby.

Skal også ha minst mulig våtservietter, og vurderer å lage slike med kokosolje.

Var sånn jeg følte det også før førstemann kom. Inne på Tøybleiesnakk på fb går det an å låne en pakke med masse forskjellige bleier for å se hva som kan funke hos dere i stedet for å få mange bomkjøp. For min del var det veldig greit å få låne en sånn pakke fordi jeg forsto de ulike bleiesystemene da. Her er også forklaringer på mye i tøybleiejungelen: http://www.lillegullbleier.no/toybleier---se-var-hjelpeside-om-toybleier

Du kan også få en fadder avhengig av hvor du bor i landet, altså en som kan vise deg tøybleier. Dette er også inne på tøybleiesnakk.

Evt kan du stille meg noen spm om du vil. Jeg er plutselig sykmeldt fram til permisjonen starter, så har plutselig masse tid ;)

Tusen takk for gode tips!! Så genialt at de låner ut sånne pakker! :)
Da skal du ikke se bort i fra at du får en melding fra meg ;)

Jeg har veldig lyst til å prøve tøybleier. Det blir mye søppel av engangsbleier, og jeg mener tøybleier er mer miljøvennlig om man oppsummerer fordeler og ulemper ved tøybleier vs. engangsbleier. Men innledningsvis så blir det nok engangsbleier på oss, jeg har kun skifta en bleie i hele mitt liv, så tror jeg skal komme inn i tralten først. Men lurer på om jeg skal skaffe inn slik at begge deler er mulig i starten. Tipse om å kunne låne en pakke høres genial ut!

Back
Topp