Tøybleier (igjen)!

Amyrlin

Gift med forumet
Vurderer å prøve tøybleier vi også nå, men det er jo flere typer å velge i. Dere som bruker det, hvilken variant synes dere er best? Man har jo lommebleier, alt-i-ett bleier, formsydde bleier og brettebleier ihvertfall, kanskje finnes det flere varianter...?

Lommebleier er jo veldig enkelt og greit - fordelen er at de tørker fort, og det å stappe de tar egentlig ikke så mye tid.
Om barnet begynner å tisse mere er det enkelt å bytte ut med innlegg som suger mere/bedre.

Alt i ett bleier er jo fordelen at man slipper å stappe noe. Ulempen er at de har lengre tørketid.

Formsydde bleier synes jeg er noe som kan være greit å bruke på natten, eller for all del, jeg har begynt å bruke de på dagen og. Med ullbukse utenpå. Brukes ofte om barnet plutselig skulle ha blitt litt rødlig av div grunner (hvis man ikke skulle få med seg en bæsjebleie f.eks). Du kan også velge å bruke pultrekk utenpå formsydd, men jeg synes da at litt av vitsen forsvinner. Formsydd kan bruke litt tid å tørke på - men er likevel kjappere enn en alt i ett bleie. Greia med ullbukse er at det skal puste bedre. Men har man ullbukse må man lanolisere den fra tid til annen - så det er jo litt 'styr'.

Brettebleier har blitt alt for sært for min del - men noen liker jo det og :) Det er smak og behag. I tillegg har du noe som heter prefolds - som er en slags ferdigsydd brettebleie egentlig. Men med både brettebleier og prefolds, så får jeg inntrykk av at man må supplere med innlegg. Her bruker du enten ullbukse eller pultrekk utenpå.

Jeg vil si at det er enklest og greiest å begynne med alt i ett bleier, eller lommebleier. Når det gjelder alt i ett bleier - så har du jo litt forskjellig ute og går der og. Det er en bleie som heter Bitti D'lish Snap in AIO(regner med du har lagt merke til den;) ). Den blir regnet som en alt i ett bleie - men her ligger innleggene oppå trekket - i motsetning til lommebleiene, der ligger innleggene inni bleia liksom. Så da kan man kjøpe flere innlegg, og bare bytte innleggene om bleia ikke er blitt veldig fuktig, evt hvis du har flaks og bæsjen ikke har kommet på yttertrekket. Jeg vil si - iaff ut ifra den andre AIO jeg har prøvd at denne tørkere kjappere enn den.

Så kan man jo evt. tenke på formsydde etterhvert. Jeg hadde aldri sett for meg at jeg kom til å prøve formsydd - når jeg begynte - men nysgjerrigheten tok overhånd [;)] Og de formsydde er som regel helt vanvittig myke [;)]

Hvis jeg skulle ha prøvd litt forskjellig ville jeg rasket med meg:

1 BG v3 (lommebleie)
1 Bitti D'lish Snap-In (små i str.)
1 fuzzy bunz (store i str)
1 Happy Heinys onesize.
Også kanskje enten en BG AIO eller en Thirsties Pocket AIO v2. (Begge disse har lomme så du kan supplere med innlegg hvis ønskelig etterhvert)

Evt. så ville jeg vurdert 1 drybees nighttime fleecepocket - og tatt med et Super Do innlegg kanskje. (Jeg bruker P'tits Dessous bambusinnlegg + et microfiberinnlegg, men det SuperDo innlegget suger visst sinnsykt. De største stortisserne bruker superdo + ptit innlegget)

Drybeesen er nattløsning - ikke noe du bruker på dag - du får en stor bleierompe, men ungen er tørr om morgenen.

Og hvis jeg var veldig nysgjerrig på formsydd vill jeg tatt med en babybeehinds bamboo fitted - denne er sinnsykt myk. Eller evt. en Thirsties Fab Fitted. Men da må du ha et sperrelag med - så det kan jo føles litt dyrt om du ikke går for formsydd senere. Med mindre du føler for å strikke deg en ullbukse selv ;) Du trenger nemlig bare 2-3 ullbukser/sperrelag selv om du har f.eks 12 formsydde nemlig. (Det er kjekt at de lufter mellom hver gang - trenger ikke å vaskes etter hver gang. Ullbukser vaskes ikke - de kures)

Fordelen med alle disse bleiene er at de er kjent for å være bra - passe de fleste - og i værste fall er de ikke vanskelig å selge. Men jeg anbefaler deg å komme deg inn på tettinntil.no og evt. tøybleier.no for å komme inn på kjøp og salg forumene der. Jeg vet om ei som selger noen BG AIO for tiden bla. På tøybleier.no må du ha 25 innlegg før du får tilgang til kjøp og salg. Noen ganger kan du komme over ting som du ikke kan se at er brukt - og likevel blir det rimeligere enn å kjøpe nytt :)

Sjekk evt om du kan få tilskudd til tøybleier fra kommunen din.

Her står det om startpakker og evt sted du kan sjekke om du kan få tilskudd :) http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=33

Usj, jeg prøvde å begrense meg denne gangen, men nei - jeg klarte det ikke denne gangen heller...

Slinsie har beskrevet det veldig bra :)

Personlig syns jeg ikke brettebleier er vanskelig. Jeg har lagsydde bleier, det vil si at de er ferdig sydd til firkanter med mange lag. Så legger jeg vesla oppå den flate bleia, vrir en halv omgang mellom bena, og legger resten opp mot magen hennes. Fester med snappi.

Det blir det samme med "skikkelige" brettebleier, man bretter de til en trekant eller firkant (jeg foretrekker firkant), og så fester man det rundt barnet.

Lagsydde bleier tørker på 5-6 timer her, mens skikkelige brettebleier er tørre på maks 2 timer.

Formsydde bleier er sydd med strikk og i fasong, så de ser bleiete ut. Forskjellen på det og brettebleier er egentlig bare at det krever null bretting, men det er like luftig for stumpen. Man må ha noe utenpå der også, som bleietrekk eller ullbukse.

Lommebleier er fantastisk, de er omtrent tørre idet du tar dem ut av maskinen, så egentlig trenger man bare en god del ekstra innlegg, for de bruker noen timer på å tørke, mens lommebleiene er raskt ferdig.

Jeg syns det er verdt å kjøpe en Bum Genious, for de har garanti: Liker du ikke bleien så får du pengene igjen minus porto. Bare man husker at innlegget trenger en god del vask før det suger optimalt, så man kan med fordel ha i kluter eller slikt som ekstra innlegg. Dessuten passer denne bleien de aller fleste barn i fasongen! Det er godt gjort!

Jeg hadde ALDRI trodd jeg skulle foretrekke brettebleier!! Herregud for noe styr, gammeldags, vanskelig tenkte jeg. I stedet har det blitt de bleiene som tar minst plass i stelleveska, tørker raskest, brettes til perfekt passform alltid, er mest luftig for stumpen hennes, er lettest å bygge "opp" med ekstra stoff til lengre turer ut eller om natten.

Jeg har kjøpt noen lommebleier nå da, fordi de er jo så kjempesøte med mønster og farger! Det finnes mye mer stilig i lommebleier enn bare bleietrekk til å ha utenpå brettebleiene. Dessuten er det enklere for barnevakter når bleiene ser ut som engangs og bare festes med knapper eller borrelås.

Wow! Må si jeg blir imponert, slinsie! Dette har du satt deg inn i! Har nettopp begynt å se på det egentlig. Finnes det noen bruksanvisning på nettet for hver av disse typene? Lurer på hvordan de forskjellige variantene er sånn i praksis, hvordan man stapper, hva man bruker osv. Har funnet ut at vi sparer jo inn disse bleiene bare ved å slippe å kjøpe refiller til bleiebøtta vår![8|]

http://tettinntil.no/TB_JUNGELEN.htm

Her finner man oversikt over de ulike typene, med bilder så man ser hva som er hva :)

ORIGINAL: Amyrlin

Wow! Må si jeg blir imponert, slinsie! Dette har du satt deg inn i! Har nettopp begynt å se på det egentlig. Finnes det noen bruksanvisning på nettet for hver av disse typene? Lurer på hvordan de forskjellige variantene er sånn i praksis, hvordan man stapper, hva man bruker osv. Har funnet ut at vi sparer jo inn disse bleiene bare ved å slippe å kjøpe refiller til bleiebøtta vår![8|]

Ja, nå har jo undrenede85 gitt deg en link - eller vil jeg jo si at en bruksanvisning trenger man ikke akkurat - tror jeg? Åh 'stappe' en bleie er like komplisert som å ta på seg votter. Du tar tak i de to innleggene(er iaff 2 på bg) som følger med og putter de inni bleien. Done! [;)] På bitti er det fargekode, så du ser hvilket innlegg som skal kneppes hvor ;)

Så eneste 'bruksanvisning' jeg kan tenke meg er evt hva slags innlegg som suger best. Men i de vanlige lommebleiene man bruker på dagen så følger det jo med innlegg - så jeg hadde ikke stressa med å kjøpe så mye innlegg bortsett fra evt. til nattbleien. Men der har jeg jo gitt deg tips om gode nattinnlegg allerede :)

Det refillutlegget har jeg aldri tenkt på engang, at man må bruke penger på i tillegg når man kjøper engangs ;)

Ellers er det jo kjekt å ha noen wetbag'r å legge de skitne bleiene i. Vi har to store wetbags - en til vask/tørk, og en i bruk. Når du tømmer wetbag'n så står du liksom ikke å peller ut hver bleie. du bare vrenger hele greia inn i maskina. Jeg har i tillegg et par små wetbags som jeg har med meg når jeg er ute på tur :)

Også bør du vaske bleiene med flytende vaskemiddel - uten skyllemiddel (blenda sensitiv er grei f.eks) .

Hmm.. nesten så jeg snart bør vurdere å sette sammen en liten pakke av bleiene mine og leie ut så folk kan teste [8D]

På tettinntil er det stadig vekk bleiepakker til utlåns. Alt man betaler er porto for å sende videre til neste på lista. Da får man prøvd litt ulikt, og så er bleiene ferdig innvasket så de suger optimalt.

ORIGINAL: Undrende85

På tettinntil er det stadig vekk bleiepakker til utlåns. Alt man betaler er porto for å sende videre til neste på lista. Da får man prøvd litt ulikt, og så er bleiene ferdig innvasket så de suger optimalt.

Njah, de har nylig stengt to av listene fordi det er 3-4 mnd ventetid på de.. Eneste som fremdeles er 'åpen' er nyfødtpakken.. Og den har nok de fleste her inne vokst fra snart tror jeg..

Nå har jo slinsie og Undrende85 svart godt og langt på dette da... Men greier jo ikke å holde meg unna jeg heller når det er snakk om tøybleier...hehe [:D]

Vi bruker BumGenius lommebleier på dagtid og formsydde i bambus med bestemor-strikkede ullbukser over på natta.
Har en Bitti D'lish AIO bleie, samt en Muksut lommebleie som vi bruker av og til. Disse to sitter ikke så godt på vesla mi som BG'ene gjør, men vi unngår stort sett lekkasje hvertfall...De blir uansett brukt, men mest på grunn av designet...hehe
Med BG'ene har jeg kun hatt én lekkasje ever (og det var en rimelig solid ladning med bajs for å si det sånn... [8D]), så de stoler jeg fullt og helt på! Bruker kun det største innlegget på dagtid, det har holdt i opptil 5 timer (men bytter vanligvis etter 3-4 timer på dagen).

Happy Heiny's OneSize lommebleier og Baby Kanga OneSize lommebleier har vi også. HH'ene sitter ikke bra på snuppa enda, de er rett og slett vanskelige å få stramme nok rundt lårene uten at de skal stramme for mye rundt magen. Vil tro dette endrer seg etterhvert, for det har jo med kroppsfasongen som snuppa har nå å gjøre...den kan jo endre seg etterhvert... [:)] Har litt av det samme problemet med BK'ene, i tillegg til at disse har knapper i stedet for borrelås. Ser det praktiske i knapper når hun blir litt større og åpner borrelåsen selv, men foreløpig er det mer knot enn det er praktisk vil jeg tørre å påstå...men det er selvfølgelig et spørsmål om smak og behag! [:D]

Hvis du har lyst til å prøve tøybleier, vil jeg absolutt anbefale at du prøver lommebleier først, og hvis du syns det fungerer bra, da kanskje kjøper noen formsydde i bambus til å bruke på natta.

Kjapp oppsummering av hva jeg synes om de forskjellige bleiene vi har prøvd så langt:

BumGenius OneSize Lommebleier:
+ Sitter som et skudd (på jenta mi vel og merke...), praktisk "feste" til borrelåsen slik at den ikke hekter seg borti alt mulig under vask. Følger med 2 (gode!) innlegg til hver bleie! Tørker fort!
- Litt kjedelige farger (selv om det faktisk har kommet noen nye, litt sprekere farger nå!), kanskje litt liten til å holde hele bleieperioden...?
Bilde:

HappyHeiny's OneSize Lommebleier:
+ Mange tøffe farger, større enn BG, så har mer tro på at denne holder hele bleieperioden ut. Følger med 2 innlegg til hver bleie! Rask tørketid!
- Litt feil passform til frøkna mi som har slanke lår, vanskelig å få tett rundt lårene uten å stramme for mye over magen. Litt klumpete borrelås, i tillegg til at det er vanskelig å feste borrelåsen under vask, så klesvasken kommer ut som en stor klump...hehe.
Har ikke bilde...

BabyKanga OneSize Lommebleier:
+ Tøffe farger, store i størrelsen, så vil tro de holder perioden ut. Tørker kjempefort!
- Knapper...litt knotete! Følger IKKE med innlegg med bleien. Også litt vanskelig å få tett rundt lårene uten å stramme for mye rundt magen.
Har ikke bilde...

Mully Muksut Lommebleie (har str. S forøvrig...)
+ Kuleste designet ever! (retroelefanter...tihii!), bambus mot huden i stedet for microfleece som i de andre lommebleiene (dette gjelder den bleien jeg har...er forskjellige typer av disse!!).
- Ikke OneSize, så holder ikke så lenge som de andre bleiene. Litt merkelig passform på snuppa mi, veldig høy i livet (i forhold til BG hvertfall) og litt stram rundt magen for å få det tett rundt lårene. Pga. bambusen innerst tørker den saktere enn de andre lommebleiene. Følger heller ikke her med innlegg.
Bilde:

Bitti D'lish snap in AIO:
+ Fantastisk gode og myke, nesten som kosedyr! [:D] Mulighet til å bytte bare innlegget, trenger da ikke så mange "skall" (ikke viktig for min del da jeg har kun ett snap-in innlegg, men dog...[8D]) Mange fine farger å velge mellom! Ekstra lite innlegg (såkalt "booster") kan kjøpes separat.
- Tørker saktere enn lommebleiene. Stoler overhodet ikke på denne i tilfelle mm-eksplosjoner...! (igjen; kan ha med kroppsfasongen til snuppa mi å gjøre!) Knapper...syns fortsatt det er mer knot enn praktisk... [8D]
Bilder:

BumGenius OneSize økologisk AIO:
+ Sitter som et skudd! Naturmaterialer mot huden. Slipper å stappe/kneppe inn innlegg.
- Kjedelige farger, tørker ULIDELIG sakte! (Ja, faktisk mye saktere enn de formsydde bambus-bleiene...!), litt liten til å holde hele bleieperioden? Ingen mulighet til å legge inn noe ekstra innlegg dersom det skulle være behov for det (en integrert lomme kunne kanskje vært en idé...).
Har ikke bilde, men den er forsåvidt lik å se på som BG lommebleie!

Mitt forslag til innkjøpsliste:
3 x BumGenius OneSize Lommebleie
1 x Happy Heinys OneSize Lommebleie
1 x Baby Kanga OneSize Lommebleie + innlegg av noe slag (jeg bruker Green Acre Design OneSize mikrofiberinnlegg)
1 x Bitti D'lish snap in AIO (show-off-bleie..hehe)
...da bør du ha bleier til ca. en dags bruk hvertfall... Og skulle ikke tøybleier være tingen for deg, er det ikke vanskelig å få solgt noen av disse bleiene. [:)]

Hvis du trenger ekstra innlegg til nattbruk, vil jeg anbefale deg å kjøpe på www.babeco.co.uk
Der har de kjempegode bambusinnlegg til en ganske rimelig penge. Pass bare på å holde deg under 200 NOK for å slippe toll [:D]

Lykke til i jungelen! [:D][:D]

OK. Da har jeg foreløpig bare bestilt 1 stk BumGenius OneSize v3 i fargen Twilight. Må prøve den først for å se om det er noe, ellers kan jeg jo sende den tilbake. [:)] Takk for anbefalinger så langt! Tar gjerne imot flere, det er jo litt av en jungel ja, disse tøybleiene! Det er nok lommebleier og AIO bleiene som er mest interessante. Jo lettere jo bedre. [:)]

ORIGINAL: Amyrlin

OK. Da har jeg foreløpig bare bestilt 1 stk BumGenius OneSize v3 i fargen Twilight. Må prøve den først for å se om det er noe, ellers kan jeg jo sende den tilbake. [:)] Takk for anbefalinger så langt! Tar gjerne imot flere, det er jo litt av en jungel ja, disse tøybleiene! Det er nok lommebleier og AIO bleiene som er mest interessante. Jo lettere jo bedre. [:)]

Så gøy da! Twilight er kjempefine forresten! [:D]
Husk bare å vaske inn innleggene godt (minst to ganger ville jeg ha sagt...og husk å tørke mellom hver vask), før du tester bleien... Innleggene er faktisk på grensen til å være vannavvisende før de er vasket inn, så dumt om du ryker på en smell og får lekkasje på første forsøk... [:D]

Ja, det skal jeg huske på, turtlebug! Takk, takk![:)]

dytt[:)]

Kom til å tenke på noe... burde jeg bestilt rispapir også?[8|]

Etter min mening er det bortkastet med papir inni så lenge de bare har melkebæsj. Det vil jo gjerne trekke litt gjennom og det er jo bare suppe likevel :P Jeg legger bleiene rett i bleieposen uten å skylle, og vasker annenhver eller hver tredje dag, og det går helt fint.

Når de får fast mat og begynner med "voksen" bæsj, da kan ikke jeg se for meg å gjøre det samme altså. Da blir det papirinnlegg i bleiene her!

OK. Takk! Ja, han får bare MM, så her er det bare melkebæsj. Da gidder jeg ikke bestille noe sånt enda. Får se om jeg liker disse bleiene først.[:)]

Det går an å evt. bruke fleecepapir - jeg har en rull - men den har blitt lite brukt. Kjekt å ha om ungen skulle bli så sår at man trenger sink salve f.eks. For det skal man ikke bruke med tøy. Men ellers har jeg bare følt at det ble klæsj. Men vet det er folk som trives med dette.

Mulig det sparer bleiene litt for flekker - men du kan bare kjøpe flekkefjerningssåpe fra bleieboden. Fungerer veldig utmerket på lommebleier iaffal. [:)]

Back
Topp