Tøybleier fordeler ulemper

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Er det noen som skal bruke tøybleier her eller som har brukt det før? Fordeler og ulemper?

Lurer på om jeg skal prøve meg på det og vurderer å kjøpe close pop in til nyfødt. Mannen er skeptisk for han tenker det kommer til å bli så skittent og ekkelt... Tenkte det ville være bra for miljøet, er det ikke? Mannen lo av meg og sa: når var det du begynte å tenke på miljøet da? Haha

Hva gjør man med bleia når man skifter bæsjebleie hos andre?

Også tror jeg ikke mange barnehager er intr i å skifte tøybleier? o_O

Hva gjør man med bleia når man skifter bæsjebleie hos andre?

Også tror jeg ikke mange barnehager er intr i å skifte tøybleier? o_O
Sniker :)
Man tørker av så mye som mulig og putter bleia i en våtpose :)

Jeg jobber i barnehage, har bare hatt et barn med tøybleie og det var absolutt ikke noe mer stress enn ved engangs :D

Er det noen som skal bruke tøybleier her eller som har brukt det før? Fordeler og ulemper?

Lurer på om jeg skal prøve meg på det og vurderer å kjøpe close pop in til nyfødt. Mannen er skeptisk for han tenker det kommer til å bli så skittent og ekkelt... Tenkte det ville være bra for miljøet, er det ikke? Mannen lo av meg og sa: når var det du begynte å tenke på miljøet da? Haha
o
Sjekk ut Tøysnappen på snapchat og Tøybleiesnakk på facebook :)
Vi kommer til å teste ut tøybleier når vi kommer i mål og jeg syns det er kjempefint. Mannen er ikke skeptisk, men usikker, så blir opplæring :p
For oss er det miljøperspektivet som gjør at vi ønsker å prøve det :)

Har kjøpt inn nyfødtbleier i tøy og er spent på å prøve. Det sies at det ikke er noe vanskeligere så vi prøver :)

Det har vært en tråd om tøybleier her inne før, så du finner sikkert mange gode svar der :happy:

Jeg har ikke noe peiling selv, men tenker at du kan svare mannen din at det ikke er noe galt i å begynne å bry seg om miljøet selv om man kanskje ikke har gjort det før ;) Må da være lov å tenke nytt? :happy:

Sniker fra januar her
Fordeler: miljøet, bedre for barnet med kjemikaliefri bleier, mindre søppel som må håndteres i hjemmet, mindre lukt, mindre sår stump, ofte sammenheng med tøybleie og tidlig bleieslutt, men lærer seg faktisk en del klesvask-hacks, ingen bæsjeksplosjoner i spedbarnstiden

Ulemper: folk som ikke har peiling er skeptiske og negative ;), man får tøybleiedilla og vil bare å flere og flere søte print på bleiene

Jeg har hatt et barn som kun brukte engangs før jeg visste om tøy, nr 2 ble det tøy med. Nr 3 blir også tøybleiebarn, kommer aldri til å vurdere engangs igjen ;)

Jeg var veldig fornøyd med tøybleier sist.

Vet ikke om jeg kan komme på noen ulemper egentlig. Det er en maskin til med klesvask, og det *kan* være vanskelig å finne bleier du liker.. Eller så kan det være du er heldig og alt funker og du liker alt ;)

Jeg har faktisk liggende noen formsydde nyfødtbleier fra sist gang. Når navlestumpen har grodd regner jeg med at jeg bruker noen slike på dagtid for å sikre at huden får luft og forhindre eventuell sårhet. :)

Skulle gjerne prøve, men samboer /nesten ektemann er ikke med på tanken :p

Samme her. Kunne tenkt meg å prøve litt, og han blånekter. Jeg skjønner jo hvorfor altså, og jeg ser argumentene hans mtp klesvask og liggetid..
Jeg tror kanskje vi heller satser på miljø på andre måter :p

Samme her. Kunne tenkt meg å prøve litt, og han blånekter. Jeg skjønner jo hvorfor altså, og jeg ser argumentene hans mtp klesvask og liggetid..
Jeg spiser allerede ikke kjøtt da :p så hjelper jo litt

Ikke brukt før, men skal bruke denne gangen :)
Kjøpt inn sååå mange søte bleier og gleder meg til å prøve. Har ingen erfaringer med fordeler og ulemper siden jeg ikke har prøvd før, men anbefaler gruppa tøybleiesnakk på facebook

Et tips: flere kommuner har tilskudd til tøybleier, ved utgifter over en viss sum. Renovasjonsselskapet her tror jeg betaler ut 500 kroner. Noen har tilskudd på 2000-2500 også. Og noen har null tilskudd.

Jeg har sååå lyst til å prøve, men har også en skeptisk mann og det er jo pes om man ikke er to om det. *sukk*

Ikke brukt før, men skal bruke denne gangen :)
Kjøpt inn sååå mange søte bleier og gleder meg til å prøve. Har ingen erfaringer med fordeler og ulemper siden jeg ikke har prøvd før, men anbefaler gruppa tøybleiesnakk på facebook
Jeg har også akkurat bestilt en stor pakke med nyfødtbleier, og jeg gleder meg såååå til det kommer i posten :D Har en del fra før av, men trengte mer til den første tiden :angel4

Samboeren min var også skeptisk før vi prøvde, for hans del er det nå helt uaktuelt med engangsbleier til neste. Men det er jeg som står for all klesvask i vårt hjem, så for han går alt uansett ut på bruken av de, og han elsket tøybleiene!

Her tenker jeg ta en ekstra runde når jeg får lønn. De har 50% på tøybleier på lekebutikken her, og renovasjonsselskapet dekker 600kr, har sendt dem mail for å dobbeltsjekke før jeg kjøper noe, men da går det absolutt an å prøve.. om ikke anner for morroskyld.

Sniker fra januar her
Fordeler: miljøet, bedre for barnet med kjemikaliefri bleier, mindre søppel som må håndteres i hjemmet, mindre lukt, mindre sår stump, ofte sammenheng med tøybleie og tidlig bleieslutt, men lærer seg faktisk en del klesvask-hacks, ingen bæsjeksplosjoner i spedbarnstiden

Ulemper: folk som ikke har peiling er skeptiske og negative ;), man får tøybleiedilla og vil bare å flere og flere søte print på bleiene

Jeg har hatt et barn som kun brukte engangs før jeg visste om tøy, nr 2 ble det tøy med. Nr 3 blir også tøybleiebarn, kommer aldri til å vurdere engangs igjen ;)
Jeg føler meg inspirert til å bruke tøybleier nå. Tenker formsydd til natt og Ai2 ellers. Hva anbefaler du? Er så mye å velge i, så vil gjerne vite om noen er bedre enn andre og antall av innlegg og cover osv....

Jeg føler meg inspirert til å bruke tøybleier nå. Tenker formsydd til natt og Ai2 ellers. Hva anbefaler du? Er så mye å velge i, så vil gjerne vite om noen er bedre enn andre og antall av innlegg og cover osv....
Jeg brukte formsydde pluss cover på natt og aio på dagen i starten. Men så oppdaget jeg aio nattbleier :D Jeg er sånn lat tøybleiemamma som elsket aio, og ikke egentlig prøvde de andre systemene ordentlig, så de kan jeg ikke uttale meg så mye om. Vår aller beste favoritt er faktisk de billigste vi hadde, Lillegull økonomi aio, fra nettbutikken lillegullbleier. De funket fra de passet til vi var 100% bleiefri ved 18 mnd :D Når vi ville være sikker på at bleien holdt skikkelig lenge la jeg en booster i den, hadde tynne innlegg i bambus fra lillelam tror jeg det heter. La den bare innerst i bleien før jeg brettet inn de innleggene som hang fast i aio, så hadde jeg en bleie som lett holdt tørr i 5 timer. Noen ganger så holdt den over natten også, men som regel tok vi på bambooty night. Vi praktiserte også ec, så barnet begynte tidlig å holde seg mellom skift og tisset store mengder på potta hvis den ble tatt frem til rett tid :happy:

Helt i starten hadde jeg nyfødtbleie, de er så sykt nusselige og søte :happy: Når vi er ferdig med de til denne babyen så skal mellomste få de til dukken sin :D

Om du vil prøve ai2 så hører jeg aller mest skryt om g diapers, og det ville jeg gjerne prøvd selv også, kanskje det blir det til denne ;)

Back
Topp