Tøybleier, erfaringer?

strikkefrøkna

Betatt av forumet
hei alle.

Venter første barn nå i januar, og er litt nysgjerrig på dette med tøybleier kontra engangsbleier.
Hva er deres erfaringer?

Er litt nysgjerrig på det rett og slett på grunn av miljøet. syns det er litt fælt å produsere så mye ekstra avfall bare for at det er mer "behagelig" for oss som foreldre...

Jeg har ikke noen erfaringer enda, men i facebookgruppa Tøybleiesnakk står det masse nyttig!
og her: http://bleieforeningen.blogspot.no/p/blog-page.html
vi kjøpte masse one-size lommebleier først, men så leser jeg at de kommer til å være for stor i begynnelsen. så da kjøpte vi masse brettebleier (gulpekluter som brettes) og noen bleietrekk i str nyfødt.
Det koster litt i innkjøp, men de går for ganske gode priser brukt, og noen kommuner har tøybleietilskudd ;)

Jeg har ikke noen erfaringer enda, men i facebookgruppa Tøybleiesnakk står det masse nyttig!
og her: http://bleieforeningen.blogspot.no/p/blog-page.html
vi kjøpte masse one-size lommebleier først, men så leser jeg at de kommer til å være for stor i begynnelsen. så da kjøpte vi masse brettebleier (gulpekluter som brettes) og noen bleietrekk i str nyfødt.
Det koster litt i innkjøp, men de går for ganske gode priser brukt, og noen kommuner har tøybleietilskudd ;)

Takk for svar, skal sjekke ut bleieforeningen senere og lese meg litt opp.. ser jo for meg at det etter innkjøp ikke er noen videre kostnad med det, men heller kanskje mer arbeid enn med engangs... ;)

Takk for svar, skal sjekke ut bleieforeningen senere og lese meg litt opp.. ser jo for meg at det etter innkjøp ikke er noen videre kostnad med det, men heller kanskje mer arbeid enn med engangs... ;)
Det blir jo mere klesvask. Men jeg regner med det blir en del mer klesvask med baby i hus uansett.. De sier også at det er færre bæsjeksplosjoner med tøy :) og at tøybleiebarn slutter tidligere med bleie!

For min del har jeg ganske lang vei til søppeldunken, så veldig kjekt å slippe å lagre brukte papirbleier til vi skal forbi søppeldunken!

Jeg lurte litt på en slags kombo, for å slippe å kjøpe tøybleier i flere størrelser eller bruke brettebleier.
Altså papirbleier mens babyen er nyfødt, også gå over til tøybleier når de i standard størrelse passer.

Noen som har erfaring med det?

Jeg lurte litt på en slags kombo, for å slippe å kjøpe tøybleier i flere størrelser eller bruke brettebleier.
Altså papirbleier mens babyen er nyfødt, også gå over til tøybleier når de i standard størrelse passer.

Man behøver jo ikke bruke tøybleier fra nyfødt, så det går helt sikkert kjempebra ;) one-size skal passe fra 4kg som regel, men hører flere som sier at de ikke sitter godt før baby er Ca 5 kg.. de vokser jo superfort i starten, så one-size passer sikkert fra baby er 2-3 mnd :)

Frøkna vår veide 4,5 kg, og hun passet one size fra hun var nyfødt.

Vi brukte brettebleier da hun var helt liten da, det koster jo ikke så mye å skaffe inn og kan være kjekt å ha som reservebleier og til natta? :)

Brukte tøybleier på begge mine eldste, både på fulltid og deltid.. :)
For meg var det ikke sååå mye ekstra pes :) de tar litt mer plass, og det blir ei maskin eller to ekstra i uka å vaske men det er vel det synes jeg :)

Edit: Og DER så jeg at jeg svarte i en terminklubb :angelic::angelic: *lister meg ut igjen*

Back
Topp