Tøybleier eller engangsbleier?

Fru.C

Elsker forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg leker litt med tanken på å bruke tøybleier istede for engangsbleier.
Fordeler tøybleier:
-Det medfører ikke så mye søppel.
-Huden til babyen får puste hele tiden.
-Påstått at barn som bruker tøybleier slutter med bleie tidligere pga at de faktisk merker at de blir våte.
-Kan brukes mange ganger.

Fordeler engangsbleier:
-Man slipper å vaske de.
-Billig engangskostnad pr bleie.
(-Man slipper å være en særing [emoji23])

Sikkert flere fordeler på begge deler, men det var det jeg kom på i farten [emoji6]

Noen andre som har noen tanker om dette?

Jeg kommer til å bruke engangsbleier denne gangen også.

På jobb har vi barn med tøybleier, og personlig liker jeg de ikke. Jeg synes de er utrolig stive, tunge, og breie. Ser ut som de får sår der tøybleien går inn på låret, og de stinker skikkelig rart. i tillegg ser jeg at klærne til barna blir strekt ut, og bukser er vanskelig å få på.

Det var min personlige mening om tøybleier :rolleyes:

Og angående bleieslutt, begge mine har vært bleiefri i en alder av to år, med engangsbleier. jeg har bare engasjert dem til å sitte på potte fra en tidligere alder. Ikke noe press, men bare for å lage det til en vane :)

Engangsbleier. Jeg tenker på rengjøringen av tøybleier og grøsser:yuck: Nå kan det godt være at det er et slags innlegg eller noe sånt som skiftes i tøybleier (jeg kan ikke noe om det), men hvordan i huleste vasker man tøybleier? Man kan ikke putte de i vaskemaskinen vet jeg??o_O

Engangsbleier. Jeg tenker på rengjøringen av tøybleier og grøsser:yuck: Nå kan det godt være at det er et slags innlegg eller noe sånt som skiftes i tøybleier (jeg kan ikke noe om det), men hvordan i huleste vasker man tøybleier? Man kan ikke putte de i vaskemaskinen vet jeg??o_O

I de jeg har håndtert, så er det to innlegg inni tøybleien som du tar ut. Mener de blir vasket i vaskemaskin. Hvordan skulle man ellers få det rent og sterilt igjen? :nailbiting:
Men jeg lurer også litt, siden vi pakker de brukte tøybleiene i en pose som hører til, og smått er de jo fulle av bæsj! Den setter seg jo godt fast, og aldri i livet om jeg ville tatt rede på noe slikt etter en 7-9 timer i romtemperatur etter jobb :dead:

Engangsbleier.

Jeg er også usikker. Engangsbleier kan ha særlig negativ innvirkning på guttebarn, fordi de ikke puster og det i snitt blir 1-2 grader varmere enn det burde. Det igjen kan påvirke sædkvaliteten, viser forskning og føre til sterilitet. Nå siterer jeg en venninne som svarte det da jeg spurte henne hvorfor de valgte tøybleier og hvordan de valgte å løse det. Hun sa de brukte rispapir som da fanga opp bæsjen (som man selvfølgelig kasta) og vasket bomullstøystykkenene på 90 grader. Tror de hadde 30 tøybleier de rullerte på uten at jeg skal påstå det for bastant. Men jeg syns det er kjempebra at vi tenker på hva vi kan gjøre for å gjøre verden litt grønnere og få ned avfallet vårt, og tøybleier er jo mer miljøvennlig. Men som sagt ikke sikker på hva det ender opp med her heller..

Jeg er også usikker. Engangsbleier kan ha særlig negativ innvirkning på guttebarn, fordi de ikke puster og det i snitt blir 1-2 grader varmere enn det burde. Det igjen kan påvirke sædkvaliteten, viser forskning og føre til sterilitet. Nå siterer jeg en venninne som svarte det da jeg spurte henne hvorfor de valgte tøybleier og hvordan de valgte å løse det. Hun sa de brukte rispapir som da fanga opp bæsjen (som man selvfølgelig kasta) og vasket bomullstøystykkenene på 90 grader. Tror de hadde 30 tøybleier de rullerte på uten at jeg skal påstå det for bastant. Men jeg syns det er kjempebra at vi tenker på hva vi kan gjøre for å gjøre verden litt grønnere og få ned avfallet vårt, og tøybleier er jo mer miljøvennlig. Men som sagt ikke sikker på hva det ender opp med her heller..

Rispapir var jo lurt! Det eneste problemet jeg har med tøybleier er at jeg ikke vil ha vaskemaskinen full av bæsj. Jeg skjønner at det vil bli en del søl på klær som selvfølgelig går i maskinen, men å kaste bæsjebleier inn i den har jeg litt sperre for. Har man imidlertid rispapir, så får man jo bort mye!

Min svigersøster brukte det på sin yngste sønn og var veldig fornøyd. Vi prøvde med mini i kanskje 2 uker da hun var rundt to mnd.

Erfaringen vår:
+ ikke noe problem med bæsj og slikt i maskinen, det blir fanget opp av rispapiret som kastes i do.
- men, ble en forferdelig lukt før de ble vasket. Hadde en egen beholder til de på badet, og satt på en vask hver kveld, men alikevel begynte det å lukte skikkelig vondt på badet [emoji30] bleiene ble helt rene og luktfrie etter en runde i vaskemaskinen
- de er større og mer klumpete enn vanlige bleier, klær blir strekt over rumpen, eller må opp en str.

Alt i alt endte vi opp med å bruke papirbleier videre. Selv om jeg er for å spare miljøet der man kan så ble dette litt for upraktisk og illeluktene for oss.

Blir papirbleier her :) min svigersøster bruker tøybleier på sine to små, og jeg synes det virker mye mer tungvindt og upraktisk enn papir.

Engangsbleier [emoji16] aldri vurdert noe annet :)
+ jeg føler barna jeg har sett med tøybleier , ser så hjulbeinte ut ...

Last edited:
Engangsbleier. Ikke aktuelt med tøybleier :dead:

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at det blir engangs her. Førstegangsgravid og å skifte bleier fremstår som ekkelt nok om man ikke må vaske bleiene i tillegg :wtf:

Brukte tøybleier på to barn, veldig fornøyd med det. Nå blir det nok tøy ( brettenleier med ullbukse) første ukene for så å begynne med papir. Det er rett og slett fordi det har jeg liggende.
Andre tøybleier er veldig dyre og jeg lurer på hvor miljøvennlig det egentlig er?
De må jo produseres, vaskes mye og hva når de ikke fungerer lengre? Kaste den i søppelet?

Engangsbleier her også.

Tøybleier her! [emoji4]

Mye å spare på å bruke tøy, og en sparer miljøet for 1 tonn(!!) avfall om en velger tøybleier i stedet for å bruke engangs!

Det finnes uendelig mange forskjellige typer og alternativer og til alle prisklasser.
Ja en vil måtte vaske mer, men det er beregnet ca en ekstra maskin i uken og det er overkommelig! Og for å unngå bæsj i maskinen kan man fint bruke rispapir som kastes etter bruk [emoji1362]
Og engangsbleier lukter minst like vondt som tøy [emoji23]

Eneste jeg kommer på som er pluss med engangs er at det er mer praktisk og trenger mindre planlegging..

Back
Topp