Tøybleier eller engangs?

oktoberbarn16

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Lurer på hvor mange her som har tenkt å bruke tøybleier?

Selv har jeg tenkt å prøve meg på tøybleier, og i hovedsak brettebleier i starten, da man kan forvente seg mange bleieskift og disse er billige og tørker fort.
Hovedårsakene til at jeg vil bruke tøybleier er:

*mindre sjanse for allergiske reaksjoner/sår stump
*mer miljøvennlig og - om man klarer å begrense seg og ikke tar helt av på bleieinnkjøpet - også billigere
*raskere bleieavvenning
*i følge de som bruker tøybleier er det mye mindre sjanse for såkalte eksplosjonsbleier. Bæsjen holder seg rett og slett der den skal være. (dette syntes gubben var beste argumentet for å bruke tøybleier :-D )

Det er en del å sette seg inn i, og det finnes mye forskjellig på markedet. Det anbefales å kjøpe noen forskjellige merker brukt i første omgang for å se hva som passer ditt barn. Det selges mange flotte brukte tøybleier både på finn og på facebook (https://www.facebook.com/groups/toybleietorg/), og det er også en super gruppe på facebook hvor man kan få mange gode tips og råd (https://www.facebook.com/groups/toybleiesnakk/)

Ellers anbefaler jeg denne siden her som en veldig grei innføring til tøybleienes verden.

All ære til dere som kjører på med tøybleier :)

Jeg er altfor lat og for glad i engangsbleier så her går vi for det denne gangen også.

All ære til dere som kjører på med tøybleier :)

Jeg er altfor lat og for glad i engangsbleier så her går vi for det denne gangen også.
Signerer denne :p

Har alltid vært fascinert av dem som bruker tøybleier, men kjenner at det er ikke noe for meg, så blir engangs :-)

Ja tenker også det nok er lurt å ha noen engangs i beredskap.

Har du kjøpt inn noe ennå? Isåfall hva?

Har ikke kjøpt ennå, nei...
Har prøvd å lære litt om tøybleier nå først, kikket i nettbutikker osv. Har ikke barn fra før eller erfaring med det, så er egentlig helt blank :)

Tror jeg skal prøve litt forskjellig, brettebleier med pul og ull, og ai2. Har ikke meldt meg inn i fb-gruppene fordi jeg ikke har snakket om graviditeten på fb ennå, men hørt at gruppene er bra.

Kommer til å bruke tøybleier i starten, men går sikkert delvis over til engangs når vi begynner med fast føde. Spørs litt på ungen. Lillebror tisset så enorme mengder på natt at engangs ikke holdt tett, så for han brukte vi en periode engangs på dagen og tøy på natta.

Vurderer å kjøpe inn noen tøybleier og teste det ut :) tenker at jeg ikke trenger å bruke det hele tiden heller hvis jeg synes det blir mye vask, men hvis jeg bruker det noe, så hjelper jo det også på forsøplingen ;)

Har veldig lyst til å prøve tøybleier, men det sitter litt langt inne hos mannen. Tror derfor det blir engangs her gitt..

Har veldig lyst til å prøve tøybleier, men det sitter litt langt inne hos mannen. Tror derfor det blir engangs her gitt..

Her var mannen overraskende nok positiv til det. Hadde egentlig ikke tenkt tanken en gang, for jeg trodde aldri han kom til å gå med på det, men så leste jeg opp noen tall for han om hvor mye søppel en baby produserer, hvorpå han svarte: å? Kanskje vi må ha tøybleier da.. Så da tenkte jeg å prøve litt ihvertfall :) er jo egentlig ganske lat, så er litt usikker på hva jeg kommer til å synes om all vaskinga :p
Kanskje du også kan kjøpe noen få og prøve? :)

Har tenkt å prøve. Har kjøpt litt fra aliexpress men ikke fått pakkene ennå. Hovedsaklig brettebleier i starten, med pul cover. Har også noen sperrelag i ull, men syns de ser så gigantiske ut at om vi bruker de i starten så får vi ikke brukt klærne i de minste størrelsene ihvertfall.

Jeg tar meg selv i å sitte å lese her med ett ganske usexy uttrykk i ansiktet... Har aldri taklet bæsj noe særlig, så det er faktisk noe av det jeg gruer meg mest til... "Det blir noe annet når du får din egen". ja jeg hører det blir sagt, men er fremdeles redd for at kroppen skal knute seg og jeg skal skremme ungen NPR jeg brekker meg og skriker. Har skremt alle tre tantebarna mine :p de to siste er heldigvis veldig selvsikre, så de skjønte at det ikke var farlig etterhvert.
Men jeg klarer da ikke tanken på å skulle vaske tøybleier med bæsj! Vil helst bare pakke den raskest inn i en engangsbleie og kaste den fortest mulig! All ære til dere som gjør dette :p

Jeg tar meg selv i å sitte å lese her med ett ganske usexy uttrykk i ansiktet... Har aldri taklet bæsj noe særlig, så det er faktisk noe av det jeg gruer meg mest til... "Det blir noe annet når du får din egen". ja jeg hører det blir sagt, men er fremdeles redd for at kroppen skal knute seg og jeg skal skremme ungen NPR jeg brekker meg og skriker. Har skremt alle tre tantebarna mine :p de to siste er heldigvis veldig selvsikre, så de skjønte at det ikke var farlig etterhvert.
Men jeg klarer da ikke tanken på å skulle vaske tøybleier med bæsj! Vil helst bare pakke den raskest inn i en engangsbleie og kaste den fortest mulig! All ære til dere som gjør dette :p
Du får holde ungen over do fra starten av. Etterhvert kan du lære signaler på at de må bæsje, så slipper du billig unna. Vår første sluttet å bæsje i bleie da hun gikk over til fast føde pga at vi gjorde det. Vi stresset ikke noe med det, men prøvde litt for morro, og det fungerte så bra. Denne gang skal jeg prøve fra starten av. Kommer ikke til å stresse med det nå heller, men se om det fungerer. Supert å slippe bæsjebleier både for oss og ungen og d gikk veldig fint å slutte m bleie helt da hun var ca 2 år. Gikk av seg selv. I Norge går jo veldig mange barn med bleie veldig lenge pga at vi er rike og bleier er ganske billig. I andre land er det jo vanlig å slutte mye før.

Det er ett sånt belegg inni tøybleiene som kastes i do hvis de har bæsja, så forhåpentligvis er ikke bleiene fulle av bæsj. Litt usikker på hvordan det funker med nyfødtbæsj :p
Jeg håper for din del at du får en sånn baby som bæsjer en gang i uka da, og ikke en sånn som bæsjer 10 ganger til dagen :hilarious:

Det er ett sånt belegg inni tøybleiene som kastes i do hvis de har bæsja, så forhåpentligvis er ikke bleiene fulle av bæsj. Litt usikker på hvordan det funker med nyfødtbæsj :p
Jeg håper for din del at du får en sånn baby som bæsjer en gang i uka da, og ikke en sånn som bæsjer 10 ganger til dagen :hilarious:
Det var jo grei info. Så for meg at all bæsjen ble most og trøkka godt inn i stoffet! :p

Får ta det som det kommer :-)
Håper det blir bedre siden man må gjøre det såpass ofte! Hehe

Her var mannen overraskende nok positiv til det. Hadde egentlig ikke tenkt tanken en gang, for jeg trodde aldri han kom til å gå med på det, men så leste jeg opp noen tall for han om hvor mye søppel en baby produserer, hvorpå han svarte: å? Kanskje vi må ha tøybleier da.. Så da tenkte jeg å prøve litt ihvertfall :) er jo egentlig ganske lat, så er litt usikker på hva jeg kommer til å synes om all vaskinga :p
Kanskje du også kan kjøpe noen få og prøve? :)
Så kjekt! Har lest litt om det og det virker det jo mye mindre grisete enn forventet:p Man tenker jo bajs i vadkemaskin ol... Sånn sett må man jo vaske masse tøy/kluter/håndkler uansett så kanskje det bare fyller maskinen bedre;) *veldig positiv her et øyeblikk:D
Har du kjøpt inn alt? Hva har du eventuelt kjøpt?

Så kjekt! Har lest litt om det og det virker det jo mye mindre grisete enn forventet:p Man tenker jo bajs i vadkemaskin ol... Sånn sett må man jo vaske masse tøy/kluter/håndkler uansett så kanskje det bare fyller maskinen bedre;) *veldig positiv her et øyeblikk:D
Har du kjøpt inn alt? Hva har du eventuelt kjøpt?

Nei, har ikke handlet noe enda, for det er en liten jungel der ute :p og så må jeg finne ut hva de heter de ei i bhg hadde, for de virket så bra :)
Tenkte å ikke kjøpe for mange i starten i tilfelle det ikke blir noen suksess ;)

Back
Topp