Tøy og bøy

GonnaBee

Elsker forumet
Mailykke <3
Har sittet og sydd den siste uka og innså på et punkt at jeg rett og slett må bli flinkere til å strekke på meg. Isjias-smertene er virkelig ille nå, og jeg halter rundt som ei gammal krokete kjerring.

Blir nok bra når jeg skal begynne på yoga. Kommer fremdeles til å føle meg som en flodhest på line, men så lenge det hjelper tror jeg for en gangs skyld ikke jeg skal bry meg så mye om det.

Haha! Ja, du må også huske å ta deg pauser. Det er viktig, men vanskelig når man føler man er så godt i gang.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ja sånn sying tar på! Blir jo så oppslukt og glemmer å strekke på meg- får vondt selv jeg

Sent from my iPhone using BV Forum

Hehe, flodhest på line :) Det er det nok mange som tenker. Men vi yogalærere tenker "har var det mange, vakre, heldige gravide kvinner". Tenk ikke mer på flodhester, men la deg selv smelte ned i yogamatten og nyt den muligheten du har der til å baare slappe av, myke opp ryggen og hoftene (og isjias-nerven!), en stille stund bare for deg og barnet :) Lær deg barnets stilling (Child's pose) og bruk den ofte! Den skaper plass i nederste del av ryggen og hjelper mot press på nervebanene. Lykke til! Hilsen gravidyogalærer Janne :)

Hehe, flodhest på line :) Det er det nok mange som tenker. Men vi yogalærere tenker "har var det mange, vakre, heldige gravide kvinner". Tenk ikke mer på flodhester, men la deg selv smelte ned i yogamatten og nyt den muligheten du har der til å baare slappe av, myke opp ryggen og hoftene (og isjias-nerven!), en stille stund bare for deg og barnet :) Lær deg barnets stilling (Child's pose) og bruk den ofte! Den skaper plass i nederste del av ryggen og hjelper mot press på nervebanene. Lykke til! Hilsen gravidyogalærer Janne :)
Bor dessverre på bygda så her er det dårlig tilbud av gravidyoga :( men den Childs pose hørtes spennende ut. Du vet ikke om noen fine øvelser som jeg kunne søkt opp på feks youtube? :)

Bor dessverre på bygda så her er det dårlig tilbud av gravidyoga :( men den Childs pose hørtes spennende ut. Du vet ikke om noen fine øvelser som jeg kunne søkt opp på feks youtube? :)

Går helt sikkert an å søke på "pergnancy yoga". Child pose er vel det samme som fosterstilling? Muligens på ryggen

Child's pose er ikke helt det samme som fosterstilling. (Etter magen har fått litt størrelse vil jeg ikke anbefale å ligge på ryggen, det kan fort bli litt ubehagelig.) Child's pose er veldig enkel. Bare søk på bilder på Google så kommer den opp. Stor avstand mellom knærne for å få plass til magen. Bare ligg der en stund og forestill deg at du sender pust ned i nederste del av ryggen. Finn noe å støtte pannen på (teppe/pute e.l.).
En annen fin stilling er cat/cow. Da står du bare på alle fire og svaier/ser opp og så "skyter rygg"/ser ned. Bare å holde på så lenge det føles bra, og så legg deg ned i Child's pose etterpå og slapp av :)

Jeg er yogalærer på bygda, men ikke alltid så lett å finne frem til de gravide :) Det finnes en del bra på youtube, særlig om du synes det er ok å høre på engelsk. Jeg har samlet noen her som jeg synes er bra:
Child's pose: http://www.youtube.com/watch?v=eqVMAPM00DM
Cat/Cow: http://www.youtube.com/watch?v=y39PrKY_4JM

Appleton's gravidyoga: http://www.youtube.com/watch?v=B87FpWtkIKA&list=PL-6114inVKz82-Qbw6k_prs7wzrTJKN71

Child's pose er ikke helt det samme som fosterstilling. (Etter magen har fått litt størrelse vil jeg ikke anbefale å ligge på ryggen, det kan fort bli litt ubehagelig.) Child's pose er veldig enkel. Bare søk på bilder på Google så kommer den opp. Stor avstand mellom knærne for å få plass til magen. Bare ligg der en stund og forestill deg at du sender pust ned i nederste del av ryggen. Finn noe å støtte pannen på (teppe/pute e.l.).
Er child post virkelig noe enklere med mage enn å ligge på ryggen?! Ser deilig ut, men jeg klarer ikke den.

Tja - det er nok forskjellig fra kropp til kropp. Det er mange måter å gjøre den på. F.eks med en stol eller puter til å støtte seg på. Alle kan klare den :) Det som er forskjellig fra å ligge på ryggen, er at denne stillingen er bedre for de som har vondt i korsryggen eller smerter i isjias-nerven eller lignende. Den heter nok Child's pose fordi små barn ofte sover på denne måten, med rompa i været!

Men kan man hvile godt på ryggen, så er det veldig fint å bruke tid på å slappe av og bare være i ro ved å ligge ned også. Ligger man på ryggen, kan det være fint å putte et sammenrullet teppe under knærne. Men å ligge på ryggen vil ikke hjelpe noe særlig dersom man har vondt i ryggen.
images

Back
Topp