Tøy eller papir bleier?

Aniela

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Hva er best?
Jeg har sittet å vurdert tøybleier, men har ingen erfaring med det.
hvordan er det f,eks å rengjøre de?
Hvor mange vil man trenge?

Jeg har ikke prøvd tøybleier, pga med de to andre bodde vi i blokk med felles vaskerom i kjelleren der vi måtte skrive oss opp.. Litt tungvint med tøybleier da ;) Jeg har ikke tenkt over hva som skal brukes denne gangen.. Søsteren min hadde tøybleier en periode, men ga det opp.. Vet ikke helt hvorfor.. Hører gjerne om noen har erfaringer jeg også :)

Søstra mi brukte tøybleier på datra si, å jeg må si med hånden på hjertet at jeg aldri har sett en så sår stump som hun hadde. Hun var skikkelig rød, å det var så ille at det væska. Så vi blir å bruke svanemerket papirbleier når babyen vår kommer :)

Hvorfor ikke bruke engangs bleier? hvertfall Libero har blitt miljøvennelig (svanemerket) ;) også sååå mye enklere jobb og bedre enn å måtte oppleve at dem tisser igjennom (spesielt om natten), og orker ikke tenke på hvor ekkelt det er å måtte vaske vekk bæsjen "for hånd" o_O og så vaske dette i vaskemaskin osv..

meeeeen nå er dette mitt valg og hva jeg syns er best da ;) snakker absolutt ikke ned på folk som velger noe annet ;) :)

Jeg kommer ALDRI til å bruke tøybleier...... Det kan være så miljøvennlig som bare rakkern, det vil ikke falle meg inn å måtte bruke så mye tid og energi på noe slikt.

Her blir det engangs bleier ;)

Aldri i livet om jeg gidder tøybleier..mer vasking enn nødvendig er jeg ikke interessert i ;)

Jeg tenkte mere på penge sparing jeg da...

ser jo den egentlig.. men bedre med mer tid enn bitte litt mer penger ;) du kommer fort til å merke at du gjerne skulle hatt flere timer i døgnet enn det er :P hvertfall når barnet blir noen få mnd gammel.. og klesvask kommer det til å være myyyye av..så her er det mer enn nok med den mengden klesvask som allerede er ;) (setter på 1-2 maskiner om dagen) :eek: :P

Maskinen må vel gå i ett, etter hver skitne tøybleie? Tror ikke jeg hadde kastet de i kurven og vasket de i morgen;). Uten tvil engangsbleier.. mye mer hygienisk, så får jeg heller spare miljøet på andre måter..:)

Vi har tenkt på engangsbleier :) syns tøybleier virker veldig ekkelt jeg, mtp at du må vaske det bort selv og vaske det i maskina :s

Jeg tenkte mere på penge sparing jeg da...

Jeg leste en artikkel om dette forrige gang jeg var gravid. Der stod det noe helt genialt; det man sparer mest penger på er tidlig bleieslutt :) Om man har et barn som klarer å bli avvent med bleier ved 2 års alder istedenfor 3 års alder, sparer man aller mest :)

Jeg leste en artikkel om dette forrige gang jeg var gravid. Der stod det noe helt genialt; det man sparer mest penger på er tidlig bleieslutt :) Om man har et barn som klarer å bli avvent med bleier ved 2 års alder istedenfor 3 års alder, sparer man aller mest :)
Det tror jeg på! min eldste var 3 når han slutta, min yngste var 2 når hun sluttet! Det er merkbart for å si det sånn :)

Her har vi sverget til Libero gitt :) Kjekt med bleiekort på Kiwi :)

Siden veslegutten vår har melkeallergi, har det ALDRI vært i mine tanker engang å bruke engangsbleier. Da det som kommer ut ikke er særlig fast liksom :P

Det som er fint med engangsbleier er at det er enkelt, miljøvennlig og sjelden såre stumper :)

Jeg begynte å se på muligheten for tøybleier, og det var overraskende nok sambo som foreslo det. Jeg tror de brukte tøybleiene lukter mindre enn en sånn dunk for engangsbleier, jeg får helt bakoversveis når jeg går inn på et bad der det står en sånn dunk i hvert fall :) Med tøybleier fanges avføringen i rispapiret, og det kastes rett i do. Da er den lukta borte :) Så nei, en trenger IKKE å stå og vaske vekk avføring! :) Urinen suges opp i neste lag, og de brukte bleiene har man i en egen dunk/bøtte og vasker sammen med det andre man skal vaske på høy temp. Det blir jo fort minst en vask med håndklær/andre klær hver dag, så da slenger man det bare inni sammen med det. Dermed er det ikke lenge de brukte bleiene ligger i dunken sin.
Det jeg er litt skeptisk til, er hvor behagelig de er for en nyfødt, siden det blir mye bretting og folder... Pluss at en må ha ekstra lag for oppsuging om natten, da blir de enda større. Så vurderer å bruke engangs i begynnelsen og om natten, og så gå over til tøybleier etter hvert. Spesielt når ungen begynner å være i stand til å merke når h*n tisser, og en kan begynne å tenke på å få dem tørre. Med tøybleier kjenner de det visst bedre at "nå skjedde det noe nedi der", og det vil hjelpe dem til å forstå kroppen. Har skjønt det som at det er lettere å få dem tørre da. Ikke fordi det er mer ubehagelig akkurat, men de kjenner ting bedre.

Back
Topp