Tørst... Forslag til drikke?

Shoegrl

Forumet er livet
Himmelbarn
Marsboerne 20 18
Jeg er så forferdelig tørst, men får bare ikke i meg nok væske. Dels fordi jeg kaster opp en del og derfor er det ingenting som frister. Får ikke i meg juice, blir for mye syre i magen. Får ikke i meg farris selv om jeg er veldig glad i det/annet kullsyreholdig, for da eser magen ut og jeg blir enda mer kvalm. Får ikke drukket bare vann, da jeg bare blir kvalm og brekker meg av det. Ikke melk, da det skaper magevondt og deretter luft/løs mage. Ikke sjokomelk da det både blir vondt i magen, i tillegg til at det blir ekkel smak som sitter igjen bak på tunga mot svelget. Kaffe har jeg ikke drukket på ukesvis, brus liker jeg ikke, selv om jeg har forsøkt det også, og ikke te (forskjellige typer), blir uvel. Tynn, utvannet saft (flere typer) har funket litt til nå, men nå er det også for mye syre, særlig etter å kaste det opp flere ganger i døgnet.

Jeg begynner å bli desperat! Spiser en del frukt, melon/mango m.m. for å få i meg væske på den måten, men det er langt på nær nok, i tillegg til at jeg kaster opp mye av det igjen.

Hva skal jeg gjøre? Må snart få i meg væske intravenøst hvis dette fortsetter slik. Gode råd mottas med STOR takk!

Last edited:
Har hatt det nesten på samme måte selv, den forferdelige vonde metall smaken i munnen har gjort at all drikke har føltes helt forferdelig og det har gått i frukt og vanlig mat, men knapt noe væske. For meg har det såvidt begynt å bli bedre (uke 15 nå) de siste dagene når den vonde smaken har gitt seg litt. Eneste som funket for meg til slutt var vann fra springen som jeg presset litt sitron i. Det er veldig basisk for kroppen så det motvirker en del av syren/gassen i magen. Samt at det ikke gav så metallsmak etterpå... Håper du finner en løsning i alle fall! [emoji5]

Jeg er så forferdelig tørst, men får bare ikke i meg nok væske. Dels fordi jeg kaster opp en del og derfor er det ingenting som frister. Får ikke i meg juice, blir for mye syre i magen. Får ikke i meg farris selv om jeg er veldig glad i det/annet kullsyreholdig, for da eser magen ut og jeg blir enda mer kvalm. Får ikke drukket bare vann, da jeg bare blir kvalm og brekker meg av det. Ikke melk, da det skaper magevondt og deretter luft/løs mage. Ikke sjokomelk da det både blir vondt i magen, i tillegg til at det blir ekkel smak som sitter igjen bak på tunga mot svelget. Kaffe har jeg ikke drukket på ukesvis, brus liker jeg ikke, selv om jeg har forsøkt det også, og ikke te (forskjellige typer), blir uvel.

Jeg begynner å bli desperat! Spiser en del frukt, melon/mango m.m. for å få i meg væske på den måten, men det er langt på nær nok, i tillegg til at jeg kaster opp mye av det igjen.

Hva skal jeg gjøre? Må snart få i meg væske intravenøst hvis dette fortsetter slik. Gode råd mottas med STOR takk!

Æsj.. Vet hvordan du har det.. Kan signere på det aller meste.. Her får jeg ned mer vann om det er isbiter i, men på langt nær nok.. Men jeg må nok en gang anbefale noe kvalmestillende da, for det kan redde deg fra å gå helt i kjelleren.. De dagene jeg har tatt postafen har jeg klart å drikke mye mer, og da kommer det stort sett ikke opp igjen. Jeg har også fått tilbud fra st.olavs om å komme dit når som helst, dersom jeg føler jeg ikke får i meg nok væske og næring. Det var fastlegen som henviste, så ringte de meg fra sykehuset dagen etter. Kanskje du må vurdere det? Klem til deg[emoji173]️

Har du prøvd saft? Eller å blande ut bare litt juice med en større mengde vann?

Det glemte jeg å skrive, så det må jeg få redigert til. Saft ja! Drukket en del tynn utvannet saft, hjulpet en del, men nå synes jeg alt har bare mye syre... Men takk for forslaget. :)

Har hatt det nesten på samme måte selv, den forferdelige vonde metall smaken i munnen har gjort at all drikke har føltes helt forferdelig og det har gått i frukt og vanlig mat, men knapt noe væske. For meg har det såvidt begynt å bli bedre (uke 15 nå) de siste dagene når den vonde smaken har gitt seg litt. Eneste som funket for meg til slutt var vann fra springen som jeg presset litt sitron i. Det er veldig basisk for kroppen så det motvirker en del av syren/gassen i magen. Samt at det ikke gav så metallsmak etterpå... Håper du finner en løsning i alle fall! [emoji5]

Takk for at du minte meg på det! :) Det sa faktisk akupunktøren min, men har glemt det med sitronvann. Høres jo ikke logisk ut i mine ører med mer syre mot syre, men bør vel prøve.

Liker du te? Der er det jo masse å velge mellom. Hva med iste? Hvilken saft har du prøvd? Med eller uten sukker? Prøvd solbærsirup?

biola? eller, hvis du klarer å få i deg, frukt med mye vann i, f eks kald melon?

Æsj.. Vet hvordan du har det.. Kan signere på det aller meste.. Her får jeg ned mer vann om det er isbiter i, men på langt nær nok.. Men jeg må nok en gang anbefale noe kvalmestillende da, for det kan redde deg fra å gå helt i kjelleren.. De dagene jeg har tatt postafen har jeg klart å drikke mye mer, og da kommer det stort sett ikke opp igjen. Jeg har også fått tilbud fra st.olavs om å komme dit når som helst, dersom jeg føler jeg ikke får i meg nok væske og næring. Det var fastlegen som henviste, så ringte de meg fra sykehuset dagen etter. Kanskje du må vurdere det? Klem til deg[emoji173]️

Takk for tips. Har merket jeg må ha drikken så kald som mulig ja, mens i utgangspunktet har jeg alltid foretrukket temperert vann. Hjelper litt å drikke med sugerør som svigerinna mi sa, men fortsatt...

Skal til legen ila. uka, må høre om både kvalmestillende og at jeg ikke får i meg nok væske. Det sa dem på St. Olavs, at formen blir bedre hvis man ikke er for dehydrert og det stemmer ut i fra de dagene jeg har følt litt bedring at det er etter å ha fått drukket en del.

Fortvilende dette, men må jo bare bli bedre og gå seg til snart! :)

Klem tilbake!

Liker du te? Der er det jo masse å velge mellom. Hva med iste? Hvilken saft har du prøvd? Med eller uten sukker? Prøvd solbærsirup?
Te uten koffein tenkte jeg på. F.eks peppermynthe te.

Er i utgangspunktet glad i grønn te, mynte te og ingefær te. Forsøkt disse, i tillegg til andre. Men så var det det med koffein, i tillegg til at varm drikke ikke funket. Vanlig iste blir for syrlig og søtt, men kanskje jeg bare skal avkjøle vanlig grønn te?

Prøvd saft, både med og uten sukker. Takler ikke kunstig søtningsmiddel-smaken. Også prøvd solbærsirup, ble for syrlig... :/ Men takk for mange gode forslag! :)

biola? eller, hvis du klarer å få i deg, frukt med mye vann i, f eks kald melon?

Drakk en del Biola i starten, men fikk både det PG yoghurt i vrangstrupen etter å ha kastet det opp gang på gang.

Spiser en del melon/frukt ja, men det kommer dessverre opp etter en stund. Godt på vei ned, ikke så godt på vei opp... Men takk for tips! :) Føler meg kjempevrang her. :P

Sug på isbiter eller ha et lite ("shotteglass") 4ml på bordet med drikke slik at du drikker litt hele tiden fremfor uoverkommelige store melkeglass eller drikkeflasker.

Evt
Vann med isbiter og sugerør

Vann/eplejuice 50/50 Evt farris og eplejuice 50/50

Alkoholfri øl. Er jo verken søtt eller surt. Men blir kanskje litt raping:(

Tranebærjuice og farris

Håper du får i deg noe, og at kvalmen avtar. Klem ;) et tips kan også være å lufte ut litt i rommet før drikke, matinntak det kan hjelpe med litt frisk luft på kvalmen.

Hva med smoothie?

Sånn barnejuice i småpakker, enten kuli eller sånn som man skal gi til babyer? Nestlé tror jeg det er.. de er veldig utvannet! Blir solgt i 3-pk der hvor barnematen står.

Eller suge på isbiter?

Eller hva om du prøver å drikke litt vann av gangen, også putter du en chips i munnen rett etter du har svalgt. Litt for at du skal bli mer tørst, men også litt for at du skal flytte fokuset til hjernen din bort fra at du blir kvalm av vann og over til saltsmaken i munnen. I tillegg trenger du salt for at kroppen skal ta opp vannet..

For min del hjelper det ganske bra med Oatly sjokomelk! Den tar bort metallsmaken i munnen, men må ha tyggis etter en stund for å slippe for mye ettersmak. Men den har hjulpet meg veldig [emoji4]
Og kanskje vann med agurk i kan være noe? Da slipper du at det blir syrlig i magen, og i tillegg blir det gjerne veldig godt for tennene dine å slippe sur drikke siden du kaster så mye opp?

Har akkurat samme problem som deg. Er i utgangspunktet glad i vann og melk, drikker sjeldent saft, juice, brus, osv. Men nå gir gir bare brekninger, og tåler å drikke ekstra lettmelk en sjelden gang i blant, i liten mengde.
Vi har sodastream, som jeg vanligvis ikke bruker fordi jeg ikke er glad i kullsyre. Men nå har jeg prøvd den med mango og pasjonsfrukt smak, lufter slik at det meste av kullsyra forsvinner, og det har funket de to siste dagene. Verdt å prøve hvis dere har sodastream hvert fall.

Sug på isbiter eller ha et lite ("shotteglass") 4ml på bordet med drikke slik at du drikker litt hele tiden fremfor uoverkommelige store melkeglass eller drikkeflasker.

Evt
Vann med isbiter og sugerør

Vann/eplejuice 50/50 Evt farris og eplejuice 50/50

Alkoholfri øl. Er jo verken søtt eller surt. Men blir kanskje litt raping:(

Tranebærjuice og farris

Håper du får i deg noe, og at kvalmen avtar. Klem ;) et tips kan også være å lufte ut litt i rommet før drikke, matinntak det kan hjelpe med litt frisk luft på kvalmen.

Takk for tips, blir vel å prøve videre med isbiter. :)

Er ikke så glad i øl til vanlig, så det fristet ikke så veldig. Er det ikke sånn at ingen øl er egentlig helt alkoholfritt?

Hva med smoothie?

Sånn barnejuice i småpakker, enten kuli eller sånn som man skal gi til babyer? Nestlé tror jeg det er.. de er veldig utvannet! Blir solgt i 3-pk der hvor barnematen står.

Eller suge på isbiter?

Eller hva om du prøver å drikke litt vann av gangen, også putter du en chips i munnen rett etter du har svalgt. Litt for at du skal bli mer tørst, men også litt for at du skal flytte fokuset til hjernen din bort fra at du blir kvalm av vann og over til saltsmaken i munnen. I tillegg trenger du salt for at kroppen skal ta opp vannet..

Smoothie bør vel prøves, men det er mannen som styrer på kjøkkenet for tiden, tror han føler han har fotlenke der om dagene. Kan ikke belaste han stort mer føler jeg, men... Særlig når jeg til syvende og sist kaster opp det meste jeg får i meg. :P

Må vel bare fortsette å prøve meg frem og feile, takk for tips!

For min del hjelper det ganske bra med Oatly sjokomelk! Den tar bort metallsmaken i munnen, men må ha tyggis etter en stund for å slippe for mye ettersmak. Men den har hjulpet meg veldig [emoji4]
Og kanskje vann med agurk i kan være noe? Da slipper du at det blir syrlig i magen, og i tillegg blir det gjerne veldig godt for tennene dine å slippe sur drikke siden du kaster så mye opp?

Sliter ikke med metallsmak, men uforklarlig sur/bitter ettersmak av ALT. Tyggis/tannkrem kaster jeg opp enda mer av... Kan kanskje prøve litt agurk, takk for tips. :)

Har akkurat samme problem som deg. Er i utgangspunktet glad i vann og melk, drikker sjeldent saft, juice, brus, osv. Men nå gir gir bare brekninger, og tåler å drikke ekstra lettmelk en sjelden gang i blant, i liten mengde.
Vi har sodastream, som jeg vanligvis ikke bruker fordi jeg ikke er glad i kullsyre. Men nå har jeg prøvd den med mango og pasjonsfrukt smak, lufter slik at det meste av kullsyra forsvinner, og det har funket de to siste dagene. Verdt å prøve hvis dere har sodastream hvert fall.

Ja, sodastream har vi. Jeg drikker som regel store mengder kullsyrevann, bare ikke nå for tiden pga. at magen blir så vond av kullsyre. Aldri prøvd noen smaker vi, da vi liker naturell, men kanskje jeg skulle ha prøvd smaken du foreslo på utluftet kullsyrevann. Takk for tips! :)

Back
Topp