Tørrhoste

Eplejus

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei. Min gutt på snart fem måneder har tørrhostet mye helt siden fødselen. Har spurt fastlegen om dette, og vist film av hostingen, hun sa det var helt normalt at småbarn hostet mye det første året. Hostingen er mild og høres ut som om han tuller/gjørs på, men det er tydelig at det er noe som irriterer halsen/lungene og han hoster slik mange ganger daglig. Men mange andre med like små barn reagerer på det og spør om han er forkjølet, for deres små hoster ikke sånn, så jeg lurer på om det kan være tidlige tegn på allergi eller lignende? På forhånd takk for svar.
 
Hei. Min gutt på snart fem måneder har tørrhostet mye helt siden fødselen. Har spurt fastlegen om dette, og vist film av hostingen, hun sa det var helt normalt at småbarn hostet mye det første året. Hostingen er mild og høres ut som om han tuller/gjørs på, men det er tydelig at det er noe som irriterer halsen/lungene og han hoster slik mange ganger daglig. Men mange andre med like små barn reagerer på det og spør om han er forkjølet, for deres små hoster ikke sånn, så jeg lurer på om det kan være tidlige tegn på allergi eller lignende? På forhånd takk for svar.

Hei,

Langvarig hoste ved 5 måneders alder

- Virker han plaget? Brekker han seg? Hviner eller piper det? Er det mest når han ligger ned? Har han eksem? Familie med allergi?

Dette er spørsmål man må stille seg.
En infeksjon kan vi vel utelukke hvis det har vart så lenge
Hvis eksem hos barnet og forverret på natt, kan man vurdere om han har sensitive luftveier og trenger inhalasjonsbehandling. samme hvis nær familie med allergi/eksem/astma.

Kan vi utelukke refluks? Har du prøvd å heve hodeenden? Refluks kan gi hoste, men oftest også mye gråt og ubehag. Hevet hodeende er uansett noe du bør prøve.

Dersom hosten vedvarer, foreslår jeg likevel at du tar kontakt med lege på nytt.

Hilsen Kristin
 
Back
Topp