Tørrhet i skjeden, tips?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg ammer og opplever at jeg er veldig tørr nedentil. Leste at det hadde en sammenheng med amming og hormonproduksjon. Det er utrolig slitsomt. Jeg tok det opp med legen at det nå var blitt til dels smertefullt å ha sex, at det føltes ut som om det var «stramt» innerst I skjeden selv hvor gira jeg var. Hun sa at vi kunne sjekke at alt var normalt og det sa hun at det var. Det var den hjelpen jeg fikk liksom. Etter å ha googlet litt nå så ser jeg at det har en sammenheng med lav østrogenproduksjon etter fødsel og under amming og at man da kan oppleve det som tørt, uelastisk og sårt på grunn av tynne slimhinner. Veldig rart at ikke legen nevnte noe av dette.. Jeg lurer på om noen av dere som har opplevd det samme har noen råd? Noe som kan få ting tilbake til normalen? Glidemiddel hjelper ikke på stramheten og sårheten jeg føler. Det etterlater meg fremdeles med en brennende følelse (friksjonssmerter) og jeg har heller ingen soppinfeksjon (legen sa det ikke så sånn ut og jeg behandlet meg for det for sikkerhetsskyld). Kanskje jeg kunne prøvd en østrogenbehandling med vagitorier? Noen som har prøvd?

Gyngelogen anbefalte å slutte å amme om det skulle gå bort... fikk mensen igjen selv med amming men tok lang tid... 1,5 år og litt til...

Ille at hjelp som tilbys, er å slutte med amming. Eg skulle ønske at ting som handler om kvinnehelse ble tatt på alvor. Det gjelder også fødselsskader, kreftbehandling som ødelegger underlivet og sexlivet vårt. Men det er visst ikkje viktig nok det.

Som du er inne på så vil nok lokal østrogenbehandling i skjeden være det mest naturlige å prøve (ovasterin vagitorier eller vaginalkrem). Det kan hjelpe både på tørrheten og da også den stramheten du opplever. Dette bør fastlegen kunne svare på.
Ovasterin vagitorier/krem funker fint selv om du ammer.

Ved samleie bør dere selvfølgelig bruke god tid og supplere med er godt vannbasert glidemiddel.

Håper det ordner seg!

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-12160

*disclaimer: jeg er helsepersonell, men ikke lege.

Som du er inne på så vil nok lokal østrogenbehandling i skjeden være det mest naturlige å prøve (ovasterin vagitorier eller vaginalkrem). Det kan hjelpe både på tørrheten og da også den stramheten du opplever. Dette bør fastlegen kunne svare på.
Ovasterin vagitorier/krem funker fint selv om du ammer.

Ved samleie bør dere selvfølgelig bruke god tid og supplere med er godt vannbasert glidemiddel.

Håper det ordner seg!

https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/6-12160

*disclaimer: jeg er helsepersonell, men ikke lege.

Føler ikke legen min var så veldig hjelpsom, men kanskje hvis jeg foreslår behandlingen selv. Verdt å prøve i hvert fall. Det er skikkelig plagsomt, og jeg føler mannen min blir litt demotivert også selv om jeg sier at det ikke er på grunn av mangel på lyst og at det er vanlig etter å ha fått barn.

Ille at hjelp som tilbys, er å slutte med amming. Eg skulle ønske at ting som handler om kvinnehelse ble tatt på alvor. Det gjelder også fødselsskader, kreftbehandling som ødelegger underlivet og sexlivet vårt. Men det er visst ikkje viktig nok det.

Enig, dette er noe jeg føler burde blitt tatt opp på helsestasjonen. Tiden etter fødsel, ting som kan skje osv.

Gyngelogen anbefalte å slutte å amme om det skulle gå bort... fikk mensen igjen selv med amming men tok lang tid... 1,5 år og litt til...

Jeg har vurdert å slutte å amme på grunn av flere faktorer, men føler meg alltid guilt trippet til å fortsette igjen. Enten av meg selv eller noe andre skriver. Jeg hadde et mål om å nå 6mnd, men jeg tror faktisk ikke jeg orker mer. Nå er hun 5 mnd og det er ikke veldig lenge igjen til 6 mnd, men jeg bare føler det er nok nå. Jeg har lest at det er mulig å starte ammingen igjen selv etter et stop om man skulle angre. Så jeg tenker at jeg må prøve å gå uten amming en liten stund og så heller starte igjen. Selv om det blir mye jobb.

det handlet om hormoner og sånn. Muligens det finnes annen behandling da jeg ikke har hatt super tørrhet som problem. Husker bare gynegelogen sa det var pga hormoner og sånn det kunne være tørt så lenge jeg ammet

Jeg har vurdert å slutte å amme på grunn av flere faktorer, men føler meg alltid guilt trippet til å fortsette igjen. Enten av meg selv eller noe andre skriver. Jeg hadde et mål om å nå 6mnd, men jeg tror faktisk ikke jeg orker mer. Nå er hun 5 mnd og det er ikke veldig lenge igjen til 6 mnd, men jeg bare føler det er nok nå. Jeg har lest at det er mulig å starte ammingen igjen selv etter et stop om man skulle angre. Så jeg tenker at jeg må prøve å gå uten amming en liten stund og så heller starte igjen. Selv om det blir mye jobb.

mitt råd gjør det som er greit for deg. Barnet ditt trenger du har det godt, du har klart de viktigste mnd med amming og er det bare slittsomt hadde jeg sluttet...

Ikke la noen guilte deg i å fortsette om DU ikke orker lenger.
Jeg syns du har gjort en strålende jobb som har holdt ut så lenge. <3

Ikke la noen guilte deg i å fortsette om DU ikke orker lenger.
Jeg syns du har gjort en strålende jobb som har holdt ut så lenge. <3
Det er like mye meg selv som andre, jeg kjenner veldig på det presset og skyldfølelsen av å slutte. Jeg syntes jo det er dumt jeg også, men jeg føler det negative begynner å veie ganske tungt. Men takk for en oppmuntrende kommentar :Heartred

Finnes østrogenkrem mot det problemet, men har ikke forsøkt selv.
Opplevde det du beskriver inntill syklusen min startet igjen, det gjorde den 10.5 mnd etter fødsel på tross av mye amming, men stoppet å amme på natta rett før. Så det å få igjen syklus var avgjørende fremfor å stoppe å amme for min del.

For min del betydde ikke ammingen mest, men å få igjen syklusen. Med én gang jeg begynte med fast føde ved 6 mnd alder, kom mensen igjen. Men det kan jo variere veldig. Men ville ikke tenkt at å slutte å amme skal gjøre underverker..

Føler ikke legen min var så veldig hjelpsom, men kanskje hvis jeg foreslår behandlingen selv. Verdt å prøve i hvert fall. Det er skikkelig plagsomt, og jeg føler mannen min blir litt demotivert også selv om jeg sier at det ikke er på grunn av mangel på lyst og at det er vanlig etter å ha fått barn.

Ja, dumt om legen ikke viser forståelse.

Ovasterin kan kjøpes uten resept (egentlig til kvinner i/etter overgangsalder, men hormonnivået til ammende er ganske likt med kvinner i overgangsalder) og er ikke særlig dyrt, så om du vil prøve om det funker uten å ta en ny tur til legen så kan det være verdt det (en pk vagitorier eller krem koster mindre enn en legetime).

Apotekpersonellet vil trolig spørre deg om du ammer og evt fraråde deg bruk ender amming siden pakningsvedlegget nevner at det kan gi dårligere melkeproduksjon, men som jeg viste til i linken i sist innlegg så er dette lite sannsynlig og mer en hypotetisk bivirkning da svært lite østriol (virkestoffet i Ovasterin) tas opp systemisk.

Om du uansett vurderer å legge inn håndkleet mtp amming, så er jo selvfølgelig dette noe som vil gi effekt etter hvert. Stiller meg i køen med de andre innleggene og applauderer den ammingen som er gjort, -ingen skam å gi seg! Om det er å slutte å amme eller å få igjen syklusen som hjelper blir litt «høna eller egget», -bokstavelig talt(!), det er hormonnivåene som avgjør dette.

Om du imidlertid ønsker å prøve å amme litt til og samtidig savner den nærheten vaginalsex gir, så mener jeg 120 kr for 15 vagitorier eller en tube med Ovasterin kan være verdt investeringen.

*disclaimer: ikke ta helseråd fra et forum på internett

Last edited:
Ja, dumt om legen ikke viser forståelse.

Ovasterin kan kjøpes uten resept (egentlig til kvinner i/etter overgangsalder, men hormonnivået til ammende er ganske likt med kvinner i overgangsalder) og er ikke særlig dyrt, så om du vil prøve om det funker uten å ta en ny tur til legen så kan det være verdt det (en pk vagitorier eller krem koster mindre enn en legetime).

Apotekpersonellet vil trolig spørre deg om du ammer og evt fraråde deg bruk ender amming siden pakningsvedlegget nevner at det kan gi dårligere melkeproduksjon, men som jeg viste til i linken i sist innlegg så er dette lite sannsynlig og mer en hypotetisk bivirkning da svært lite østriol (virkestoffet i Ovasterin) tas opp systemisk.

Om du uansett vurderer å legge inn håndkleet mtp amming, så er jo selvfølgelig dette noe som vil gi effekt etter hvert. Stiller meg i køen med de andre innleggene og applauderer den ammingen som er gjort, -ingen skam å gi seg! Om det er å slutte å amme eller å få igjen syklusen som hjelper blir litt «høna eller egget», -bokstavelig talt(!), det er hormonnivåene som avgjør dette.

Om du imidlertid ønsker å prøve å amme litt til og samtidig savner den nærheten vaginalsex gir, så mener jeg 120 kr for 15 vagitorier eller en tube med Ovasterin kan være verdt investeringen.

*disclaimer: ikke ta helseråd fra et forum på internett

På grunn av stramt tungebånd så har jeg en lav melkeproduksjon i utgangspunktet. Det ble ganske slitsomt mot slutten nå fordi hun ble sint etter hvert måltid fordi melka kom for sakte og trengte flaske i tillegg. Jeg har prøvd i noen uker nå å øke produksjonen med å pumpe etter måltid for å øke og har prøvd powerpumping på kveld for å øke produksjonen uten at det har vært nok. Så jeg følte pumpingen begynte å ta overhånd. Om vi måtte bruke mme i tillegg uansett og på grunn av melkeprotein-og soya allergi i tillegg så tok det over alt av overskuddet jeg hadde. Nå har jeg gitt tillegg siden søndag og det har gått veldig fint de siste 3 dagene. Jeg tenker at jeg revurderer å starte opp ammingen igjen når vi har vært på timen vår hos ØNH.

I mellomtiden så prøver jeg sånne vagitorier, takk for tips! Nå ammer jeg ikke uansett, men det kan jo som dere sier ta litt tid.

Haha:hilarious: ja vi har prøvd glidemiddel, men føler ikke det hjelper på stramheten, kun for å forhindre friksjonssmerter. Kan absolutt teste en annen type da :happy:

Visste ikke helt hvordan jeg skulle si det mer diskret :bag: :hilarious: Men tror det kan gi en annen effekt en glidemiddel.

Back
Topp