Tørrgjær utgått på dato

anines

Elsker forumet
Hadde planer om å bake boller i dag, men så nå at tørrgjæren jeg hadde liggende gikk ut på dato i november. Kan jeg bruke den likevel?

Hadde planer om å bake boller i dag, men så nå at tørrgjæren jeg hadde liggende gikk ut på dato i november. Kan jeg bruke den likevel?
Tror aldri jeg har brukt gjær som ikke har gått ut på dato :P Kjør på ;)

Ingen fare. Har brukt tørrgjær som gikk ut for 6mnd siden og funka veldig bra og ingen ble syke. Tørrgjær er vakuum pakket så holder nok lenge etter dato :)

Jeg har brukt tørrgjær som var nært året over tida. Gikk fint det også :-P

Så bra! Da får jeg bare prøve å se hvordan det blir. :) Mannen jobber og mini er syk, så vil ikke dra han med ut bare for å kjøpe gjær!

Sist jeg brukte utgått gjær, hevet det ikke.

Ikke testa utgått gjær, da, men utgått bakepulver har ikke hevet hos meg. Ville da vært skeptisk til utgått gjær, men det er jo bare å prøve. :)

Tørrgjær går sikkert fint. Verre med fersk gjær tenker jeg! Mulig du kan ha litt ekstra i?!

Har brukt tørrgjær som hadde gått ut på dato. Var ikke noe forandring på den. Den hevet deigen som vanlig og maten var like god :)

Bare å bruke men vær ekstra blye på temperaturer og hevetid ;)

Pytt sann. Det blir like godt. Ikke mega luftige, men det er ikke noe garanti uansett.

Det verste som kan skje er at deigen ikkje hevar skikkelig.

Back
Topp